قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
مشخصات بلاگ
قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (30 فرقان )
و پیامبر گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند

در تاریخ 93/09/27 تصمیم گرفتیم با گروهی از دوستان روزانه یه صفحه قرآن بخونیم
و هر کس توی هر صفحه ای نکته ای براش جالب بود ، یا چیزی در موردش می دونست ، یا تفسیری در مورد اون صفحه خونده بود رو با یقیه به اشتراک بذاره
اینجا رو هم بنا کردیم برای اینکه اگه خواستیم یه روزی مروری به مطالب بکنیم برامون ساده تر باشه
و یا اگه دوستی وسطای راه بهمون پیوست بتونه مطالب قبلی رو مرور کنه
شایدم یه زمانی بچه هامون خواستن بدونن فهم مادراشون از قرآن چه جوری بوده
هر چند امیدواریم که به زودی حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنن و ما و بچه هامون قرآن رو همونجور بفهمیم که باید
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

آخرین مطالب
دوشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۳، ۰۴:۰۰ ب.ظ

34 . صفحه 34

 

بیست و نهم دی :

 

هانیه :

جهادی که برای ما  ناخوشایند است و شاید تنها دلیلش اینه که از بهترین چیزی که داری (جان) باید بگذری! اما خیر و شر ما رو کی یا چی تعیین می کنه . شخصا وقتی به عقب برمی گردم تازه خیر و شر خیلی از کارها برام واضح تر می شه . اینکه یک کارهایی را اصرار داشتم اتفاق بیفته و یا نیفته و من از حکمتش بی خبر بودم …

 ایه ۲۱۷ : فتنه ایجاد کردن از کشتن هم بدتره (این همون گمراهی است که در ایات ص ۱۲ به اون اشاره شد که می گفت وای بر کسانی که انچه خود می پنداشتند را به دیگران القا کردند و) در برابر این فتنه ها حتی شده از جان باید گذشت .. و من شاید حتی از آبرومم نگذرم !!!‌چه برسه به جان

و هر لحظه با وجود تمام تلاش هایی که قدرتمندان دنیا می کنه تا نوع تفکر خودشون  را درست جلوه بده ( و رسانه ها در این  زمینه خیلی قوی عمل و تلقین می کنند )‌  و رسوایی عمل اونها ممکنه سالها طول بکشه و جهالت ما باعث بشه به مسیری که اونها م یخوان واقعا منحرف بشه ( درست مثل اون ق تغییر قبله که گفته بود برخی دوباره به جاهلیت بر می گردند )‌ و این همون فتنه است که جاهلیت ما به اون کمک می کنه
و ممکنه با وجود همه تلاشی که کردیم درست در لحظه مرگ کافر بشیم خدایا کمکمون کن چه کسی از فردای من خبر داره؟ این شرک و توحید چقدر گاهی اوقات نزدیکند.
شرک از راه رفتن مورچه در تاریکی هم مخفی تره !‌

چه ترسیدم و ترسم با ایه بعدی چه زود از بین رفت

کسانی که ایمان آوردند برای خدا هجرت کردند برای خدا جهاد کردند به رحمت پروردگار خویش امیدوارند و خدا غفور و مهربان است …

ایه ۲۱۹ :
وای این ایه چقدر جالب بود خیلی به من چسبید …. و اونها از قمار و شراب از تو می پرسند. در ان هم گناهی است و هم منافعی  ( خیلی این بحث تکراری را از دوستامون شنیدیم که علم پزشکی یا ثابت کرده یا در حال اثباته که شراب برای بدن انسان مفید است البته من یک دوست پزشک دارم که به صورت نقل قول شنیدم که می گفت در پزشکی مفید بودن شراب هنوز ثابت نشده یک سری سایت ها هستند که درباره فواید اون می ذارن اما اینکه بخواد وارد کتب دانشگاهی بشه باید از کلی فیلتر و ازمایش و اینا رد بشه و هنوز با قطعیت ثابت نشده)‌ و در امریکا (حداقل )‌در موقع رانندگی اجازه نداری حتی یک قطره مشروبات الکی بخوری حتی یک ذره!! و خودشون هم به این واقفند که میزان هوشیاری و عکس العمل بدن را پایین می یاره!(البته اضافه کنم جامعه امریکا به نسبت جامعه مذهبی از نوع مسیحیت است و سن مشروبات الکی ۲۱ سال است که سن بالایی است با اماری که از سایت ویکی پدیا پیدا کردم )


خلاصه این ایه می گه که درسته نفع هم ممکنه داشته باشه اما ضررش خیلی زیادتره
 و دوباره در باره انفاق توضیح م یده که می گوید قل العفو (من معنی درست کلمه العفو را پیدا نکردم اگه می دونید لطفا بگین )
اما ترجمه ی  کتاب من می گه از مازادی که دارین
به نظرم از اینجا باز همون قضیه میانه روی را می شه فهمید که باید برای خانواده خود داشت و مازاد اون ها را انفاق کرد ! و در ایه ۲۱۵ هم ترتیب انفاق شونده ها را بیان کرد …


بریم که با تفکر بیشتر در ایاتش انشاله بیندیشیم و رستگار شویم …

 

نفیسه :

 

216.ایه گذشته عمدتا در مورد انفاق اموال بود واین ایه سخن از انفاق جانهاست در راه خدا وهر دو در میدان فداکاری دوشا دوش هم قرار دارند .تعبیر (کتب)(نوشته شده )اشاره به حتمی بودن و قطعی بودن این فرمان الهی دارد .برای انسانهای معمولی یک امر طبیعی است که جنگ ولو با دشمن ودر راه خدا خوشایند نیست زیرا در جنگ تلافات جانی ومالی وجراحتها ومشقتها وجود دارد اما برای عاشقان شهادت در راه حق وکسانی که در سطح بالایی از معرفت هستند جنگ با دشمنان حق شربت گوارایی است که همچون تشنه کامان به دنبال ان میروند ومسلما حساب انها از حساب مردم جداست .پروردگار جهان با قاطعیت میگوید که افراد بشر نباید تشخیص خودشان را در مسایل مربوط به سرنوشتشان حاکم سازند چرا که علم انها از هر نظر محدود وناچیز است ومعلوماتشان در برابر مجهولات همچون قطره ای در برابر دریاست.اگر خداوند جهاد وروزه و حج را تشریع کرده همه به سود ماست توجه به این حقیقت روح انظباط وتسلیم را در برابر قوانین الهی رادر ما پرورش میدهد ودرک ودید مان را از محیطهای محدود فراتر میبرد وبه نامحدود یعنی علم بی پایان خداوند پیوند میدهد.


217.این ایه سنتی راکه از زمانهای قدیم واعصار انبیای پیشین در میان عرب در مورد تحریم پیکار در ماههای حرام بوده رابا قاطعیت امضا میکند.چنین نیست که این قانون استثنایی نداشته باشد نباید اجازه داد که گروهی فاسد ومفسد زیر چتر این قانون هر ظلم فسادی را مرتکب شوند .جلوگیری از راه خدا و کفر ورزیدن نسبت به او وهتک حرمت مسجد الحرام وخارج وتبعید نمودن ساکنین ان نزد خداوند موضوعی مهمتر است ایجاد فتنه ومنحرف ساختن مردم ازدین خدا از قتل هم بالاتر است.چرا که این جنایتی است بر جسم انسان وان جنایتی بر جان وروح وایمان انسان.خداوند میفرماید هر کس از شما مرتد شود تمام اعمال نیکش در دنیا از بین رفته واهل دوزخ میشود چه مجازاتی از این سخت تر و وحشتناکتر  که تمام اعمال نیک انسان نابود شود.

 

218.نقطه مقابل کسانی که مرتد میشوند کسانی هستند که ایمان اورده،هجرت کرده ودر راه خدا جهاد نموده اند.این گروه در پرتو این سه کار بزرگ اگر مرتکب اشتباهی هم بشوند ممکن است مشمول عنایات و مغفرت الهی گردند.

219.(خمر)در اصطلاح شرع به معنی هر مایع مست کننده و (میسر)به معنی سهل واسان است واز انجا که قمار در نظر بعضی از مردم وسیله اسانی برای نیل به مال وثروت است به ان میسر گفته میشود .خداوند هر دو گناه را بزرگ میداند و میفرماید منافعی هم دارند ولی گناه انها از منفعتشان بیشتر است .بنابراین هیچ انسان عاقلی به خاطر نفع کم به این همه زیان تن در نمیدهد .در قسمت دوم ایه در مورد انفاق صحبت شده .خداوند میفرماید :(قل العفو)(بگو از مازاد نیازمندیهایتان انفاق کنید )امام محمد باقر (ع)میفرمایند:عفو به معنای زیادی قوت (غذای)سال است.جای دیگر هم امده که کلمه عفو به معنای از بین بردن اثر،حد وسط ومیانه هرچیز ومقدار اضافی چیزی وبهترین قسمت مال امده وممکن است در اینجا به معنی مغفرت و گذشت از لغزش دیگران باشد وطبق معنی تفسیر ایه اینچنین میشود بهترین انفاق عفو وگذشت است.با توجه به اوضاع اجتمایی عرب جاهلی و به خصوص مکه ومدینه که از نظر دشمنی و کینه توزی و عدم گذشت در حد اعلا بودند هیچ مانعی نیست که وقتی از انها سوال از انفاق اموال میکنند به خاطر نیاز شدید به انفاق عفو سبب شود انچه را که لازمتر است قران پاسخ دهد.

 

وحیده :

ایه 216:

 **ملاک خیر و شر ,,تمایلات ما و آسانى و سختى کارها نیست ,باید تسلیم خواست خداوند باشیم.
** جنگ و جهاد در راه خدا باعث خیر است ..


ایه 217: **چهار ماهى در آن جنگ و خون ریزى حرام است: محرم,ذى القعده,ذى الحجه,رجب ,مى باشد.
** تعیین اهمیا گناه ,اینکه کدام کوچکتر است و کدام گناه بزرگترى فقط به دست خداست.
**دشمن پیوسته با ما مى جنگدد و تلاش مى کند,تا درست در اختیارشان باشیم .و به این حد قانع نیست که نوع لباس مان عوض شود ,سبک زندگى مان عوض شود .تعصباتمان عوض شود ,نه به این حد ها قانع نیست ,,مى خواهد دینمان را از ما بگیرد .وقتى دست بچه اى از دست پدرش برداشته بشه . ازهرجایی ممکنه سر در بیاره........
** اگر فشار ها بر ما زیاد شد ,نباید از مکتبمان دست برداریم  که واى به حال کسى که از دین خود دست بکشد و در حال کفر بمیرد  که البته بارها هم گفته شد که کفر فقط این نیست که خدا را قبول نداشته باشیم ,اجرا نکردن حکم خدا ,دستور خداوند و انجام نهى شده ها ,همگى کفر است.

ایه 218: درست است که باید در همه حال به خداوند امید داشت ,اما کسى که امید دارد ,باید دست به کارى بزند ,امید همراه عمل است .
** اگر واقعا منتظر امام زمانمان هستیم ,یک کارى بکنیم  هر کس  در خودش مقدماتش را فراهم کند ,هیچ کارى ندارد  ,فقط باید صالح شویم ......

ایه 219: شراب و قمار گناهان بزرگى هستند ,البته منافعى دارند  که صد البته ضررهاىشان خیلى بیشتر است.اسلام بر اساس اهم و مهم حکم مى کند .. شراب علاوه بر فساد بر جسم و جان باعث غفلت مى شود .همان چیزى که شیطان دنبال آن است .غفلت خیلى خطرناک است.
**عفو در لغت علاوه بر  گذشت و امرزش  ,,به معنى " مازاد"  " حد وسط "  بهترین قسمت مال"  هم مى باشد ,که همگى راجب انفاق  باید رعایت شو د ..

 

اعظم :

1 . آیه 216 : علت اکراه مومنین از جنگ جهاد رو نفیسه جان ذکر کردن ، یه علت دیگه هم در تفسیر المیزان نوشته بود که چرا مومنین از جنگیدن ابا دارن که من یاد حرفهای هانیه جان در ص 30 افتادم نوشته بود "تربیت شدگان قرآن حتى از آزار یک مورچه هم پرهیز دارند، و نسبت به همه خلایق راءفت و مهر دارند، چنین کسانى البته از جنگ و خونریزى کراهت دارند، هر چند دشمنانشان کافر باشند، بلکه دوست دارند با دشمنان هم به مدارا رفتار کنند، و آمیزشى دوستانه داشته باشند، و خلاصه با عمل نیک و از راه احسان آنان را به سوى خدا دعوت نموده ، و به راه رشد و در تحت لواى ایمان بکشانند، تا هم جان برادران مؤ من شان به خطر نیفتد،و هم کفار با حالت کفر هلاک نشوند و در نتیجه براى ابد بدبخت نگردند"
به همین خاطر هم خداوند در اینجا حکم صریح داده که وقتی جهاد واجب شده از اون بعدی هستش که خداوند خیلی بیشتر از شما و فرای زمانها و مکانها به این قضیه نگاه می کنه ... شما نمی تونین همه جوانب یه مساله رو ببینین و بر زمان ها احاطه ندارین

2 . آیه 216:  این موضوع چه بسا شما چیزی دوست دارین ولی براتون خوب نیست و بالعکس کلا موضوع مهمی هستش چون ما همیشه در تصمیم گیریهامون با عقل اون لحظه مون وبدون اینکه دورنما و عواقب کارمون رو در نظر بگیریم عمل می کنیم و خیلی وقتها هم اگر در نظر بگیریم چون محدود و ناتوان فکر می کنیم اشتباه زیاد می کنیم
3 . آیه 217 : نکته ای که فتنه از قتل بردتره هم موضوع مهمیه بعضیها آدم نمی کشن اما یه تدابیری می چینن چند نسل رو داغون می کنن خیلی هم خنده برلبانه و مهربون وار
4.  آیه 217 : این جمله "حبطت اعمالهم فی الدنیا و الاخره" برام جالب بود ... که کلی  گفته شده یعنی کافران هم اعمالشون حبط و باطل میشه نه فقط مومنان ... تو تفسیر نوشته بود آدمهای کافر هم گاهی کارهای خوب انجام میدن تو زندگی روزمره شون که می تونه مثمر ثمر باشه ولی اگر ایمان نیارن این تاثیر اعمالشون از بین میره و اگر ایمان بیارن تاثیر اعمالشون در زندگی روزمره و دنیاییشون هم ثمرات ارزشمندی میده . زندگیشون رو به سمت حیات طیبه میبره

5 .  آیه 218 : وقتی انگیزه های آدم در هر کاری الهی بشه (فی سبیل الله ) سرانجام خوبی برای آدم رقم می خوره


6 . آیه 219 : ممنون هانیه جان از توضیحاتت در مورد این آیه ... حرام بودن شراب بیشتر از این باب هستش (در روایات اومده ) که باعث زوال عقل میشه و تشخیص خوب از بد و شر از خیر سخت و اغلب غیر ممکن می شه ... و خداوند هر چیزی که این نتیجه رو برای عقل داشته باشه حرام کرده ...حالا این علاوه بر مضرات جسمانی هستش
این جمله از المیزان برام جالب بود "شریعت اسلام همانطور که قبلا هم گفته شد اساس احکام خود را تحفظ بر عقل قرار داده ، خواسته است با روش عملى ، عقل مردم را حفظ کند، (و بلکه رشد هم بدهد)، و اگر از شراب ، و قمار، و تقلب ، و دروغ ، و امثال این گناهان نهى کرده ، باز براى این است که اینگونه اعمال ویرانگر عقلند و بدترین عملى که حکومت عقل را باطل مى سازد در میان اعمال شرب خمر، و در میان اقوال دروغ و زور است . پس این اعمال یعنى اعمالى که حکومت عقل را باطل مى سازد،"


7 . خوبه و قتی مساله ای رو تحلیل م یکنیم فواید و ضررهاشو در کنار هم در نظر بگیریم و اگر امری ضرراش بیشتر از نفعهاشه کلا بی خیالش بشیم

آ8 . یه 218 ک توضیحات دوستان در مورد عفو درست بود

9 .  این هم توضیح علامه طباطبایی ذیل کلمه لعلهم یتفکرون "در این آیه شریفه دو نکته هست ، اول اینکه مردم را تشویق و تحریک مى کند به این که پیرامون حقایق وجود، و معارف مبداء و معاد و اسرار طبیعت بحث کنند و در طبیعت اجتماع و نوامیس اخلاق ، و قوانین زندگى فردى و اجتماعى بیندیشند و سخن کوتاه آنکه از میان تمامى علومى که ازمبداء و معاد و حقایق بین آن دو بحث مى کند، آنچه را که مربوط به سعادت و شقاوت انسان است بکار بگیرند.

دوم اینکه قرآن کریم هر چند که بشر را به اطاعت مطلقه و بى چون و چراى خدا و رسول دعوت مى کند، الا اینکه به این هم رضایت نمى دهد که مردم احکام و معارف قرآنى را با جمود محض و تقلید کورکورانه ، و بدون هیچ تفکر و تعقلى بپذیرند، بلکه باید فکر و عقل خود را بکار بگیرند، تا در هر مساءله حقیقت امر کشف شود، و با نور عقل راهشان در این سیر و سلوک روشن گردد.

و گویا مراد از تبیین همان کشف و پرده بردارى از علل احکام و قوانین ، و روشنگرى اصول معارف و علوم باشد."

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی