40 . صفحه 40
پنجم بهمن :
هانیه :
خدایا پناه می برم به تو از اینکه ذره ای خودخواهی و خودپرستی داشته باشم که مرا از درگاه تو براند
ایه
246 گاهی اوقات هی دنبال یه سری کارایی ام که یاد بگیریم و انجام بدیم،
این کتاب، اون کتاب، این روایت، اون روایت، ادعا طبق طبق... دریغ از یک ذره
عمل ... این یعنی ظلم!
اگه واقعا هدف رسیدن به یقیقنه و کسانی که ظالم باشند به این درجه نمی رسند پس خوبه این ظلمها رو بشناسم... این یه ظلم بود.. .
ایه 247 برای من دو پیام داشت
1-
انجام دادن حکم خدا مستقل از اون چیزی که صلاح می دونیم. البته منظور
حکمی است که یقین بدونیم از طرف خداست (چون چند آیه قبل داشتیم که گاهی این
حاکمان دینی یک سری سو استفاده هایی می کنند.... ) و بعد اعتماد و عمل ...
قطعا خدا چیزی را می دانه که ما به آن آگاه نیستیم.
2- انتخابمون در
افراد باید اون خصوصیات نفسانی اونا باشه که برای یک کار مناسبند و نه به
ظاهر توجه کنیم که این مثلا جوونه به درد رهبری نمی خوره وپول نداره نمی
توانه جامعه را هدایت کنه و... {برام جالبه درست با همین استدلال بعد از
رحلت پیامبر امام علی را کنار گذاشتند!}
از
همون اول یه جامعه مسلمون رفت زیر سوال. جامعه ای که میانگین افراد با
اینکه پیامبرشون را دیده بودند اما به این ایه صریح عمل نکردند با اینکه
براشون مسلم بود این آیات از طرف خداست.
ایه
248 گاهی بین خیلی چیزها، خوب و بد ها شک می کنم. گاهی می پرسم هانیه با
خودت صادق باش کدوم داره بهت آرامش می ده. اما دوباره به همین آرامشه شک می
کردم شاید معیار خوبی برای تشخیص نباشه، این آیه دلمو قرص کرد. خدایا
دلمونو آروم کن ... و یک قلب سلیم عطا کن ... آمین یا رب العالمین
نفیسه :
246.قوم یهودکه زیر سلطه فرعونیان، ضعیف شده بودند بر اثر رهبریهای خردمندانه موسی (ع) از ان وضع اسف انگیز نجات یافته وبه قدرت وعزت رسیدند خداوند به برکت این پیامبر نعمتهای فراوانی به انها بخشیداز ان جمله صندوق عهد بود (صندوقی که مادر موسی اورا در ان نهاد).ولی همین پیروزیها کم کم باعث غرور تنها شد وتن به قانون شکنی دادند سرانجام به دست فلسطینیان شکست خوردند وقدرت ونفوذ خود را همراه باصندوق عهد از دست دادند این وضع سالها ادامه داشت تا اینکه پیامبری به نام (اشموءیل)برایشان بر انگیخته شد .انها از این پیامبر خواستند تا پادشاهی بر انها انتخاب کند تاهمگی تحت فرمان اوبا دشمن نبرد کنند تا عزت از دست رفته را باز یابند .اشموءیل خواسته قوم رابه پیشگاه خدا عرضه داشت وخداوند ((طالوت)) را به پادشاهی برگزید .پیامبرشان انها را ثابت قدم در عهد وپیمان نمیدید به انها گفت اگر دستور پیکار به شما برسداز ان سرپیچی نکنید ولی انهامیگفتند چگونه ممکن است در راه خدا پیکار نکنیم .اما پیمان شکنی کردند وتنها 313نفر وفادار ماندند ،همانند سربازان وفادار اسلام در جنگ بدر.
247.طالوت
به پادشاهی انتخاب شد .انها به انتخاب خدا اعتراض کردند .طالوت جوانی از
یک قبیله گمنام بنی اسرائیل واز نظرمالی یک کشاورز ساده بودوهمین فقر او
باعث مانع تراشی قوم بنی اسرائیل گردید .پاسخ دندان شکن قران به گمراهان
بنی اسرائیل این بود که این گزینش خداوند حکیم است ودوم اینکه سخت در
اشتباهید وشرایط اساسی رهبری را فراموش کرده اید .نسب عالی وثروت هیچ
امتیازی برای رهبری ندارد .خداوند ملک خود را به هر که بخواهد میبخشدو باید
امکانات و وسایل مختلف از جانب خدا فراهم شود.
248.گویا
بنی اسرائیل حتی با تصریح پیامبرشان اشموءیل به ماموریت طالوت از جانب
خداوند ایمان نیاوردند و خواستار نشانه ازطرف او شدند و خداوند نیز صندوق
عهد را که در نزد انان مهم وبا ارزش بود ،نشانه اوقرار داد .
ساجده :
یادم میاد از یک سخنرانی اقای قراءتی که درباب این موضوع که وهابی ها توسل به اءمه رو شرک میدونن و دخیل بستن به اماکن متبرکه از همین قران که مورد قبولشون هست این ایه رو مثال زدن که خود بنی ااسراییل تابوت عهد رو خدا به عنوان یک نشانه متبرک براشون فرستاده که به نوعی حجته در واقع این تابوت از اون جهت ارزشمنده که همون صندوقی است که مادر حضرت موسی ایشون رو در اون قرار دادن و در نیل گذاشتن و اونا یک همچین صندوقی رو ارزشمند و متبرک میدونن و اون وقت توسل ما به اءمه و یا بوسیدن کعبه به عنوان یخ مکان متبرک رو شرک میدونن
اعظم :
آیه 246 : باز هم در گرفتن از گذشتگان "الم تر الی ..." این نکته در گرفتن از تاریخ و تکرار نکردن اون یکی از ویژگیهای انسانهای عاقل هستش میدونستید ؟ غیر عاقلها همش می خوان خودشون تجربه کنن و هی عمر از کف می دن ....
آیه
246: گاهی می بینی مجاهدین میگن "فی سبیل الله " بریم جنگ کنیم ولی در عمل
اینقدر گرفتار خودخواهی و نفسانیات هستن که انگیزه جنگیدنشون رو با این
منیت ها از دست میدن و در جنگ بزرگتر یعنی جهاد با نفس عملا شکست می خورن
مثل اینا که خداوند می فرماید شمار کسانی که طالب جنگ بودن در راه خدا
!!!! خیلی بود ، کلمه "ملاء" ولی هی کم و کمتر شدن و تو صفحه بعد میگه
خیلی تعدادشون قلیل شد و همش هم سر همین منیت ها تو این صفحه یکیش رو میگه
در آیه 247
آیه
246: یکی از انگیزه های جهاد اینه که حکومت ظالمی باعث اخراج کردن و بیرون
راندن از وطن مردمش بشه ... اینجا اونجایی که جهاد واجبه "کتب علیهم
القتال " ...
آیه
246: اون سوال پیامبرشون جنبه اتمام حجت داشته "اگه جنگ بشه میاین " همه
هم میگن بله .... این بله گفتن ها حاب کتاب داره ... مواظب وقتایی که حجت
برمون تموم میشه باشیم که بعد با خودخواهیهامون در حق خودمون ظلم نکنیم
آیه
246: وقتی آدم تشخیص امری رو میده (مثلا اینکه اینجا جهاد واجبه " پیامبرش
هم تایید می کنه ولی زیر بار جهاد نمیره (یا هر کار دیگه ای با این شرایط )
در حق خودش ظلم کرده (بالظالمین )
آیه 247: چه استدلال احمقانه ای ما از او سزاوارتریم چون اون فقیره ... فقط کجا به فرماندهی و سلطنت ربط داره خداوند عالمه (نحن احق بالملک و لم یوت سعه من المال )
آیه 247 : فرمانده باید از شرایط علمی و بدنی مناسب برخوردار باشه (زاده بسطه فی العلم و الجسم )
چقدر خوب هانیه جان اینجا به ولایت امیر المومنین و بهانه های بنی اسراییلی قوم پیامبر اشاره کرد
آیه 248 : گاهی یه شی بی ارزش چون مربوط به عزیزی بوده ، باعث آرامش آدم میشه ... حالا اون عزیز اگه ولی و امام آدم باشه که آخر سکینه و آرامش هستش (به خاطر وصل بودن کامل با خداوند ) چقدر آرامش دهنده هستش
مومنین نشانه های الهی رو در می یابند (لایه لکم ان کنتم مومنین )