قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
مشخصات بلاگ
قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (30 فرقان )
و پیامبر گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند

در تاریخ 93/09/27 تصمیم گرفتیم با گروهی از دوستان روزانه یه صفحه قرآن بخونیم
و هر کس توی هر صفحه ای نکته ای براش جالب بود ، یا چیزی در موردش می دونست ، یا تفسیری در مورد اون صفحه خونده بود رو با یقیه به اشتراک بذاره
اینجا رو هم بنا کردیم برای اینکه اگه خواستیم یه روزی مروری به مطالب بکنیم برامون ساده تر باشه
و یا اگه دوستی وسطای راه بهمون پیوست بتونه مطالب قبلی رو مرور کنه
شایدم یه زمانی بچه هامون خواستن بدونن فهم مادراشون از قرآن چه جوری بوده
هر چند امیدواریم که به زودی حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنن و ما و بچه هامون قرآن رو همونجور بفهمیم که باید
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

آخرین مطالب
پنجشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۱۲ ق.ظ

37 . صفحه 37

 

دوم بهمن : 

 

نفیسه :

231.این ایه نیز اشاره به محدودیتهای دیگری در امر طلاق میکند تا از نادیده گرفتن حقوق زن جلوگیری نماید. قران میفرماید که یا تصمیم به ادامه زندگی زناشویی بگیرید ویا اگر زمینه را مساعد نمیبینید با نیکی از هم جدا شوید .در زمان جاهلیت گاه بازگشت به زناشویی را وسیله انتقامجویی قرار میدادندبرای همین با لحن قاطعی میگوید هرگز نباید چنین فکری رادر سر بپرورانید که به خودتان ظلم میکنید .بنابراین نباید با چشم پوشی از روح احکام الهی وچسبیدن به ظواهر خشک وقالبهای بی روح ،ایات الهی را بازیچه وملعبه خود قرار داد که گناه اینکار شدیدتر ومجازاتش دردناکتر است .اینکه در اخر ایه امده خدابر هر چیزی است به مردان در موردحقوق زنان که از موقعیت خود سوء استفاده نکنند وبدانند که خداوند حتی از  نیات انها اگاه است.


 232.درزمان جاهلیت زنان در زنجیر اسارت مردان بودند ومجبور بودند زندگی خود را طبق تمایلات مردان خود کامه تنظیم کنند حتی اگر زن با اجازه ولی ازدواج میکرد سپس از همسرش جدا میشد ،باز پیوستن به همسر اول بستگی به اراده مردان فامیل داشت.که در این ایه صراحتا این روش محکوم شده ومیگوید که مانع نشوید که زنان اگر رضایت دارند با همسران سابق خودشان ازدواج کنند .این دستوری از جانب قران است که تنها افراد با ایمان از ان پند میگیرند حالا دستوری که خداوند به شما میدهد این است که الودگیها برطرف شود خداوند چیزهایی رامیداند که شما از ان اطلاع ندارید .همه ی این احکام به نفع شما بیان شده منتهی کسانی میتوانند  از ان بهره بگیرند که سرمایه ایمان به مبدء ومعاد داشته باشند و بتوانند تمایلات خود را کنترل کنند.


این ایه وتفسیر اون رو وقتی خوندم یاد مهمون کاشمری طیبه خانم واقای جوادی افتادم که از همسرش جدا شده بود حالا هر تمایل به بازگشت داشتن ولی پدر این خانم مانع بود واونا رو تهدید میکرد با خودم گفتم انگار جاهلیتی که در قران اومده خاص زمان پیامبر (ص) نیست بلکه بعضی از این اعتقادات منسوخ هنوز در رگ وریشه جامعه وجود داره که ما متوجه اونم نیستیم وتازه دم از روشنفکری میزنیم وادعامیکنیم به قران هم عمل میکنیم .موضع این اقا طبق گفته صریح این ایه نکوهیده ویه نوع جهله .

233.هفت دستور درباره شیر دادن نوزادان!

1.حق شیر دادن در دو سال شیر خوارگی به مادر داده شده است او میتواند در این مدت از فرزند خود نگاهداری کند وبه اصطلاح حق حضانت در این مدت از مادر هم رعایت حال فرزند میشود وهم رعایت عواطف مادر.

2.مادران حق دارند با توجه به وضع ورعایت سلامت این مدت را کمتر کنند

3.هزینه زندگی مادر از نظر غذا ولباس در دوران شیردادن بر عهده پدر نوزاد است تا مادربا خاطری اسوده بتواند فرزند راشیر بدهد

4.نه پدر ونه مادر حق ندارند سرنوشت کودک را مال المصالحه اختلاف خویش قرار دهند وبه جسم وروح نوزاد ضربه بزنند

5.بعد ازمرگ پدر ،وارث اونیز باید نیازهای مادر را در دورانی که به کودک شیر میدهد تامین نماید.

6.پدر ومادر باتوجه به وضع جسمی وروحی کودک وتوافق با یکدیگر میتوانند اورا در هر موقع مناسب از شیر بازدارند

7.انتخاب دایه به جای مادر بی مانع است مشروط بر اینکه این امر مانع ازبین رفتن حقوق مادر نشود.همه باید احتیاط کنند چون خداوند دقیقا مراقب انهاست.

وحیده :

 آیه 231: چون در جدایی و طلاق زمینه خشونت و انتقام زیاد است  ,کلمه (معروف) زیاد تکرار شده .و خداوند در این باره ریز مطالب را بیان کرده.هر کجا زمینه انحراف باشد ,هشدار هم بیشتر است.....
واسلام براى اینکه طلاق هر چه دیر تر اتفاق بیفتد ,سرعت گیر هایی را  بیان کرده ,که  یکیش نگه داشتن عده است که دو ایات قبل مطرح شد.
خدا مى گوید حق ندارید همسرانتان را به منظور ازار رساندن نگه دارید.که ظلم و تعدى به حقوق زن ,,ظلم و ستم به خود است.
کسانى که با همسر خود بد رفتارى مى کنند ,متجاوز هستند ,و خدا  هم متجاوزین را دوست ندارد.

** قوانین همسر دارى ,قانون الهى است و بایست به قوانین الهى احترام بگذاریم. یعنى ازدواج یکى از ایات و نشانه هاى بزرگ خداوند است .نباید به همسران ظلم کرد و آنها را مسخره کرد.
** همیشه هم نقطه ضعف ها را نبینیم  وهمواره بخ تلخى هاى زندگى توجه نکنیم بلکه به خوبى هاى طرف هم توجه کنیم.قطعا در هر فردى ویژگى هاى مثبت کم دیده نمى شود.
** موعظه هاى خداوند را بشنویم و پرواى الهى داشته باشیم  تا زندگى شیرین شود .
**خدا همه چیز را مى داند و از دلهاى ما خبر دارد و مى داند  که فلان رفتارمان ,علتش چیست!!.........

ایه 232: اگر زنى که طلاق گرفته ,خواست برگردد و با سوهر سابقش زندگى کند ,اطرافیان و فامیل نباید مانع این کار شوند ..البته در صورتى که  این برگشت مورد رضایت زن و مرد باشد و رضایت آنها هم عقل پسند و عرف پسند باشد...
پس کارشکنى در این شرایط ممنوع است و اگر چنین باشد حکایت از بى دینى اطرافیان دارد ,اگر به خدا و قیامت اعتقاد دارین باید اجازه دهین این زندگی دوباره شکل بگیرد....

ایه 233:چقدر اسلام دین کاملی است حتى براى تغذىه نوزاد هم برنامه دارد....
**مادر باید بچه اش را شیر بدهد تا پایان دو سالگى.و مادر نسبت به دایه در الولویت  است.
** پوشاک و خورد و خوراک مادر در این ایام با پدر است,به طور متعارف در حد عرف حد و شأن خود که خداوند هم بیش از وسعت از کسى تکلیفى نخواسته...
** اگر پدر از دنیا رفت باید تا پایان شیر دهى مادر  وارثین پدر او را تأمین کنند...
** اگر مادر بخواهد زودتر بچه را از شیر بگیرد باید با مشورت مرد باشد و هر دو راضى باشند..
 **اگر هم قرارشد دایه بچه را شیر دهد ,اشکالى ندارد به شرطى که زندگى دایه هم تامین شود.. .
** فرزند نباید اسباب ضرر به والدین باشد..


طلاق نباید باعث شود که بچه از مادر جدا شود..بچه از شیر مادر محروم شود..حتى در زمان جدایی مادر وپدر باید در مسایل مربوظ به فرزند باهم مشورت کنند.....

 

اعظم :

1. اسلام به برقراری نظام خانواده و پایداری اون خیلی احترام گذاشته و با تدابیر متعددی زمینه این پایداری رو فراهم کرده و تا اونجایی که شده از پاشیده شدن خانواده ها جلوگیری کرده


2. جمله کلیدی و مهم آیه 231 فامسکوهن بمعروف او سرحوهن بمعروف ... هرکاری رو که آدم انجام میده خوبه "خوب" انجامش بده اونجور که خداوند می پسنده ... چه با هم بودن و چه جدایی ... خیلی نکته قشنگیه ... تو بودنمون باعث آزار هم نشیم و برای جدایی هم حیله به کار نبریم ججوری که منافع خودمون فقط تامین بشه ...


3. جمله علامه طباطبایی در مورد واذکرو نعمت الله در آیه 31 در خور توجه بود " حقیقت معناى زندگى خود را بیاد آورید، و متوجه آن باشید، و مخصوصا به مزایا و محاسنى که در الفت و سکونت بین زن و شوهر است و به آنچه از معارف مربوط به آن که خداى تعالى به زبان وعظ بیان کرده ، و حکمت احکام ظاهرى آنرا شرح داده ، توجه کنید که اگر شما در آن مواعظ دقت کامل به عمل آورید و به تدریج کارتان به جائى مى رسد که دیگر به هیچ قیمتى دست از صراط مستقیم برندارید، و کمال زندگى و نعمت وجود خود را تباه نکنید، و از خدا پروا کنید، تا دلهایتان متوجه شود که خدا به هر چیزى دانا است ، در این صورت است که دیگر ظاهر شما مخالف باطنتان نخواهد شد، و دیگر چنین جراءت و جسارتى علیه خدا نخواهید کرد، که باطن دین او را در شکل تعمیر ظاهر آن منهدم سازید."


4. تو آیه 232 علاوه بر نکات خوبی که دوستان بیان کردن جمله "والله یعلم و انتم لا تعلمون " خیلی جالبه .... چون در پیوند دوباره زن و شوهر خیراتی هستش که ماها ازش بی خبریم و خیلی بهتره که اگر حدود الهی رو رعایت کنند دوباره وصلتشون برقرار باشه که خیرات زیادی داره به خصوص که فرموده ذلکم ازکی و اطهر ....به خصوص برای زن این تداوم اگر همسرش به راه خیر برگرده خیلی نیکو هستش ... توضیح علامه در خور توجه هستش "غریزه توحید در نفوس را تقویت مى کند و بر اساس آن ، همه فضائل دینى رشد نموده ، ملکه عفت و حیا در میان زنان تربیت مى شود، و نمو مى کند، و معلوم است که چنین تربیتى در پوشاندن معایب زن و پاکى دلهایشان مؤثرتر است .

و از جهت دیگر، در این رجوع فائده اى دیگر است ، و آن این است که دلهایشان از اینکه متمایل به اغیار شود محفوظ مى ماند، به خلاف اینکه اولیا و بستگانش او را از ازدواج با همسر قبلى منع کنند، که در آن صورت چنین خطرى به احتمال قوى پیش خواهد آمد."


5. در ایه 233 جمله "لا تضار والده بولدها، و لا مولود له بولده" هم جالب بود متاسفانه در زمان ما


6 .  پدر و مادرا به خاطر فرزنداشون زیاد خودشون رو به دردسر میندازن .... اونم دردسرهایی که خیر اخروی نداره و باعث تربیت غلط بچه هم میشه


7 . متاسفانه متاسفانه آدم با خوندن این صفحه متوجه میشه چقدر اسلام و قوانینش در نظام خانواده مهجور مونده .... مخصوصا وقتی بحث طلاق پیش میاد مثل نمونه ای که نفیسه جان ذکر کرد زیادن خانواده های خانمی که مثلا به قصد دلسوزی نمی ذارن دخترشون به سر زندگیش برگرده و هزاران خرابی ممکنه از همین موضع در جامعه پدید بیاد

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی