26 . صفحه 26
بیست و یکم دی :
نفیسه :
170.در ابنجا اشاره به منطق سست مشرکین در مساله تحریم بی دلیل غذاهای حلال ونیزمساله بت پرستی داردکه گفتند ماازنیاکانمان پیروی میکنیم .اگرنیاکان انها از دانشمندان صاحب نظر وافراد هدایت یافته بودند جای این بود از انها تبعیت شود ولی انها نه خود اگاه بودند ونه رهبر وهدایت کننده ای داشتند که میدانیم تقلیدی که خلق را بر باد میدهد همین تقلید نادان از نادان است.
171.دلیل اینکه این گروه در برابر دلایل روشن انعطافی نشان نمیدهند این است که انها همانند گوسفند یا حیواناتی هستند که برای نجات از خطر صدایشان میزنند ولی انها جز سروصدا چیزی نمیفهمند .
172.روی
سخن این ایه با مومنان است که این نعمتهای پاک وحلال که ممنوعیتی ندارد
وموافق طبع وفطرت سالم انسان است برای شما افریده شده چرا از انها استفاده
نکنید ؟
173.برای
روشن ساختن غذاهای حرام وممنوع وقطع کردن اینگونه بهانه ها میفرماید
:(خداوند تنها گوشت مردار ،خون،گوشت خوک وگوشت هرحیوانی که بانام غیر خدا
ذبح شده را حرام کرده است).اما گاهی اوقات ضرورتهایی پیش میاید که انسان
برای حفظ جان خود از بعضی حرامها استفاده میکند و گناهی بر اونیست که البته
نباید زیاده روی شود وبه طلب لذت ومتجاوز از حد ضرورت نباشد.
174.این
ایه ودو ایه بعد در مورد اهل کتاب نازل شده است .پیش از ظهور پیامبر
(ص)صفات ونشانه های اورا مطابق انچه که در کتب خود یافته بودند برای مردم
بازگو میکردند ولی پس از ظهور ایشان ومشاهده گرایش مردم به او میترسیدند که
اگر همان روش سابق را ادامه دهند منافع انها به خطرافتد برای همین اوصاف
پیامبر را که در تورات نازل شده بود کتمان کردند .این ایه تاکیدی است بر
انچه که در ایه 159 همین سوره در زمینه کتمان حق گذشت.
175.
وضعیت این گروه در این ایه مشخصتر شده ونتیجه کارشان را در این معادله
زیانبار چنین بازگو میکند :(اینها کسانی هستند که گمراهی را با هدایت وعذاب
را با امرزش مبادله کردند ).
176.این
تهدیدها ووعده های عذاب که برای کتمان کنندگان حق بیان شده به خاطر این
است که خداوند کتاب اسمانی رابه حق و توام با دلایل روشن نازل کرده است تا
جای هیچگونه شبهه وابهام باقی نماند .با این حال گروهی به خاطرحفظ منافع
کثیف خود دست به توجیه و تحریف میزنند ودر کتاب اسمانی اختلافها بوجود می
اورند که به گفته قران از حقیقت دورند.
وحیده :
ایه 170؛ ( تقلید کور کورانه از نیاکان ممنوع)
چه در زنده هاو چه در مرده ها ,باید دنبال احسن باشیم ,
**پیروى و اطاعت باید بر اساس عقل و وحى باشد, گاهى اوقات تعصبات نژادى نمى گذارد حق ببینیم.
**راه حق را باید با عقل و وحى سنجید,نه با اینکه طرفدارانش زیاد است یا کم!
**ملاک شناسایی حق از باطل نفسانیات خودمون یا دیگران نیست, اینکه چون خوشمون نمیاد, یا چون جامعه مان اینطوریه.............
**آداب و عقاید نیاکان در آینده اثر مى گذارد,,راهى را برویم و طورى رفتار کنیم که الگوهاى مناسب و حقى براى فرزندانمان باشیم.
آىه 171؛ ادم هاى بى تفاوت که فریاد حق را گوش نمى دهند.. (حق راکتمان مى کنند) ،
ماننده1
:حیوانى هستند که از سخنان ,صوتى بیشتر نمى شنوند،2:کر هستند ,چون حق را
نمى شنوند،3:کور هستند چون حق را نمى بینند،4: لال هستند چون حق را نمى
گویند،5: بى عقل هستند چون فکر نمى کنند.
چقدر زشت است چشم داشته باشیم اما نبینیم,گوش داشته باشیم و نشنویم و...............
از آنچه که خدا حلال کرده بهره گیریم تا حد معقول
در اسلام ,مادیات مقدمه معنویات است,مثلا در قران آمده ؛ بخورید و شکر کنید.
بخورید و عمل صالح انجام دهید, **هنگام بهره گیرى از
مادیات دنیا از خدا غافل نشویم...
ایه 173:** احکام خداوند بر اساس مصالح است, اگر مى گوید بخوریم یا نخوریم دلیل دارد.
** اسلام به غذا و تغذىه توجه کافى دارد 4 بار در قران مشابه این آىه امده که این غذا ها خورده نشود.
** همه کارهاى ما باید در مداز توحید باشد و بدون نام ویاد خدا کارى انجام ندهیم که ذبح گوسفند بدون بردن نام خدا آنرا حرام مى کند.
آیه 174: گاهى اوقات به خاطر حفظ موقعیت هامون از گفتن حق امتناع مى ورزیم..
گاهى
اوقات با وجود اینکه مى دانیم حق چیز دیگریست اما براى اینکه منافعمان به
خطر نیفتد خودمان را به نفهمى مى زنیم ..مثلا یک دکتر مى داند در یک زمینه
اى فلان دکتر از او حاذق تر است اما به بیمارش نمى گوید ,,نکند ,مریص
کمترى سراغش بیاید و متاسفانه از این کتمان هاى آشکار حقیقت امروزه زیاد
به چشم مى خورد...
کتمان حق و دنیا گرایی بزرکترین خطرى است که علما و دانشمندان را تهدید مى کند.
در سه ایه پایانى این صفحه خداوند 8 تهدید مى کند کسانى را که حق را کتمان مى کنند:
1:(ثمنا قلیل):ارزان فروختند,
2: لقمه اى که به خاطر این دین فروشى مى خورن ماننده خوردن آتش است,آتش مى خورند.
3: چون در دنیا از گفتن حق خودارى کردند خدا هم در اخرت با آنها سخن نمى گوید
4؛( لا یزکیهم )اىنها پاک نمى شوند
5؛عذاب دردناکى برایشان است
6:( الضلاله بالهدى) گمراهى به جاى هدایت.
7:(العذاب بالمغفره) عذاب به جاى آمرزش
8:(شقاق بعید ) دردشمنى و جنگ با خدا هستند.
* در قران ,هیج گناهى به این اندازه تهدید نشده.
کسانى که با انحراف فرهنگى نون مى خورند....
خدایا به ما ایمانى بده که هر جا لازم است حق را بگوییم با کمال شجاعت حق را بگوییم و از هیچ چیزى نترسیم..
طیبه :
این طور میبینم که نکنه گوشامون صدای امام زمان رو نشنوه چشامون نبینش
مصداق این ایه نشیم از بس درگیر کارهای بیهوده هستیم و فکر میکنیم زندگی
همین دیگه..... اگه فاصله بگیریم از بیهو دگیها و تمام چیزهایی باطلی که
قران تا الان گفته شاید چشم و گوش ها باز بشه چرا حاضر نیستیم حد اقل
امتحان کنیم نکنه باور نداریم این ها رو ...........
اون سری اعظم خانم فکر کنم تعریف کردن اینو جوانی از زیارت امام رضا رفت پیش اقای بهجت اقا پرسدن امام رضا رو دیدی چن بار پرسیدن جوان گفت نه اقای بهجهت با تعجب میگن عجب............... اینقدر این ندیدن ها و نشنیدن ها فراوونه که ما فکر میکنیم هر کی دید و شنید عجیب اما غافلیم که ما انقدر درگیر باطل هستیم که این حجاب ها کنار نمیره پس دعا کنیم خیلی ......
اعظم:
آیات این صفحه هم حرف زیاد داشت ، آیه اولش منو یاد یه موضوعی انداخت ، وقتی تو مدرسه و دانشگاه راجع به دین و این جور چیزها بحث می کردیم ، گاهی بچه ها می گفتن ، کاش ما هم مسلمون نبودیم و بعد با تحقیق و اینا دینمون رو انتخاب می کردیم مثل اونایی که تو خارج مسلمون میشن ، کاش ما مسلمون شناسنامه ای نبودیم ....
:
و معمولا بحث همین جاها تموم میشد ، خیلی وقت طول کشید تا فهمیدم ما اصولا
از روی تنبلی این حرف رو می زنیم و با این جمله انگار تموم رسالت خودمون
رو در مورد دین انجام دادیم ولی واقعیتش اینه که هیچ وقت اون جور که باید
روی دین وقت نذاشتیم و همون دین آبا و اجدادی خودمون رو با چاشنی تحصیلاتی
که اندوختیم قاطی کردیم و ملقمه ای شده که باهاش زندگی می کنیم ، باید با
فوکوس و تمرکز بیشتری وقت روی منابع اصلی دینیمون بذاریم ... قرآن اولیشه
که خیلی مهجور مونده
به خصوص برای ما که مثلا درس خوندیم و سواد هم داریم و تازه ادعای فکور بودن و اندیشمند بودن واقعا زشته دینمون همونی (یا پست تر ) باشه که از آبا و اجدادمون گرفتیم
در سایر زمینه های تربیتی دیگه هم همینطور
جملاتی مثل :ما اینیم ، همینی که هست ، ترک عادت موجب مرض است ، ما خانوادگی این مدلییم ، تو فامیل ما همه این جورن چیزی هست تو همین مایه آیه 170
در
مورد آیه 171 امیدوارم دردی که در پشت جمله های طیبه بود رو متوجه شده
باشیم خیلی سخته که آدم کر و کور و لال باشه و صدای دعوت کننده به ایمان رو
نشنوه
در مورد سایر آیات این صفحه توضیحات دوستان به اندازه کافی راهگشا هستش