35 . صفحه 35
سی ام دی :
هانیه :
ایه ۲۲۰ بنیدیشید در باره دنیا و آخرت (اینجا یادم میاد که تقلید محضی که از بچگی تو سر ما فرو کردند یا در بزرگی بعنوان یک تحقیر با پتک زدند تو سرمون که شما نادانید و جاهل و مقلد همچون میمون !! اینها همش دروغ بود!!) واقعا اگه قرار نبود فکر کنم چرا به من قدرت استدلال و تدبر را داد!؟
ایه ۲۲۱:و با مشرکان پیوند نکنید حتی اگر در اونها برای خود نفعی می بینید مثل مال و زیبایی و … گاهی اوقات درس خواندن . یک موقعیت اجتماعی خوب .. یا خیلی چیزهای دیگه باعث می شه انتخابمون در مورد افراد را تحت تاثیر بذاره (شاید منظورش فقط برای ازدواح هم نباشه مثل انتخاب دوستی هامون … ) انتحاب اونهایی که ایمان دارند برای شما بهتر است.
مشرک
در واقعا یک کلمه خوش تعریفی نیست. گاهی اوقات خودمون هم خیلی شرک داریم.
همین که در امورمون به چیزهایی عیر خدا دل خوشیم و … (یاد اون کلیپی
افتادم که گذاشته بودین کار خوبه خدا درست کنه فلانی چکاره است..)پس
حواسمون باشه که اول این شرک را بذاریم کنار و با آدمایی که ما را در این
جهت سوق می دهند محتاط باشیم .
اونا شما را دعوت به آتش می کنند و خدا شما رو به فرمان خودبه جنت و مغفرت دعوت می کنه.
دوستی از آتش به عنوان سیری ناپذیر بودن یاد می کرد که هر چه در خود می سوزاند شعله اش بیشتر می شود و بیشتر می خواهد تا بقا داشته باشد و برای من جالب بود موازی همین آتش نفس حریص است که هر چه طلب می کند حرصش تموم نمیشه . تداعی این دو کلمه که اونها ممکنه موقعیت های ظاهری بهتری داشته باشند ولی شما را به آتش (به تعبیری سیری ناپذیر بودن) دعوت می کنند.
ایه ۲۲۳ و ۲۲۲ از این نظر برام جالب بود که در تمام کارها و غرایض باید امر خدا را در نظر گرفت و نه اینکه هر چیزی که شهوتمون اجازه می ده با اینکه برای ما حلال است انجام بدیم … و وجود دو کلمه توبه کننده و طاهر برای من اینو تداعی می کنه که با توبه کردنه که می توانم به طهارت برسم و اون طهارت روحی است و …. و باز تایید می شه که تقوا پیشه کنید و پرهیزگار باشید و در ادامه این تقوا چه وعده شیرینی می ده : بشارت بده به مومنان ملاقاتشان با خدا را !!راستی ملاقات با خدا یعنی چی؟
یه سوال جالب همیشه تو ذهنم بود (البته شاید مجردم این طوری فکر م یکنم) میگفتم ادم چه طوری می توانه رابطه جنسی
داشته باشه و به خدا فکر کنه !یه تناقض بود برام اما به قول تفسیری که خواندم
امر به ازدواج و تناسل و دیگر دستوراتى که مربوط به زندگانى دنیوى است به امربه عبادت و ذکر خدا منتهى مى شوند
ایه
اخر هم که در هاله ای از ابهام برای من موند … ولی حس کردم شاید در کل
منظورش اینه که برای انجام کارهایی که انجام میدیم این قدر قسم و سوگند
نخوریم
نفیسه :
با
اینکه انسان مامور به تسلیم شدن دربرابر خدا ورسولانش است ،در عین حال
موظف به به اطاعت فرمان توام با فکر واندیشه است نه اینکه کورکورانه پیروی
کند وبه عبارت روشنتر باید از اسرارالهی اگاهی یابد وبا درک صحیح انها را
انجام دهد .قران در موردیتیمان به مسلمانان گوشزد میکند که شانه خالی کردن
از زیر بار مسوولیت سرپرستی یتیمان وانها را به حال خود واگذاشتن کار درستی
نیست .خداوند از نیات همه اگاه است وانها را که قصد سوء استفاده از اموال
یتیمان را دارند وبا امیختن اموال انها با اموال خود به حیف ومیل اموال
یتیمان میپردازند، از دلسوزان پاکدل واقعی میشناسد.
221.هدف
از ازدواج تنها کامجویی جنسی نیست زن ومرد شریک عمر انسانند وتاثیر گذار
بر فرزندان ونیمی از شخصیت او را شکل میدهند با این حال چگونه میتوان شرک و
عواقب شوم انرا وارد زندگی خود کرد.در پایان ایه دلیل این حکم الهی را
برای به کار انداختن اندیشه ها بیان میکند ومیفرماید مشرکان انسان را به
سوی اتش دعوت میکنند ولی خدا ومومنان مطیع او ،دعوت به بهشت وامرزش
مینمایند.این ایه و21ایه بعد که به دنبال ان میاید 12حکم مربوط به تشکیل
خانواده را در ابعاد مختلف بیان میکند .
223.در اینجا زنان تشبیه به مزرعه شده اند واین تشبیه ممکن است برای بعضی سنگین اید که چرا اسلام درباره نیمی از نوع بشر چنین تعبیری کرده است در حالی که نکته باریکی در این تشبیه نهفته است در حقیقت قران میخواهد ضرورت وجود زن را در اجتماع انسانی نشان دهد که زن وسیله اطفاء شهوت و هوسرانی مردان نیست بلکه وسیله است برای حفظ حیات نوع بشر این سخن در برابر انها که نسبت جنس زن همچون یک بازیچه یا وسیله هوسبازی مینگرند هشداری محسوب میشود. هدف نهایی از امیزش جنسی لذت و کامجویی نیست بلکه باید از این موضوع برای ایجاد وپرورش شایسته استفاده کرد و ان را به عنوان یک ذخیره معنوی برای فردای قیامت از پیش فرستاد بنابراین در انتخاب همسر باید اصولی را رعایت نمود تا به این نتیجه مهم دست یافت.در پایان ایه میفرماید که تقوای الهی پیشه کنید و بدانید او را ملاقات خواهید کرد وبه مومنان بشارت رحمت الهی و سعادت و نجات در سایه تقوا رابدهید.
224.امام صادق (ع)پیرامون این ایه میفرماید:یعنی( خداوند میفرماید)اگر فرا خوانده شدی تا میان دو نفر اشتی برقرارکنی،نگو من قسم خورده ام که چنین کاری را انجام ندهم.این ایه ناظر بر سوء استفاده از مساله سوگند است .بدین ترتیب سوگند یاد کردن جز در مواردی که هدف مهمی در کار باشد عمل نامطلوبی است.
وحیده :
ایه 221: ازدواج دفع شهوت و لذت مادى نیست ,بلکه نگاه سرمایه گذارى در تاریخ باشد,اگر همسر نا اهل باشد ,نسل مان ناهل مى شود .
در انتخاب همسر ایمان اصالت دارد.اصل فکر وتفکر است ,اینکه تفکر ,تفکر توحیدى باشد.مقام و مال و جمال در ردیف هاى بعدى قرار دارد.
همسر بد زمینه ساز جهنم است .
از نفوذ افراد مشرک در تار و پود زندگیمان جلوگیرى ,,به خطرات ان توجه داشته باشیم.
در
پایان ایه 222 امده ,خدا توبه کنندگان را دوست دارد .در روایات داریم که
خداوند با توبه ى بنده اش خوشحال مى شود,چنانچه یکى از شما شاد مى شود وقتى
گمشده اش را پیدا مى کند..
ایه
223: تشبىه زنان به مزرعه و کشتزار.مزرعه عامل حیات است و عامل بقاء است
,زن ,سرمایه است .بنیان گذار است ,زن کالا نیست زن ابزار اقتصاد نیست ,بلکه
زن کشتزارى است که تولیدش نسل اینده است.
از امیزش جنسى هم هدف باید ذخیره ثواب براى قیامت باشد,در مسایل جنسى باید تقوا رعایت شود .زادو ولد, هدف اصلى ازدواج است .
سلامت بذر ( نطفه مرد) و مزرعه هر دو در سلامت محصول اثر خواهد گذاشت .براى همین در ایه 221 توجه داشت که در انتخاب همسر دقت شود .
ایه 224: پر هیز از سوگند نا به جا
* کلا قسم خوردن چیز خوبى نیست ,چراکه احترام نام خدا باید حفظ شود .نام خدا را دستاویز هر کارى قرار ندهیم
*
در این آیه منظور این است که سوگند نباید مانع از کار خیر شود ,قسمى ارزش
دارد که براس کار خیر باشد نه کار شر.مثلا قسم بخوریم به کسى سلام نکنیم
,یا صدقه ندهیم .یا قسم بخوریم بین دو نفر را اصلاح نکنیم .مى گویند در این
مواقع قسم فاقد ارزش است و نباید به ان اعتنا کرد.
اعظم :
1. آیه 220 : ضرورت تفکر در دنیا و آخرت ...
2.
شان نزول این آیه در مورد یتیمان این بوده که چون در آیات سوره های بعد
داریم که مال یتسم رو نخورین و ... بعضی ها که تو خونه شون یچه های یتیم
داشتن خیلی به خودشون سخت می گرفتند غذای اونا رو جدا کردن و اگر از
باقیمانده غذا می موند بهش دست نمی زدن و کلا خیلی محتاط شده بودن ....
خداوند در این آیه تصریح می کنه که اونا رو مثل برادران خودتون بدونین و
این سخت گیری ها رو نکنین خداوند به درون شما که قصد فساد یا صلاح دارین
آگاه هستش .... اینجا مثل خیلی از آیات پیشین حج و جهاد و روزه تاکید می
کنه که هدف سخت گیری نبوده ...
3 . آیه : 221 : کلیات رو دوستان اشاره کردن .... به قول حدیثی از پیامبر
"پیش از راه در باره همراه سوال کن " آدم باید همنفس هاش رو مونس هاش رو
همنشین هاشو از میون کسانی انتخاب کنه که فلش اشاره زندگیشون به سمت خداوند
و معنویات باشه و بودن در کنار اونا و هم صحبتی با اونا آدم رو به یاد
خداوند بندازه ... اگه همین نکته رو بدونیم خیلی از مراودات و رفت و
آمدهامون اصلاح میشه ... همنشین خیلی روی آدم تاثیر داره ... همسر هم که
دیگه نگو ... انتخاب همسر تو خیلی موارد مسیر زندگی آدم رو عوض می کنه ...
4.
آیه 221 : به طور خاص از این آیه این حکم استنباط شده که آدمهای دیندار
(مسلمان ) با افراد غیر اهل کتاب (بت پرستان و لائیکها و .... ) ازدواج نکن
... شخصا تفکر می کردم ازدواج مسلمان با مسیحی یا یهودی مشکل داشته باشه
ولی ظاهرا اینطور نیست و بی دین و با دین تو این مساله مطرح هستش ... اگر
چه شرک معنای وسیعی داره و همه ما به نوعی دچار شرک هستیم (به ایاک نستعین
هامون دقت کنیم ) ولی به طور خاص و از روایات استباط شده برای ازدواج منظور
خاص همون بت پرستان هستن
5 . آیه 223 و 222 توضیحات دوستان کفایت می کرد یکی دو مورد هم داشت که چون تو گروه مجرد داریم فعلا از نوشتنش خودداری می کنم
6 . هانیه جان امیدوارم جوابت رو در مورد آیه آخر گرفته باشی ، توضیحات
وحیده جان کامل کننده بود ... بعضیها برای یه کارایی قسم میخورن که نباید
..و مثلا طرف می گه من قسم می خورم که دسگه با مامان و بابام حرف نزنم ...
بعدا اگه بخواد هم میگه چون قسم خوردم این کار رو نمی کنم ... خداوند تو
این آیه می گه جایی که امر الهی بر انجام دادن و ندادن چیزی هستش توش قسم
نخورین که بعدا بمونین تو قسمی که خوردین و حکم خداوند زمین بمونه ... این
سوگندها فاقد ارزشه
7 . در مورد اون که نوشتی یه سوال جالب بوده واست نکته این جاست که مهم اینه که خداوند دستوری که خداوند داده رو انجام بده فی نفسه و بالذات این عمل خودش رعایت تقوی هستش .... حالا علاوه بر اون امر مقدس ازدواج بخش زیادی از حواس آدم رو که درگیر نیاز جنسی هستش رو پاسخ میده و آدم سبکبارتر و فارغ البالتر میتونه به امروات زندگیش چه دنیوی چه اخرویش یپردازه