قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
مشخصات بلاگ
قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (30 فرقان )
و پیامبر گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند

در تاریخ 93/09/27 تصمیم گرفتیم با گروهی از دوستان روزانه یه صفحه قرآن بخونیم
و هر کس توی هر صفحه ای نکته ای براش جالب بود ، یا چیزی در موردش می دونست ، یا تفسیری در مورد اون صفحه خونده بود رو با یقیه به اشتراک بذاره
اینجا رو هم بنا کردیم برای اینکه اگه خواستیم یه روزی مروری به مطالب بکنیم برامون ساده تر باشه
و یا اگه دوستی وسطای راه بهمون پیوست بتونه مطالب قبلی رو مرور کنه
شایدم یه زمانی بچه هامون خواستن بدونن فهم مادراشون از قرآن چه جوری بوده
هر چند امیدواریم که به زودی حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنن و ما و بچه هامون قرآن رو همونجور بفهمیم که باید
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

آخرین مطالب
جمعه, ۳ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۱۰ ق.ظ

38 . صفحه 38

 

سوم بهمن :

 

نفیسه :

234.یکی از مسایل ومشکلات اساسی زنان ازدواج بعد مرگ شوهر است.از طرفی رعایت حریم زندگی زناشویی حتی بعد مرگ همسر موضوعی است فطری.این ایه به زنان بیوه اجازه میدهد بعد نگاهداری عده که چهار ماه وده روز است ونیز حفظ حریم زوجیت گدشته اقدام به ازدواج کنند.از انجا که گاه اولیاء وبستگان زن دخالتهای بی مورد در کاراو میکنند ویا منافع خویش را در ازدواج اینده زن در نظر میگیرند در پایان ایه به همه هشدار میدهد ومیفرماید خداوند از هر کاری که انجام میدهید اگاه است وهر کس به جزای اعمال نیک وبد خود میرسد.
آیه 235. طبیعی است که زن بعد فوت شوهرش به فکر سرنوشت اینده خود باشد واز انطرف مردانی هم باشند که به فکر ازدواج با این زن بدلیل شرایط سهلتری که دارد باشند .اما باید در نظر گرفت که عده باید به پایان رسد ومطلبی که برام جالب این بود که اگر مردی اگاهانه در مدت عده زن با او عقد ببند عقدش باطل وزن برای همیشه بر او حرام میشود که حتما حکمتی در اون نهفته است.در پایان ایه اومده با خداوند مخالفت نکنید خدا امرزنده وحلیم است ودر مجازات بندگان عجله نمیکند.


آیه 236. اگر زن ومرد بعد از عقد و قبل از عمل زناشویی حتی زمانیکه مهریه تعیین نشده ،بنا به دلایلی مایل به ادامه زندگی نبودند گناهی بر انها نیست که از هم جدا شوند اما باید هدیه ای به زن داده شود که فقیر در حد وسع خود وغنی نیز فراخور ثروتش.این هدیه دادن مانع از ایجاد حس انتقامجوئی شده وزن رااز عقده هایی که ممکن است به دلیل گسستن پیوند زناشویی ایجاد شود نجات میدهد.قران این عمل را وابسته به روحیه نیکوکاری میداند یعنی باید این عمل توام با روحیه نیکوکاری ومسالمت باشد.


آیه 237. حالا اگر عقد ازدواج صورت گرفته  ومهریه مشخص شده اما عمل زناشویی انجام نشده،نصف مهریه باید به زن تعلق بگیرد .مگر اینکه زن از حق خود صرفنظر کند.با این همه پرداخت مهریه به پرهیزگاری نزدیکتر است .لحن مجموع ایه بر اصل اساسی (معروف)و (احسان)در این مساله تکیه دارد که حتی طلاق وجدایی امیخته با نزاع وکشمکش وتحریک روح انتقامجویی نباشد بلکه بر پایه بزرگواری و احسان و عفو وگذشت قرار گیرد.

 

اعظم :


1. آیه 234 : این برداشت شخصی منه و ممکنه اشکال هم داشته باشه ... من دقت کردم و دیدم معمولا طبق آیات و روایات معمولا برای زن یه مرزهای خاصی در رابطه با مردان قرار داده شده .... حیا یه نعمت خداوندی در زن هستش و بسیار هم آسیب پذیره ... یکی از راههای اون اینه که زن کمتر در رابطه با مردان مختلف قرر بگیره ... مثلا در مورد طلاق تو صفحه قبل دیدیم که تا اونجایی که ممکن بود سعی شده بود دوبار وصلت سر بگیره (در صورتی که طرفین حدود الهی رو رعایت کنن )و اونو خیر و خوبی برای زن دونسته بود ... یابرای ازدواج مجدد یه فاصله 4 ماهه و 10 روز رو گذاشته بود همش نه به حاطر مطمئن شدن از وجود بچه بود برای حفظ حرمت و حیای زن این قاصله لازمه .... تو این آیه هم برای فوت همسر به این زمان عده تاکید شده بود و به نظرم به همین خاطره ... دیدین زنانی که صیغه میشن و این عده رو نگه نمی دارن کلا از مرز حیا خارج میشن و افتادن در این کارها براشون خیلی سهل و ساده میشه


2.  آیه 234 : عبارت تعملون خبیر در انتهای آیه خداوند از میان صفاتش به این صفت اشاره کرده یعنی اون از ماهیت (وجود حیا و لزوم رعایت اون ) و نیاز زن (به ازدواج مجدد) همه آگاه هستش


3.  آیه 234 : مراد از (بلوغ اجل ) تمام شدن مدت عده است ، و جمله : (فلا جناح ...) کنایه است از دادن اختیار به زنان در کارهایى که مى کنند، پس اگر خواستند ازدواج کنند مى توانند، و خویشاوندان میت نمى توانند او را از این کار باز بدارند به استناد اینکه در فامیل ما چنین چیزى رسم نیست . زیرااینگونه عادات که اساسش جاهلیت و کورى و یا بخل و یا حسد است نمى تواند حق زن را از او سلب کند، چون زنان خود صاحب اختیار مى باشند، و این حق معروف و مشروع آنان است ، و در اسلام کسى نمى تواند از عمل معروف نهى کند.

4 . آیه 235 : و اعلموا ان اللّه یعلم ما فى انفسکم ...

در این آیه از صفات خداى تعالى سه صفت علم و مغفرت و حکم را نامبرده، و این خود دلیل است بر اینکه مخالفت حکمى که در دو آیه آمده ، یعنى خواستگارى کردن از زنان در عده و تعریض به آنان و بستن قول و قرار محرمانه با ایشان از مهلکات است ، که خداى سبحان آنطور که باید آنها را دوست نمى دارد، هر چند که به خاطر مصالحى تجویزش کرده باشد.

5 . آیه 235 " به زبون نیاوردن صریح امر خواستگاری برای مرد و صبر زن در این مدت مستلزم وجود صبرو بردباری هستش خداوند هم در این آیه صفت "حلیم " از خودش رو به کار برده

 

6 .  آیه 236 : هر زابطه و پیوندی قرار و قانونی داره نمیشه همینجور عهد رو شکست و رفت ... به خصوص در موردزنان به خاطر لطافتهای روحی باید نکات خاصی رو توجه داشت که حتی اگر مهریه ای هم مشخص نشده بود چیزی به عنوان هدیه به زن پرداخته بشه جالبه که کلمه "متاع" به کار رفته یه شیئی خوبه به عنوان هدیه باشه نه پول البته بنا به وسع مرد و این هم من باب لطف نیست حق زن هستش که هدیه ای دریافت کنه

 

7 . آیه 237 : چرا اگه زن مهریه اش رو ببخشه (در اینجا نصفش رو که میتونسته بگیره ) به تقوی نزدیکتره علاکه طباطبایی نوشته بودن که "و این بدان جهت است که وقتى انسان از چیزى که حق مشروع و حلال او است صرف نظر کند، یقینا از هر چیزى که حق او نیست و بر او حرام است بهتر صرف نظر مى کند و بر چشم پوشى از آن قوى تر و قادرتر است ."   به خاطر این تاثیر اگر ببخشه به تقوی نزدیکتره نبخشید هم نوش جانش هستش


8 .  آیه 237 : "ولا تسوالفضل بینکم " خیلی عبارت قابل توجهی هستش که آدم تو روابطش اینکته رو رعایت کنه در واقع تشویق مردم به احسان و فضل نسبت به یکدیگر در روابط بین خود  هستش

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی