قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
مشخصات بلاگ
قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (30 فرقان )
و پیامبر گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند

در تاریخ 93/09/27 تصمیم گرفتیم با گروهی از دوستان روزانه یه صفحه قرآن بخونیم
و هر کس توی هر صفحه ای نکته ای براش جالب بود ، یا چیزی در موردش می دونست ، یا تفسیری در مورد اون صفحه خونده بود رو با یقیه به اشتراک بذاره
اینجا رو هم بنا کردیم برای اینکه اگه خواستیم یه روزی مروری به مطالب بکنیم برامون ساده تر باشه
و یا اگه دوستی وسطای راه بهمون پیوست بتونه مطالب قبلی رو مرور کنه
شایدم یه زمانی بچه هامون خواستن بدونن فهم مادراشون از قرآن چه جوری بوده
هر چند امیدواریم که به زودی حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنن و ما و بچه هامون قرآن رو همونجور بفهمیم که باید
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

آخرین مطالب
چهارشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲ ق.ظ

99 . صفحه 99

پنجم فروردین :

هانیه :

برای من ایات این ص یک لطف خاصی داشت از اونجایی که از بچگی هی تو سرمون کردن که خدا انگار مردا رو بیشتر از زنها دوست داشته و در اسلام این تفاوت جنسیتی زن ها را محروم کرده .... چیزیهایی که من به طور خلاصه یاد گرفتم این بود ...

ایات این صفحه یک لطف خاصی داشت ...
اول به رابطه بین زن و مرد اشاره شده که اگر زن از مردش رویگردانی دید می توانه جدا بشه اما صلح بهتر و خیرتر هست و خدا می بینه و می شنوه ... و رابطه مرد با چندین زن که شما هرگز نمی توانید عدالت را رعایت کنید پس به یکی بسنده کنید و تقوا کنید و .... او مهربان است ... {آخه خدایی که مهربانه چه طوری می توانه به بنده هاش ظلم کنه .... اگه تو هنوز فکر می کنی این یک ظلمه ... } کلاه خودتو قاضی کن نذار دیگران برات کلاه بدوزند ...

و بعد مدام تاکید که هرچه در آسمان و زمین است ، از آن خداست و او گشایشگر است ..... ... سفارش به همه شما این بود که از او پروا کنید ...می دونی یعنی چی ... یعنی اگه یک هفته ازت فیلم گرفتند و گفتند می خوایم تلویزیون نشون بدیم نترسی{مجتهدی تهرانی }!!! .... اونی که غنی و قابل ستایشه .... اونی که کارسازه ... وکیل ... چه صفت زیبایی کاش وکالت همه کارامو بسپارم دست خودش ... کجای کاری ؟! بخواد با یک اراده همه تونو نابود می کنه . یک لحظه برو زیر سقف آسمون و از اون پایین کوچیکی که ایستادی فقط به آسمون نگاه کن ببن چقدری!! ... به اندازه تموم ادعاهایی که می کنی بزرگ هستی ؟.
.. تصور کن یک دفعه یک شهاب سنگ بخوره زمین .... یه شهاب سنگ کوچولو .... کی می توانه جلوشو بگیره .... کی ؟ ... اوست که تواناست .... ثواب و خوبی برای دنیات می خوای؟ ... دنیا و اخرتت دست خداست ... می شنوه باهاش حرف بزن .... می بینه از نگاهش شرم کن .... و از خودش بخواه .... همه چی دست اونه ... وکیل و مسئول هر چیزی خودشه... بخودش بسپار ...

چقدر دیگه بگه که باور کنی ... این خدا راست می گه و راستگو تر از اونم هست ؟! (ایه 122 همین سوره ... ) کی می خوای به اون باور برسی؟ ...

 

نفیسه :

128.نقل شده که:رافع بن خدیج دو همسر داشت یکى مسن و دیگرى جوان (بر اثر اختلافى) همسر مسن خود را طلاق داد، و هنوز مدت عدّه، تمام نشده بود به او گفت: اگر مایل باشى با تو آشتى مى‏کنم، ولى باید اگر همسر دیگرم را بر تو مقدم داشتم صبر کنى و اگر مایل باشى صبر مى‏کنم مدت عدّه تمام شود و از هم جدا شویم، زن پیشنهاد اول را قبول کرد و با هم آشتى کردند.آیه شریفه نازل شد و حکم این کار را بیان داشت.صلح بهتر است! در آیه 34 و 35 همین سوره احکام مربوط به نشوز زن بیان شده بود، ولى در اینجا اشاره‏اى به مسأله نشوز مرد کرده و مى‏فرماید:«هر گاه زنى احساس کند که شوهرش بناى سرکشى و اعراض دارد، مانعى ندارد که براى حفظ حریم زوجیت، از پاره‏اى از حقوق خود صرف نظر کند، و با هم صلح نمایند»سپس براى تأکید موضوع مى‏فرماید:«به هر حال صلح کردن بهتر است»این جمله کوتاه و پرمعنى گر چه در مورد اختلافات خانوادگى در آیه فوق ذکر شده ولى بدیهى است یک قانون کلى و عمومى و همگانى را بیان مى‏کند که در همه جا اصل نخستین، صلح و صفا و دوستى و سازش است، و نزاع و کشمکش و جدایى بر خلاف طبع سلیم انسان و زندگى آرام بخش او است، و لذا جز در موارد ضرورت و استثنایى نباید به آن متوسل شد! و به دنبال آن اشاره به سر چشمه بسیارى از نزاعها و عدم گذشتها کرده مى‏فرماید:«مردم ذاتا و طبق غریزه حبّ ذات، در امواج بخل قرار دارند»و هر کسى سعى مى‏کند تمام حقوق خود را بى‏کم و کاست دریافت دارد، و همین سر چشمه نزاعها و کشمکشهاست.

بنابراین اگر زن و مرد به این حقیقت توجه کنند که سر چشمه بسیارى از اختلافات بخل است، سپس در اصلاح خود بکوشند و گذشت پیشه کنند، نه تنها ریشه اختلافات خانوادگى از بین مى‏رود، بلکه بسیارى از کشمکشهاى اجتماعى نیز پایان مى‏گیرد.ولى در عین حال براى این که مردان از حکم فوق سوء استفاده نکنند، در پایان آیه روى سخن را به آنها کرده و توصیه به نیکوکارى و پرهیزکارى نموده و به آنان گوشزد مى‏کند که «اگر مراقب اعمال و کارهاى خود باشید و از مسیر حق و عدالت منحرف نشوید، خداوند از همه اعمال شما آگاه است» و پاداش شایسته به شما خواهد داد.

129.عدالت شرط تعدّد همسر! از جمله‏اى که در پایان آیه قبل گذشت و در آن دستور به احسان و تقوى و پرهیزکارى داده شده بود، یک نوع تهدید در مورد شوهران استفاده مى‏شود، که آنها باید مراقب باشند کمترین انحرافى از مسیر عدالت در مورد همسران خود پیدا نکنند، اینجاست که این توهّم پیش مى‏آید که مراعات عدالت حتى در مورد محبت و علاقه قلبى امکان پذیر نیست،بنابراین در برابر همسران متعدد چه باید کرد؟این آیه به این سؤال پاسخ مى‏گوید که«عدالت از نظر محبت، در میان همسران امکان پذیر نیست، هر چند در این زمینه کوشش شود»در عین حال براى این که مردان از این حکم، سوء استفاده نکنند به دنبال این جمله مى‏فرماید:«اکنون که نمى‏توانید مساوات کامل را از نظر محبت، میان همسران خود، رعایت کنید لااقل تمام تمایل قلبى خود را متوجه یکى از آنان نسازید، که دیگرى به صورت بلاتکلیف درآید و حقوق او نیز عملا ضایع شود»و در پایان آیه به کسانى که پیش از نزول این حکم، در رعایت عدالت میان همسران خود کوتاهى کرده‏اند هشدار مى‏دهد که «اگر راه اصلاح و تقوا پیش گیرید و گذشته را جبران کنید خداوند شما را مشمول رحمت و بخشش خود قرار خواهد داد»

130.سپس در این آیه اشاره به این حقیقت مى‏کند: اگر ادامه همسرى براى طرفین طاقت‏فرساست، و جهاتى پیش آمده که افق زندگى براى آنها تیره و تار است و به هیچ وجه اصلاح پذیر نیست، آنها مجبور نیستند چنان ازدواجى را ادامه دهند، و تا پایان عمر با تلخ کامى در چنین زندگى خانوادگى زندانى باشند بلکه مى‏توانند از هم جدا شوند و در این موقع باید شجاعانه تصمیم بگیرند و از آینده وحشت نکنند،زیرا «اگر با چنین شرایطى از هم جدا شوند خداوند بزرگ هر دو را با فضل و رحمت خود بى‏نیاز خواهد کرد و امید است همسران بهتر و زندگانى روشنترى در انتظار آنها باشد».«زیرا خداوند فضل و رحمت وسیع آمیخته با حکمت دارد»

131.در آیه قبل به این حقیقت اشاره شد که اگر ضرورتى ایجاب کند که دو همسر از هم جدا شوند،و چاره‏اى از آن نباشد،اقدام بر این کار بى‏مانع است و از آینده نترسند،زیرا خداوند آنها را از فضل و کرم خود بى‏نیاز خواهد کرد، در این آیه اضافه مى‏کند: ما قدرت بى‏نیاز نمودن آنها را داریم زیرا«آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است ملک خداست»کسى که چنین ملک بى‏انتها و قدرت بى‏پایان دارد از بى‏نیاز ساختن بندگان خود عاجز نخواهد بود، سپس براى تأکید در باره پرهیزکارى در این مورد و هر مورد دیگر، مى‏فرماید:"به یهود و نصارا و کسانى که قبل از شما داراى کتاب آسمانى بودند و همچنین به شما، سفارش کرده‏ایم که پرهیزکارى را پیشه کنید"بعد روى سخن را به مسلمانان کرده، مى‏گوید: اجراى دستور تقوا به سود خود شماست، و خدا نیازى به آن ندارد «و اگر سرپیچى کنید و راه طغیان و نافرمانى پیش گیرید، زیانى به خدا نمى‏رسد، آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست، و او بى‏نیاز و در خور ستایش است».

132.در این آیه براى سومین بار، روى این جمله تکیه مى‏کند که:«آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است ملک خداست و خدا آنها را محافظت و نگهبانى و اداره مى‏کند».

133.سپس مى‏فرماید:«براى خدا هیچ مانعى ندارد که شما را از بین ببرد، و جمعیتى آماده‏تر و مصمّم‏تر جانشین شما کند، که در راه اطاعت او کوشاتر باشند و خداوند توانایى بر این کار را دارد».


134.در این آیه، سخن از کسانى به میان آمده که دم از ایمان به خدا مى‏زنند، و در میدانهاى جهاد شرکت مى‏کنند و دستورات اسلام را به کار مى‏بندند، بدون این که هدف الهى داشته باشند، بلکه منظورشان به دست آوردن نتایج مادى همانند غنایم جنگى و مانند آن است، مى‏فرماید:«کسانى که تنها پاداش دنیا مى‏طلبند (در اشتباهند) زیرا در نزد پروردگار پاداش دنیا و آخرت، هر دو مى‏باشد»پس چرا به دنبال هر دو نمى‏روند؟ «و خداوند از نیات همگان آگاه است و هر صدایى را مى‏شنود، و هر صحنه‏اى را مى‏بیند و از اعمال منافق صفتان اطلاع دارد».

 

اعظم :

 

128.هر وقت توی هر زندگی مشترکی اختلافی پیش میاد این عبارت "احضرت الانفس الشح"یا عبارت "من یوق شح نفسه" توی ذهنم میاد
"نفوس را بخل و حرص گرفته "
یعنی یکی یا هر دو نخواستن از حق خودشون کوتاه بیان
اونجاست که اختلاف بالا می گیره و حتی به بیرون خونه هم درز پیدا میکنه

در صورتیکه صلح همبشه بهتره
تو صلح گذشتی هستش
پا رو نفس گذاشتنی هستش که نه فقط برای حفظ زندگی مشترک بلکه برای رسیدن به مقام بندگی خداوند بهتره


128. هیچ کدوم از طرفین هم حق سوءاستفاده از این گذشت حق نداره(هر چند متاسفانه خیلی موارد این طوری نیست )
"احسان " و "تقوی" حرف اول رو میزنه و نباید فراموش شه
خدا از همه چی آگاهه(تعملون خبیرا)


ایه 129: اصولا روابط دلی خیلی ساده نیست
ادم وقتی کسی رو دوست داره و بهش تمایل داره حاصل ساز و کارهای پیچیده درونی وجودشه (دوران کودکیش حتی ،عقده ها و علایقش ،ایمان و اعتقادش،دیده ها و شنیده ها و تجربه هاش،ذاتش...)
اینه که خیلی دست خودش نیست
واسه همین تو دلش میزان میلش به فرزنداش هم شاید یکی نباشه
تا چه برسه به همسرانش
اینه که اثولا عدالت در محبت سخته
ولی اون چیزی که بهش واقعا فرمان داده شده حتی در عدالت بین فرزندان
عدالتی هست که از بیرون دیده میشه
چیزی که براشون گرفته میشه ....
در مورد همسران یه مرد هم میزان نفقه ،مهریه و نعداد ساعاتی که پیش اونا میگذرونه و .... ملاک عدالت بیرونیه که دیده میشه
تو اونجا باید اون دلش رو نا دید بگیره
و البته خیلی خیلی خیلی سخته
که ادم دلش رو تو بیرون لحاظ نکنه


130. محبت میون زن و شوهر رو خداوند خودش قرار داد
و گرنه چه جور دو غریبه به این مرحله از دوستی و نزدیکی میرسن (جعل بینکم موده و رحمه )
وقتی دیگه چاره ای جز جدایی نباشه
خداوند میگه در اون صورت طلاق بگیرین و بدونین که خداوند شما رو از هم بی نیاز میکنه و مهری که قراد داده بود رو میبره
(البته یادتون که هست تو سوره بقره که ایلت طلاق بود خداوند چه جوری مساله رو شرح و بسط داد جوری که همش روبه وصل بود نه فصل )

131و132: اشاره به قدرت خداوندی که اسمون و زمین در ید قدرتشه (همون که کلید دلها هم نزدشه ،همون که کار سخت واسون براش نداره همه به اشاره انگشت کن فیکونش صودت می گیره )
سزا نیست تو هر کاری تقوی داشته باشیم و بدونیم اونه که کارسازه
اون که بهترین وکیله
اونه که میشه با اطمینان بهش کار سپرد
(کفی بالله وکیلا)


134.حیف نیست وقتی ثواب دنیا و اخرت نزد خداست
ما از کارامون فقط دنبال نتیجه دنیاییش باشیم
حیف نبست واقعا
یه کم افق دیدمون رو بلند تر کنیم
تو بخششمون
تو احسانمون
تو عملمون
تو زندگی مشترکمون
...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی