105 . صفحه 105
دهم فروردین :
نفیسه :
171.تثلیث
موهوم است! در این آیه و آیه بعد به تناسب بحثهایى که درباره اهل کتاب و
کفار بود به یکى از مهمترین انحرافات جامعه مسیحیت یعنى«مسأله تثلیث و
خدایان سهگانه» اشاره کرده و با جملهاى کوتاه و مستدل آنها را از این
انحراف بزرگ برحذر مىدارد.نخست به آنان اخطار مىکند که: «اى اهل کتاب! در
دین خود راه غلو رانپویید و جز حق، درباره خدانگویید» مسأله «غلوّ» درباره
پیشوایان،یکى از مهمترین سر چشمههاى انحراف در ادیان آسمانى بوده است،به
همین جهت اسلام درباره غلات سختگیرى شدیدى کرده و در کتب «عقاید» و «فقه»
غلات از بدترین کفار معرفى شدهاند!سپس به چند نکته که هر کدام در حکم
دلیلى بر ابطال تثلیث و الوهیت مسیح است اشاره مىکند:
1- «عیسى فقط
فرزند مریم بود»این تعبیر خاطرنشان مىسازد که مسیح همچون سایر افراد انسان
در رحم مادر قرار داشت و دوران جنینى را گذراند و همانند سایر افراد بشر
متولد شد، شیر خورد و در آغوش مادر پرورش یافت یعنى، تمام صفات بشرى در او
بود، چگونه ممکن است چنین کسى که مشمول و محکوم قوانین طبیعت و تغییرات
جهان ماده است خداوندى ازلى و ابدى باشد.
2- «عیسى فرستاده خدا بود»این موقعیت نیز تناسبى با الوهیت او ندارد.
3-
«عیسى کلمه خدا بود که به مریم القا شد»این تعبیر به خاطر آن است که اشاره
به مخلوق بودن مسیح کند،همانطور که «کلمات» مخلوق ما است،موجودات عالم
آفرینش هم مخلوق خدا هستند.
4-«عیسى روحى است که از طرف خدا آفریده
شد»این تعبیر که در مورد آفرینش آدم و به یک معنى آفرینش تمام بشر نیز در
قرآن آمده است اشاره به عظمت آن روحى است که خدا آفرید و در وجود انسانها
عموما و مسیح و پیامبران خصوصا قرار داد.سپس قرآن به دنبال این بیان
مىگوید:«اکنون که چنین است به خداى یگانه و پیامبران او ایمان بیاورید و
نگویید خدایان سهگانهاند و اگر از این سخن بپرهیزید، به سود شماست»بار
دیگر تأکید مىکند که:«تنها خداوند معبود یگانه است»یعنى، شما قبول دارید
که در عین تثلیث، خدا یگانه است در حالى که اگر فرزندى داشته باشد شبیه او
خواهد بود و با این حال یگانگى معنى ندارد.«چگونه ممکن است خداوند فرزندى
داشته باشد در حالى که او از نقیصه احتیاج به همسر و فرزند و نقیصه جسمانیت
و عوارض جسم بودن مبرّاست»به علاوه«او مالک آنچه در آسمانها و زمین است
مىباشد،همگى مخلوق اویند و او خالق آنهاست،و مسیح نیز یکى از این مخلوقات
اوست»چگونه مىتوان یک حالت استثنایى براى وى قائل شد؟ آیا مملوک و مخلوق
مىتواند فرزند مالک و خالق خود باشد؟خداوند نه تنها خالق و مالک آنهاست
بلکه مدبّر و حافظ و رازق و سرپرست آنها نیز مىباشد «و براى تدبیر و
سرپرستى آنها خداوند کافى است»اصولا خدایى که ازلى و ابدى است، و سرپرستى
همه موجودات را از ازل تا ابد بر عهده دارد چه نیازى به فرزند دارد، مگر او
همانند ما است که فرزندى براى جانشین بعد از مرگ خود بخواهد؟!
172.روایت
شده که: طایفهاى از مسیحیان نجران خدمت پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و
آله رسیدند و عرض کردند:چرا نسبت به پیشواى ما خرده مىگیرى؟پیامبر صلّى
اللّه علیه و آله فرمود:من چه عیبى بر او گذاشتم؟گفتند: تو مىگویى او بنده
خدا و پیامبر او بوده است. آیه نازل شد و به آنها پاسخ گفت.مسیح بنده خدا
بود- پیوند و ارتباط این آیه با آیات گذشته که در باره نفى الوهیت مسیح و
ابطال مسأله تثلیث بود آشکار است.نخست با بیان دیگرى مسأله الوهیت مسیح را
ابطال مىکند و مىگوید شما چگونه معتقد به الوهیت عیسى هستید در حالى
که«نه مسیح استنکاف از عبودیت و بندگى پروردگار داشت و نه فرشتگان مقرب
پروردگار استنکاف دارند» َو مسلم است کسى که خود عبادت کننده است معنى
ندارد که معبود باشد.در حدیثى آمده که امام على بن موسى الرضا علیه السّلام
براى محکوم ساختن مسیحیان منحرف که مدعى الوهیت او بودند به«جاثلیق» بزرگ
مسیحیان فرمود: عیسى(ع) همه چیزش خوب بود تنها یک عیب داشت و آن این که
عبادت چندانى نداشت،مرد مسیحى برآشفت و به امام گفت چه اشتباه بزرگى
مىکنى؟اتفاقا او از عابدترین مردم بود،امام فورا فرمود:او چه کسى را عبادت
مىکرد؟آیا کسى جز خدا را مىپرستید؟بنابراین، به اعتراف خودت مسیح بنده و
مخلوق و عبادت کننده خدا بود، نه معبود و خدا، مرد مسیحى خاموش شد و پاسخى
نداشت! سپس قرآن اضافه مىکند:«کسانى که از عبادت و بندگى پروردگار امتناع
ورزند و این امتناع از تکبر و خودبینى سر چشمه بگیرد،خداوند همه آنها را
در روز رستاخیز حاضر خواهد ساخت» و به هر کدام کیفر مناسب خواهد داد.
173.«در
آن روز آنها که داراى ایمان و عمل صالح بودهاند پاداششان را بطور کامل
خواهد داد، و از فضل و رحمت خدا بر آن خواهد افزود، آنها که از بندگى خدا
امتناع ورزیدند و راه تکبر را پیش گرفتند به عذاب دردناکى گرفتار خواهد کرد
و غیر از خدا هیچ سرپرست و حامى و یاورى نخواهند یافت».
174.نور
آشکار! در تعقیب بحثهایى که در باره انحرافات اهل کتاب از اصل توحید و
اصول تعلیمات انبیاء در آیات سابق گذشت در این آیه و آیه بعد سخن نهایى
گفته شده و راه نجات مشخص گردیده است،نخست عموم مردم جهان را مخاطب
ساخته،مىگوید:«اى مردم از طرف پروردگار شما پیامبرى آمده است که براهین و
دلایل آشکار دارد و همچنین نور آشکارى به نام قرآن با او فرستاده شده که
روشنگر راه سعادت شماست»منظور از «برهان» شخص پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه
و آله است و منظور از «نور» قرآن مجید است که در آیات دیگر نیز از آن
تعبیر به نور شده است.
175.در
این آیه نتیجه پیروى از این برهان و نور را چنین شرح مىدهد:«اما آنها را
که به خدا ایمان آوردند و به این کتاب آسمانى چنگ زدند به زودى در رحمت
واسعه خود وارد خواهد کرد،و از فضل و رحمت خویش بر پاداش آنها خواهد افزود و
به صراط مستقیم و راه راست هدایتشان مىکند».
هانیه:
ایه 171
-
از پیش خودت درباره کتاب خدا و احکام خدا حرف نزن.. مستند داشته باش...
خدایان زندگی تو بذار کنار و سعی کن فقط به خدای یگانه ایمان داشته باشی
... خیلی چیزها مقدس هستند اما خدا پروردگار یکتا و بی شریکی است که نباید
چیزی را با اون در ایمان و دینت شریک قرار بدی ... حتی اگه اون شریک،
پیامبر راستین خدا باشه .. البته گاهی ما یک سری انسان های کامل را دردین
خودمون تا مقام ربوبیت بالا می بریم... بنظرم اینجا تاکید شده که در دین
تون غلو نکنید .... اصل پیام تمام پیامبران و انسان های کامل یگانگی خداست
...
- هرچیزی که در آسمان و زمین است از آنِ اوست ... و وکالت کارهای
بر خدا وند کفایت می کنند ... خدایا امروز باز فراموش کردم که تو وکیل منی
در تمام امور زندگی ام ... این فراموش کاری روزانه منو خودت درست کن ...
ایه
172 هم بنظرم تاکیدی بر این هست که رسالت اصلی انبیاءو مسیح چیزی جز پرستش
خدای یگانه نیست ... نفیسه جون اون حدیثی که بیان کردین خیلی چسبید مرسی
:)
ایه 173
-
این آیه چقدر امیدوار کننده و چقدر ترسناک بود ... اول اینکه ایمان و عمل
صالح با هم می اد ... ایمانی که لق لق زبان باشه فایده نداره و این فایده
نداشتنشو می توانی تو حس هایی که موقع نماز نداری ... ببینی ... نتیجه
واقعی تمرکز و نیت برای خدا مطمئنا در کیفیت نماز خواندن و عباداتت تاثیر
باید بذاره ...
- ترسناک بودنشم ازاین جهته که واقعا می دانم هیچ پناه و یاوری در برابر خدا ندارم پس این همه معطلی برای چیه ؟
ایه 174 و 175
-
خداوند نور هدایتی فرستاده. کافی است چشاتو باز کنی و پیداش کنی.... بهش
ایمان بیاری و به ریسمان الهی چنگ بزنی ... اینها کارایی است که تو باید
انجام بدی باقی اش با خودش .... اینکه تو رو وارد سرزمین رحمتش کنه و چه
چیزی بهتر از این که به سوی او هدایت شویم ....
خدایا
چه وعده های شیرینی می دی کمکمون کن قدم اول رو برداریم ...به حرمت همین
کتاب هدایتگر و نور روشنی که فرستادی تا حجت را برامون تموم کنی و هیچ
بهانه ای نداشته باشیم .... آمین