قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
مشخصات بلاگ
قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (30 فرقان )
و پیامبر گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند

در تاریخ 93/09/27 تصمیم گرفتیم با گروهی از دوستان روزانه یه صفحه قرآن بخونیم
و هر کس توی هر صفحه ای نکته ای براش جالب بود ، یا چیزی در موردش می دونست ، یا تفسیری در مورد اون صفحه خونده بود رو با یقیه به اشتراک بذاره
اینجا رو هم بنا کردیم برای اینکه اگه خواستیم یه روزی مروری به مطالب بکنیم برامون ساده تر باشه
و یا اگه دوستی وسطای راه بهمون پیوست بتونه مطالب قبلی رو مرور کنه
شایدم یه زمانی بچه هامون خواستن بدونن فهم مادراشون از قرآن چه جوری بوده
هر چند امیدواریم که به زودی حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنن و ما و بچه هامون قرآن رو همونجور بفهمیم که باید
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

آخرین مطالب
پنجشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۰۶ ب.ظ

23 . صفحه 23

هجدهم دی :

نفیسه :

146.درتعقیب بحثهای گذشته ،این ایه بازهم پیرامون لجاجت وتعصب گروهی از اهل کتاب صحبت میکند.


 147.خداوند با این ایه پیامبر رادلداری میدهد وتاکید میکند در برابر سمپاشیهای دشمنان ذره ای تردید چه در مساله تغییر قبله وچه در غیر ان به خود راه ندهید.


148.در طول تاریخ انبیا قبله های مختلفی بوده،قبله همانند اصول دین نیست که تغییر ناپذیر باشد به جای خرده گرفتن در مورد ان در اعمال خیر ونیکیها از هم سبقت بگیرید وهشدار میدهد هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر خواهد کرد واگر شک دارید بدانید او بر هر کاری قدرت دارد.


 149.از خدا بترس! این ایه وایه بعد همچنان مساله تغییر قبله وپیامد های انرا دنبال میکند .در پایان ایه به مومنان هشدار وتوطئه گران را تهدید میکند که خدااز انچه انجام میدهید غافل نیست.


 150.درست است که روی سخن در ابتدای ایه به پیامبر (ص)است ولی مسلما منظور عموم نمازگزاران میباشد سپس در ذیل ایه به سه نکته مهم اشاره دارد :1.کوتاه شدن زبان مخالفان.چون در کتب خود خوانده بودند که نشانه پیامبر موعود این است که به دو قبله نماز میخواند ،پس چرا اینگونه نبوده و مدعی است که برای احیا دین ابراهیم امده وممکن بود مخالفان بهانه جویی کنند چراخانه کعبه رافراموش کرده.اما چون همیشه بهانه جو وجود دارد وهیچ منطقی نمیپذیرد استثنایی قایل شده و میگوید مگر کسانی که ستم کرده اند.2.از انجا که عنوان کردن این گروه لجوج با نام ستمگر ممکن است تولید وحشت کند میگوید از انها نترسید وازمن بترسید .این یکی از اصول کلی واساسی تربیتی توحیدی اسلامی است که از هیچ چیزی وهیچ کس جز خدا نباید ترس داشت .3.تکمیل نعمت خداوند به عنوان اخرین هدف تغییر قبله ذکر شده.


 151.تغییر قبله تنها نعمتی نبود که خدا به شما ارزانی داشته بلکه نعمتهای فراوانی داده که یکی از انها فرستادن رسولی است از نوع خودتان .بعد از ان هم چهار نعمت دیگر از برکت این رسول گرانمایه عاید مسلمین شد:1.ایات ما را بر شما میخواند 2.شما را پرورش میدهد وبر کمالات معنوی ومادی شما میافزاید 3.کتاب وحکمت به شما می اموزد گر چه تعلیم به طور طبیعی بر تربیت مقدم است اماقران مجید برای اثبات این حقیقت که هدف نهایی تربیت است غالبا ان را مقدم بر تعلیم اورده 4.وانچه را نمیدانستید به شما یاد میدهد .


152.جمله مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم اشاره به یک اصل تربیتی دارد یعنی به یاد من باشید به یاد ذات پاکی که سرچشمه تمام خوبیها ونیکیهاست توجه به این ذات پاک شما را درانجام فعالیتها مصمم تر،مخلصتر ،نیرومندتر ومتحدتر میسازد.همانگونه که منظوراز شکر گذاری وعدم کفران ان است که هر نعمتی را درست درجای خود مصرف کنیم ودرراه همان هدفی که به خاطر  ان افریده شده ایم به کار گیریم منظور از ذکر خدا تنها یاد اوری زبانی نیست بلکه یاد اوری عملی میباشد .در حدیثی از پیامبر (ص)امده که میفرماید منظور این است هنگامی که کار حرامی در مقابل او قرار میگیرد از خدا بترسد وان را ترک نماید.


 153.استقامت وتوجه به خدا ! در این ایه سخن از صبر وپایداری است .به عکس انچه که بعضی از افراد تصور میکنند، صبر یعنی تحمل بدبختیها وتسلیم در برابر عوامل شکست نیست بلکه صبروشکیبایی یعنی پایداری واستقامت دربرابر هر مشکل وهر حادثه ای است .تکیه گاه دیگر در کنار صبر نماز میباشد در احادیث اسلامی میخوانیم هنگامی که علی (ع)با مشکلی روبرو میشد ،نماز میخواند و پس نماز به دنبال حل مشکل میرفت وهمین ایه را تلاوت مینمود .بنابراین ایه فوق در حقیقت به دو اصل توصیه میکند که یکی اتکای به خداوند که نماز مظهر ان است ودیگری مساله خود یاری واتکای نفس که به عنوان صبر از ان یاد شده است.

 

وحیده :

 

 ایه 147: حق ,آن است که از طرف خداوند باشد,زیراکه سرچشمه علم بى نهایت است,,
گاهى اوقات وسوسه هاى درونى ، القائات بیرونى،پست ها  ,پول ،و .........مثله پوست میوه اى مى مانند که ممکن است پایمان روى آن برود و لیز بخوریم .هواسمان باشد تردیدى در راهى که هستیم نکنیم  و در مقابل هر چیزى که پیش  مى آید دنبال فرمان خدا باشیم.


ایه 148: سبقت گرفتن در کار خیر .,نکند کارهاى خیر را به تأخیر بیاندازیم.در انجام امور خیر عجله کنیم ( حى على خیر العمل)
اما متاسفانه سبقت گرفتن  ما از یکدیگر امروزه در مادیات  و ظواهر دنیوى  شده....
سعى کنیم همیشه الگویمان را از انسان هاى با تقوا بگیریم و الگوى افراد با تقوا باشیم....

ایه 149 و 150:وقتى یک سنتى مى خواهد جا بیفتد باید آنقدر تکرار شود تا تثبیت شود. دراین دو ایه هم تکرار شده  هر کجاى کره زمین که خواستى نماز بخوانى ,به سوى مسجد الحرام بخوان,, بار اول پیامبر رامورد خطاب قرار مى دهد  وبار دوم امت پیامبر را .


جالب است ، حضرت على در کعبه متولد شد تا هر زمان که رو مى کنیم به کعبه یاد ایشان هم باشیم...... یا على جان.


ایه 152: چه ایه زیبایی است ,نمونه این ایه درقرآن زیاد است., مهمترین یاد خدا این است که وقت گناه کردن یاد خدا کنیم واز گناه دور شویم ,,
وبهترین نمونه یاد خدا ,نماز است.  حتى همین یاد و ذکر خدا راهم خودش به ما مى دهد ,,ما از خود هیچ نداریم .
وقتى عشق ها و علاقه مندى هاى دیگر (غیر خدا ) در  دل ما زیاد شود .ظرف وجودى دل ما از محبت خدا کم یا  خالى مى شود... .


ایه 153: شرایط بر ما دو نوع است یا خوشى یا ناخوشى  
در خوشى ها باید طبق ایه قبل نعمت ها را شکر گوییم و نا شکرى نکنیم. و در ناخوشى ها وسختى ها هم از طریق نماز و صبر  از خداوند کمک بگیریم .
*البته در همه حال باید شکر گزار بود . اما مقاومت در شدائد و سختى ها به خاطر خداوند بسیار مهم است.
 دستهایمان را بگذاریم دردستهاى خدا تا قوى شویم .
**صبرى مهم است که بر خواسته از ایمان باشد.


دعایی از امام زین العابدین علیه السلام :

اى خداى مهربان ,وقتى در اداى شکر نعمت هایت در زمان آسایش و سختى ,یا تندرستى و بیمارى  کوتاهى کردم؛  حق شناسى را روزى من کن,,  تا خشنودى و آرامش دل خود را  در اداى وظیفه نسبت به تو ,در حال ترس و امنیت و رضایت و خشم و زیان و سود ,دریابم.  آمین یا امان الخائفین

و اما درسهای من :
1. ایه 146 بهم میگه گاهی مبدونیم کدوم راه درسته ولی یه لجبازی درونی تو وجودمون  باعث میشه حقیقت رو انکار کنیم  ، یه خودحواهی بزرگ یا لذت دم دستی بزرگتر
اینقدر این کار عجیبه مثل  اینکه یه پدری پسرس رو انکار کنه به فرزندی


ایه 147 حق رو فقط خداوند تعیین میکنه و نمودش برای ما همون ایات خداوند و چهارده معصومه ... بدا به حالمون  اگر تردید کنیم


ایه 148  در کارای خیر پیشقدم باشیم و سبقت بگیریم هی این دست اون دست نکنیم به بهانه ای ،عمر از دست میره و فرصت تموم میشه


ایه 149 و 150 به من یه درس بزرگ داد
همون طور که وقتی پیامبر رو به کعبه نماز میخونه
اگه مسلمونا رو به قبله نماز  نخونن بهانه به دست کفار میدن
تو هر کار نیک دیگه هم اینجوریه
اگه ما مسلمونا تخطی کنیم از راهی که پیامبر میرفته تو هر موصوعی بهانه دادیم دست سایرین که ببینید اینه مسلمونی
همون بلایی که الان تو کشور  ما افتاده یه عالم کار به نام اسلام انجام شده که ذره ای با روش پیامبر همسو نیست بهانه داده دست دیگران که ببینین اینم راه و روش اسلام
وای بر ما که پیروی نکردیم چنان که باید از آیین پیامبرمون


ایه 150
اگه به جای اینکه از دست دادن حمایت دیگران (و در نتیجه تخطی از روش پیامبر)ما رو بترسونه
قدرت الهی برامون بزرگ بود و هیبت داشت نعمت بر ما تکمیل میشد (خیلی دلم میخواد کامل شدن نعمت رو تعبیر کنم به ظهور وجود عزیز حضرت مهدی)
چقدر این ترسیدن راه ما رو دور کرده
از همین ترسیدنهای کوچیک (حرف مردم و مردم چی میگن ) تا بزرگش(عدم حمایت ابرقدرتها)
وای بر ما


ایه 151
این ایه اجابت دعای حضرت ابراهیمه که خواست پیامبری با این ویژگیها برامون بفرسته خداوند همه خواسته رو اجابت کرد
الا ابنکه تزکیه رو بر تعلیم مقدم کرد

 آیه 151
اخرش میگه پیامبر چیرایی که نمی دونستین رو به شما یاد میده
کاش باور می کردیم که تموم علم دست پیامبر و خاندانشه
اگه تمرکزمون رو میذاشتیم رو ایاا و احادیث خیلی چیزها از علم واقعی دستگیرمون میشد
فکر میکنم اینکه روایت هست در دوره امام زمان عقول کامل میشه
تعبیر واقعی اخر ابن ایه است


ایه 152
خداوند میگه منو یاد کنید
یکی از مصادیق بزرگ یاد خدا به فرموده خود خدا (اقم الصلوه لذکری)
نمازه
و البته چیزای دیگه ای هم هست مثل تفکر در ایات و نشانه ها و پدیده های طبیعی


 ایه 152
شکر نعمتهای خدا رو فراموش نکنیم

 از نماز و صبر خیلی کمک بگیریم

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی