36 . صفحه 36
اول بهمن :
نفیسه :
225.در این ایه خداوند به دو نوع سوگند اشاره کرده نوع اول قسم های لغو است که هیچ گونه اثری ندارد ونباید به انها اعتنا کرد ومخالفت انهم کفاره ندارد زیرا از روی اراده وتصمیم نیست.نوع دوم سوگندهایی است از روی اراده وتصمیم وبه تعبیر قران قلب انسان انرا کسب میکند این گونه قسم معتبر است وباید پایبند بود ومخالفت با ان هم گناه دارد وهم موجب کفاره میشود.
226.در دوران جاهلیت زن هیچ گونه ارزش ومقامی در جامعه عرب نداشت وبه همین جهت برای جدایی از او ویا تحت فشار قرار دادن زن ،طرق زشتی وجود داشت که یکی از انها (ایلاء)بود به این ترتیب که هر زمان مردی از همسر خود متنفر میشد سوگند یاد میکرد که با اوهمبستر نشود وبا این راه غیر انسانی همسر خود را در تنگنای شدید قرار میداد نه رسما اورا طلاق میداد ونه بعد از این سوگند حاضر میشد اشتی کند وزندگی مطلوبی داشته باشد.البته مردان تحت فشار نبودند چون زنان متعددی داشتند .ایه مورد بحث با این سنت غلط مبارزه کرد وطرز گشودن این سوگند را بیان میکند چهار ماه مهلت دارند تا وضعیت خودشان را با همسر خود مشخص کنند و زن را ازاین نابسامانی نجات دهند که اگر تصمیم به بازگشت گرفتند خداوند امرزنده ومهربان است اما کفاره ی ان قوت خود باقی است.
228.در
ایه قبل سخن ازطلاق بود ودر این ایه بخشی از احکام طلاق وانچه مربوط به ان
است بیان میشود ودر مجموع 5حکم در ان امده است .حکم اول:طلاق باید در حال
پاکی که با شوهر خود امیزش جنسی نداشته ،انجام گیرد این پاکی یک مرتبه حساب
میشود وهنگامی که بعد از ان دو بار عادت ببیند وپاک شود به محض اینکه
پاکی سوم به اتمام رسید ولحظه ای که عادت شد عده تمام شده وازدواج او
درهمان حال جایز است.دومین حکم:مساله اغاز وپایان ایام عده راکه معمولا خود
زن میفهمد نه دیگری بر عهده او گذارده وگفتار او سند قرار داده شده
است.سومین حکم:درواقع وقتی زن در عده طلاق رجعی است شوهر میتواند بدون هیچ
گونه تشریفات زندگی زناشویی رااز سر گیرد .چهارمین حکم:همانطور که برای مرد
حقوقی بر عهده زنان است ،زنان نیز حقوقی بر مردان دارند که موظف به رعایت
انند .با توجه به اختلافات دامنه داری که بین نیروهای جسمی وروحی زن ومرد
وجود دارد مدیریت خانواده بر عهده مرد ومعاونت ان بر عهده زن گذارده شده
است واین تفاوت مانع از ان نخواهد شد که از نظر مقامات معنوی ودانش وتقوی
گروهی از زنان از بیسیاری از مردان پیشرفته ترباشند.
واژه
(معروف)که معنی کار نیک و معقول ومنطقی است در این ایات 12مرتبه تکرار شده
تا هشداری باشد به مردان وزنان که هرگز از حق خود سوءاستفاده نکنندبلکه با
احترام به حقوق متقابل یکدیگر در تحکیم پیوند زناشویی وجلب رضای الهی
بکوشند .حکم پنجم:حکمت وتدبیر الهی ایجاب میکند که هر کس در جامعه به
وظایفی بپردازد که قانون افرینش برای او تعیین کرده است و با ساختمان جسم
وجان او هماهنگ است .حکمت خداوند ایجاب میکند در برابر وظایفی که بر عهده
زنان گذارده حقوق مسلمی قرار گیرد تا تعادلی میان وظیفه حق بر قرار شود.
229.بعضی از تازه مسلمانان دوران جاهلیت برای انکه همسر خود را تحت فشار قرار دهند پی در پی او را طلاق میدادندو رجوع میکردند که این ایه نازل شد (طلاق"منظور طلاقی است که رجوع وبازگشت دارد" دو مرتبه است).بنابراین طلاق سوم رجوع وبازگشتی ندارد وهنگامی که دو نوبت کشمکش و طلاق وسپس صلح ورجوع انجام گرفت باید کار را یکسره کرد .منظوراز جدا شدن با احسان ونیکی این است که حقوق ان زن رابپردازد وبعد از جدایی پشت سر او سخنان نامناسب نگوید وامکان ازدواج راازاونگیرد .شوهر نمیتوتند هنگام جدایی چیزی را که به عنوان مهر به زن داده باز پس گیرد .در ادامه به مساله طلاق خلع اشاره کرده میگوید تنها در یک حالت است که باز پس گرفتن مهر مانعی ندارد وان وقتی است که زن تمایل به ادامه زندگی زناشویی ندارد وهر دو بترسند که با ادامه زندگی زناشویی حدود الهی را بر پا ندارند.
230.اگر بعد از دو طلاق و رجوع بار دیگر همسرش را طلاق داد زن براو حلال نمیشود مگر اینکه همسر دیگری را به ازدواج داءم انتخاب کند و با او امیزش جنسی داشته باشد در این صورت اگر همسردوم او را طلاق داد گناهی نیست که ان دو بازگشت کنند وان زن با همسر اولش بار دیگر ازدواج کند مشروط بر اینکه امید داشته باشند که حدود الهی را محترم بشمارند.
وحیده :
ایه
225 .تکمیل کننده ایه قبل است .سوگند هایی که در اثر عصبانیت , هیجان ,بى
فکرى ,عجله ,و لقلقه زبان باشد ,ارزشى ندارد و خداوند هم این گونه قسم ها
را مواخذه نمى کند.
انگیزه و نیات ما هستند که صواب وعتاب را مشخص مى کنند .خداوند از خطا هاى غیر عمد ما مى گذرد.
قسم هایی ارزش دارد که با اراده و تصمیم باشد..
ایه
226 .در این ایه مى گه اگر بعد از چهار ما مرد به سراغ زن امد و زندگى را
ادامه داد خدا امرزنده و بردبار است و از خطایش در مى گذرد..اما اگر تصمیم
به طلاق گرفت( آیه 227) ,خدا مى داند و مى شنود ,,(که مى تونه یه تهدید به
حساب بیاد.).
ایه
228:** بعد از طلاق زن عده اش را نگه دارد .بعد ازدواج کند. این مدت تعیین
شده تا شاید در این فاصله پشیمان شوند وبه هم رجوع کنند.حکمت خدا اینگونه
اقتضا مى کند .
**اگر بچه اى در شکم دارد مرد را باخبر کند.
**در احکام خدا تبعیض وجود ندارد اما تفاوت چرا, مرد به خاطر اینکه مسولیت زندگى رو دوشش است در بعضى زمینه ها برترى هایی دارد.
ایه
229: مرد دو بار بىشتر نمى تواند رجرع کند و طلاق بگیرد پس هرگاه رجوع کرد
به شایسته گى زندگى کند و اگر خواست جدا شود با نیکى او را رها کند ,با
محبت و احسان ,نه با کینه و انتقام...
اول خدا مى گه زنت را نگه دار ,بعد مى گه جدا شو با احسان.
سلیقه هاى شخصى را کنار بگذارید و طبق عرف همسر دارى کنید..
الطلاق مرتان : یعنى در هر رابطه اى .هر وقت خواستیم قطع رابطه کنیم ,همه پل ها را خراب نکنیم یک راه برگشت بگذاریم.
هرکس از مرزهاى الهى تجاوز کند ظالم است ,هم به خود ظلم کرده هم به دیگران...
در تصمیم گیرى ها محور بای, حدود الله باشد .و مسایل ریز خانوادگى باید همه در محدوده خدا باشد نه انطور که ما دوست داریم.....
اعظم :
و اما درسهای من از صفحه 36 :
1.
آیه 225 : یادمون باشه سوگندهایی هستن که واقعا اونو از صمیم قلبمون می
گیم و لقلقه زبون و بر حسب عادت نیست ... این سوگندها رو بابت گفتنش مواخذه
میشیم
2. آیه 226 و 227: نکته دقیقی داشت که دوستان اشاره کردن ... صفت غفور رحیم در آیه 226 و سمیع علیم در آیه 227 هستش وقتی از گناهشون توبه می کنن و برمی گردن خداوند نسبت بهشون بخشنده و رحیمه ولی وقتی عزم طلاق می کنن و دیگه تصمیم رو می گیرن خداوند به ریز امور و چند و چون کارشون شنوا و بینا ست ...
3 . آیه 228 : کلمه معروف در این آیه و توضیح دوستان در موردش بسیار قابل توجه بود ....
4 . آیه 229 : جمله فامساک بمعروف او تسریح باحسان واقعا تعبیر زیبایی بود ... خوبه آدم هر کاری می کنه به نحو احسن و خوب انجام بده
5 . آیه 229 : الطلاق مرتان : توضیح وحیده جان که نوشته بود تو هر رابطه ای این راه برگشت رو بذاریم مخصوا مثل آیه 224 الکی قسم نخوریم که من دیگه والله بالله اگه دوباره این رابطه رو شروع کنم ... مواظب عهدهامون باشیم و روابطمون
6
. آیه 229 جمله :"ان یخافا الا یقیما "و" ان خفتم ان لا یقیما " خیلی برام
جالب بود گاهی زن و مرد تو یه رابطه اینقدر زوم می کنن روی قسمتهای منفی
که به نظرشون همه چی تموم شده است و اصلا راه چاره ای جز طلاق نیست تو این
آیه می گه عده ای از بیرون هم باید این رابطه رو بررسی کنن اونها شفاف تر
می تونن مساله رو بررسی کنن و ببینن چقدر رابطه جای بهبود داره
7 . حدودالله خیلی تو آیه 229 اصرار شده که آدمها به این حد و قوانین خداوند وفادار باشن
8 .آیه 230 : گاهی اینقدر تو یه موردی هی تکرار خطا می کنیم که دیگه مساله لوث میشه بهتره یه وقفه ای بینش بیفته یه تجربه جدیدی داشته باشیم و بعد دوباره با دید بهتر و حدیدتری در مورد موضوع قبلی کاری انجام بدیم
9 . از کل آیات این صفحه و صفحات بعد آدم درک می کنه که چقدر حوزه خانواده و تصمیم گیری برای موندن و یا قطع روابط خانوادگی در اسلام مورد اهمیت هستش ... بسیار ریز مساله رو بررسی کرده تو کمتر موضوعی اینقدر ریز به ریز مسائل گفته شده و این نشون دهنده اهمیت موضوع و خطاپذیر بودن آدم در این حوزه است .... الان هم که در جامعه ما واقعا این مساله زیاد شده و کمتر کسی به اون جملات کلیدی عمل می کنه
10
. بازم از کل آیات این جوری دستگیر میشه که اینقدر طلاق نزد خداوند با
اینکه حلاله منفوره که هی زمان میده به طرفین برای اصلاح رابطه ... حتی
نمیشه مرد همسرش رو یکباره سه طلاقه کنه باید بین دفعات طلاق وقفه بندازه
شاید آتیش عصبانیت ها و کدورتها که خوابید ، نیازهای واقعی که روشن شد آدم
بهتر تصمیم بهتری بگیره