39 . صفحه 39
چهارم بهمن :
وحیده : ایه 238:** مسىله نماز ,لابه لاى مساىل خانواده گفته که خود یک نکته مهم است...
**همانطور که از هر چیزى باید حفاظت شود ,باید مواظب نماز هایمان باشیم ,
**
همانطور که نماز ما را حفظ مى کند ما هم باید حافظ نماز باشیم ,,حفظ نماز
به این است درست و شمرده و با حضور قلب خوانده شود ,به جماعت باشد ر احکام
مربوط به نماز رابدانیم و به کار بریم
** در روایات امده که نماز گاهى از ما شکایت مى کند ,که مرا ضایع کردى ,به من اهانت کردى مرا سبک شمردى.........
در تعقیبات نماز این فرازو خیلى دوست دارم :خدایا این نماز من است که به جا اوردم ,نه به خاطر احتیاجى که تو به آن دارى ,ونه به خاطر میلى که تو در آن دارى، جز اینکه من براى تعظیم و فرمانبردارى و پذیرفتن آنچه تو به من فرمان دادى به جاى آوردم ، اگر در این نماز عیبى یا نقصى در رکوعش یا سجده هایش هست ,پس از من مؤاخذه مفرما,و به پذیرفتن آن و آمرزش ,بر من تفضل بفرما,
ایه
239: نماز در هیچ حالتى نباید ساقط شود ,در این ایه امده اگر از دشمن یا
خطرى مى ترسید به هر شکلى که مى توانید نماز بخوانید و هر وقت ایمن شدید
,نماز عادى را به جا اورید .
نماز مصداق ذکر و یاد خداست دراینجا ذکر منظور نماز است ,همانطور که خدا به حضرت موسى گفت نماز را بخوان که ذکر من است .
در روایات امده که حضرت محمد( ص) و حضرت على علیه السلام در بعضى جنگ ها نمازرا با اشاره مى خواندند...
نماز شکر خداست به شکرانه آن چیزهایى که به ما از طریق علم و وحى اموخت ,,که جز از طریق وحى راهى براى به دست اوردن انها نیست...
ایه
240 : در تفاسیر امده این ایه از آن دست ایات که جزء احکام اولیه بوده و
بعد دستور دیگرى امده ,,اول بنا بوده زن بعد از مرگ شوهرش یک سال بماند و
بعد اگر خواست ازدواج کند و بعد ایه عده امده که چهار ماه و ده روز عده نگه
دارد..
** مردا باید بخشى از مالشان را براى زن وصیت کنند ** نظر اسلام
این است که آینده مالى زن بیوه تامین شود و ازدواج او هم مانعى ندارد..
ایه
241 و 242: یک سفارش,تکمیلى است براى حق زن مطلقه .همانطور در در ایات قبل
امد ,اگر مهریه تعیین نشده باید مرد هدیه اى به مقدار توانایى و بضاعت
خود بعد از طلاق به زن بدهد ,اگر مهریه تعیىن شده اما با هم امیزش حنسى
نداشتند باید نصف مهریه را بپردازد اما اگر امیزش جنسى داشتند باید کامل
مهریه را بپردازد.....
** این ایه توجه دارد که حق زن از بین نرود ,چون که زن در اثز طلاق ضربه ى بیشترى مى خورد ,پس باید یک جورى این جبران شود..
.......در برخورد با زنان مطلقه تقوا لازم است ..ودر ایات الهى باید اندیشه کرده تا به رازهایش اگاه شویم ..
ایه
243: در تاریخ است که یکى از شهر هاى شام بود که هفتاد هزار خانوار جمعیت
داشت ,بیمارى طاعون امد که از قهر خداوند بود ,,عده اى مردند و عده اى
فرار کردند ,اما در بیابان به همان بیمارى گرفتار شدند و مردند اما با
وساطت یکى از انبیا خدا دوباره زنده شدند......
** از قهر خدا نمى شود فرار کرد .انجا که اراده خزا باشد فرار کارساز نیست.
**
به تاریخ بنگریم و از آن درس بگیریم ,قران صدها قصه و تاریخ دارد اما عبرت
و نکته هاى آن مهم است و باید به عوامل عزت و سقوط آنها توجه کرد.
تازه
صبر خداوند خیلى زیاد است وباما بنده هاى ناسپاس خیلى خیلى مراعات مى کند
, که اگر مى خواست بر اساس رفتار ما رفتار کند که عذابهاى فراوانى بود که
هر لحظه بر ما وارد مى شد . گاهى اوقات خدا هفتاد و هشتاد سال هم به ما
فرصت مى دهد شاید آدم شویم....
خدا کنه زودتر به خودمون بیاییم ......
ایه 244: چون در ایه قبل گفت ,مرگ و زندگى دست خداست و از اراده ى او نمى شود فرار کرد,,در اینجا مى گوىد, پس چرا جبهه نمى روید وباز تاکید بر جهاد و مبارزه در راه خدا وبا نیت الهى .قرار شد کارها رنگ الهى به خود بگیرند تو مورد قبول هدا واقع شود .جنگ و جهاد باید فى سبیل الله باشد نه از روى هوى و هوس و انتقام جویى و استعمار و کشور گشایى و ..............
نفیسه :
238. نماز قویترین رابطه انسان با خداست ودر ایات قران تاکید فراوانی به ان شده ،از ان جمله ایه مورد بحث میباشد .مبادا گرما وسرما گرفتاریهای دنیا وپرداختن به مال وهمسر وفرزند شما را از این امر مهم بازدارد .منظور از (صلاه وسطی)نماز میانه یا همان نماز ظهر است تاکید روی این نماز به این خاطر بوده که بر اثر گرمی هوای نیمروز تابستان یا گرفتاریهای شدید کسب وکار به ان اهمیت کمتری میدادند.
239.این ایه تاکید میکند که درسخت ترین شرایط حتی در صحنه جنگ نباید نماز فراموش شود .منتها در چنین وضعی بسیاری از شرایط نماز همچون رو به قبله بودن وانجام رکوع وسجود به طور متعارف ساقط میگردد.بنابراین محافظت بر نماز تنها در حال امنیت نیست بلکه در همه حال باید نماز رابه جا اورد ولی هر وقت امنیت خود رابازیافتید به صورت معمولی وبا ادب کامل تمام شرایط نماز رابه جا اورید .روشن است شکرانه این تعلیم الهی که طرز نماز خواندن را در حالت امن وخوف به انسانها اموخته همان عمل کردن بر طبق ان میباشد.
240.این
درمورد شوهرانی سخن میگوید که ر استانه مرگ قرار گرفته اند وهمسرانی را از
خود به جا میگذارند .میفرماید که این افراد باید وصیت کنند که تایک سال
همسرانشان را بهره مند سازند واز خانه شوهر بیرون نکنند وهزینه وزندگی
انها پرداخته شود این در صورتی است که همسران از خانه شوهر بیرون نروند
واگر غیر از این باشد گناهی بر این شوهران نسبت به کارهای شایسته ای که
ممکن است این زنان انجام بدهند ،نیست مثل ازدواج مجدد بعد از اتمام عده و
غیره. در پایان ایه این زن را دلداری میدهد و میفرماید که خداوند قادراست
راه دیگری بعد فقدان شوهر پیشین در برابرانها بگشاید واگر مصیبتی هم به
انها رسیده حتما حکمتی در ان بوده و جای نگرانی نیست.
241.حکم این ایه به قرینه ایه 236است که تفسیر ان بیان شد و در مورد زنانی است که مهری برای انها در زمان عقد قرار داده نشده و قبل از امیزش جنسی طلاق داده میشوند.
242.در
این ایه که اخرین ایه طلاق است خداوند اشاره به اندیشیدن در ایات میکند
.بدیهی است که منظور از اندیشه کردن وتعقل ان است که مبدا حرکت به سوی عمل
باشد وگرنه اندیشه تنها درباره احکام نتیجه بخش نخواهد بود.
243.این
ایه اشاره سربسته ودر عین حال اموزنده ای است به سرگذشت عجیب یکی از اقوام
پیشین که طاعون در محیط انها ظاهر گشت همه انها از ان منطقه فرار کردند و
ولی همه انها مردند وسپس خداوند انها را زنده کرد تا ماجرای زندگی انها درس
عبرتی برای بقیه باشد .جمله (ثم احیاهم)اشاره به زنده شدن ان جمعیت است که
به دعای حضرت حزقیل پیامبر صورت گرفت واز انجا که بازگشت انان به حیات یکی
از نعمتهای رروشن الهی بود (هم از نظر خودشان وهم از نظر عبرت مردم)نه
تنها این گروه بلکه همه انسانها مشمول الطاف عنایات ونعمتهای اویند.دانشمند
معروف شیعه مرحوم صدوق ،ره،به این ایه برای احکام مساله ((رجعت)) استدلال
کرده ومیگوید:یکی از عقاید ما اعتقاد به رجعت است (که گروهی از انسانهای
پیشین باردیگر به همین دنیا باز میگردند . این ایه سندی بر مساله معاد
واحیای مردگان در قیامت باشد.
244.از
اینجا ایات جهاد شروع میشود:در راه خداپیکار کنید که خدا سخنان شما را
میشنود واز انگیزه های درونی شما ونیاتتان در امر جهاد اگاه است.
245.منظور
از وام دادن به خدا ،انفاقهایی است که در راه جهاد میشود .تصور نکنید که
انفاق وبخشش اموال شما را کم میکند زیرا گسترش ومحدودیت روزی شما به دست
خداست .در چندین ایه از قران از انفاق در راه خدا به قرض ووام دادن به
پروردگارتعبیر شده است واین نهایت لطف خداوندبه بندگان از یک طرف وکمال
اهمیت مساله از سوی دیگر رامیرساند .در نهج البلاغه علی
(ع)میفرماید:خداونداز شما درخواست قرض کرده در حالی که گنجهای اسمان وزمین
از ان اوست واو بی نیاز وستوده است بلکه میخواهد شما بیازماید که کدامیک
نیکوکارترید.
اعظم :
در نظر داشته باشین که این قوانین مترقی در زمینه خانواده و در اینجا طلاق در عصر و زمانی بوده که زن در مرتبه پایینی از حق و حقوق قرار داشته است ... در جایی که حتی اختیار زن بعد از مرگ همسر و طلاق هم بر عهده مردان قوم و قبیله ش بوده و قوانین سختی بدون در نظر گرفتن نیازهای طبیعیش بر اون تحمیل میشده اگر الان هم نشانه هایی از اون رو در همین جامعه خودمون ببینیم مطمئن باشیم که اسلام در هیچ کجای زندگیمون رخنه نکرده و همه ش بر اساس تعصبات قومی و قبیله ای و نفسانی کار می کنیم
دیشب
هم نوشتم که اسلام به حفظ کانون خانواده خیلی اهمیت داده و طلاق رو
منفورترین حلال در نظر گرفته ... اون هم بنا به مصالحی که خودش با توجه به
اینکه زن و مرد را آفریده و از نیازهاشون خبر داشته قرار داده ... نگه
داشتن عده ، تاکید بر در نظر گرفتن حدود الهی و تقوی در امر طلاق ،
عبارتهای مکرر "معروف " ، "سرحوهن باحسان " ... "لاتنسوالفضل بینکم " ،
"متاع بالمعروف "همه و همه اشاره بر این داره که طلاق در نیکوترین وجه
اتفاق بیفته .... مقایسه کنین با اونچه که در جامعه ما رخ میده ... تا
طرفین آبروی هم رو نبرن و همدیگه رو ضایع نکنن در میان خویش و قوم ، مهریه
رو با هزار حیله و تدبیر از زیرش در نرن تا چه برسه که علاوه بر اون هدیه
ای هم بدن (241) طلاق رخ نمیده
عبارات "حقا علی المتقین " و "حقا علی المحسنین " در آیاتی که به منظور دادن هدیه غیر نقدی به زن دادن هستش اگر چه با عبارت متقین و محسنین اشاره به استحباب عمل داره و نه وجوب ولی به طور ضمنی بر این اشاره داره که عاطفه و نیاز زن در این زمینه لحاظ بشه ... من که به نظرم اگر مردی اینقدر نیکوکار باشه و متقی که رعایت این نیاز رو بکنه و به وجه نیکویی طلاق بده همسرش رو جا داره زن بره دوباره با همین مرد ازدواج کنه
خب نکته های مربوط به آیات طلاق با خیر و خوشی تموم شد
آیه 238 : دوستان گفتن که بیشتر به نظر میرسه آیه مربوط به نماز ظهر باشه ... خب به هر حال وقتی آدم بیشتر مشغول کار هستش (وسط روز) خالی کردن ذهنش از اشتغالات و اینکه بره سراغ نماز کار آسونی نیست .. اشاره خداوند به کلمه قانتین اهمیت خضوع در نماز رو اشاره می کنه
آیه
238 : خوبه آدم وقتی قانونی میذاره جایی که می بینه اجرای بندی از قانون
به علت سختی برای مخاطباش ممکنه دچار سستی در عمل بشه در بندی جداگانه به
انجامش تذکر بده
آیه
243 :عبارت "الم تر الی"... لزوم درس گرفتن از تاریخ رو بیان می کنه ما
معمولا از اونچه در اطرافمون رخ میده درس نمی گیریم حتما باید در مورد
خودمون اتفاق بیفته تا سرمون به سنگ بخوره ... چشمامون رو واکنیم کلی درس
از همین فک و فامیل و دوست و آشنا و مردم شهر و کشورمون می گیریم
فی سبیل الله در مورد جنگ و جهاد میگه که انگیزه ها نسانی نباشه
آیه
244 : معمولا هر جا خدا میگه سمیع علیم یعنی حواستون باشه زیر آبی نرین من
همه چی رو میدونم و میشنوم مواظب انگیزه های درونیتون باشین
آیه 245 : لحن استفهامی آیه برای تشویق بیشتره مثل بجه ها که ما بهشون میگیم "کی میتونه این کارو بکنه " بیشتر به خاطر تشویق
آیه 245 : "الیه ترجعون" در نظر گرفتن مرگ و رفتن دادن صدقه و انفاق رو برای آدم راحت تر میکنه
هانیه :
یه جا از فیلم در پناه تو یادمه (البته من دوباره مرورش کردم وگرنه حافظه ام این قدر قوی نبود) که می گفت با توجه به اینکه روزهای قمری از مغرب تا مغرب بعدی است منظور از نماز وسط نماز صبح است... {حالا البته نمی دونم چقدر اهمیت داره به نظرم کل نمازهامون مهمند حالا کدومش سخت تره یا مهمتر بستگی به شرایط زندگی مون داره! اما این یاداوری از اون فیلم برام جالب بود بخصوص که مجبوریم برای نماز صبح از خواب عمیق و شیرینی دست بکشیم.
این ایه 239 برای من خیلی جالب بود از این جهت که این جا من بخصوص در مسافرت هایی که می شه با هواپیما و پرواز های طولانی مشکل نمازخووندن داشتم از اینکه این همه صریح پاسخمو گرفتم بسیار خوشحالم. فقط یک سوال حکمی دارم اینکه منظورش از "فاذا امنتم فاذکروا الله " یعنی واقعا دوباره بخوونه !!؟؟
چقدر
پیاماتون در مورد طلاق عالی بود و چقدر دستورات قرآن شیرینه ! هیچ وقت این
جوری بهش نگاه نکرده بودم. بعد از خودم پرسیدم اینکه می گن اسلام دین خشنی
است و جهاد می کنه پیکار می کنه می کشه می گه بکشین ... یه کم با این آیات
تناقض داره. و... مگه می شه این همه به ظلم نکردن برای مورد توضیح بده بعد
اون جوری بکش بکش راه بندازه !!! ... گاهی فکر می کنم مردم حرف مفت زیاد
می زنند
این
ترس چقدر چیز بدی است قشنگ عین عدم ایمان به خداست .... این دوباره یکی از
اون نشانه ها برای من تو زندگی امه، جایی که می ترسم، استرس دارم یه جای
کار می لنگه ...
اون ایه 244 فی سبیل الله خیلی چسبید این کلمه جقدر مهمه و ممنون از توضیح
خوب دوستان بابت باز کردن این آیه چون من همچنان ذهنم راجع به جهاد درگیره
! این توضیحات بهم می چسبه
اعظم :
اون نکته در مورد "وسطی" جالب بود نشنیده بودم و البته در تفاسیر هم ندیده بودم ...
در مورد سوالت که نوشته بودی آیا باید اون نمازارو دوباره خوند هیچ تفسیری اینو ننوشته بود ... بیشتر مفهمومش این بود که نعمتهایی که خداوند به شما عطا کرده رو به یاد بیارید مثلا همین نماز و شرایطش در سفر و غیر سفر که خداوند براتون ذکرکرده