قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
مشخصات بلاگ
قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (30 فرقان )
و پیامبر گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند

در تاریخ 93/09/27 تصمیم گرفتیم با گروهی از دوستان روزانه یه صفحه قرآن بخونیم
و هر کس توی هر صفحه ای نکته ای براش جالب بود ، یا چیزی در موردش می دونست ، یا تفسیری در مورد اون صفحه خونده بود رو با یقیه به اشتراک بذاره
اینجا رو هم بنا کردیم برای اینکه اگه خواستیم یه روزی مروری به مطالب بکنیم برامون ساده تر باشه
و یا اگه دوستی وسطای راه بهمون پیوست بتونه مطالب قبلی رو مرور کنه
شایدم یه زمانی بچه هامون خواستن بدونن فهم مادراشون از قرآن چه جوری بوده
هر چند امیدواریم که به زودی حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنن و ما و بچه هامون قرآن رو همونجور بفهمیم که باید
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

آخرین مطالب
چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۰۸ ب.ظ

22 . صفحه 22

 

 

هفدهم دی :

نفیسه :

142. این ایه وچند ایه بعد به یکی از تحولات مهم تاریخ اسلام اشاره دارد .پیامبر اکرم (ص)سیزده سال پس از بعثت در مکه وچند ماه بعد از هجرت در مدینه به امر خدا رو به سوی بیت المقدس نماز میخواند ولی بعد از ان قبله تغییر یافت .یهود از این ماجرا ناراحت شد وطبق شیوه دیرینه خود به بهانه جویی و ایرادگیری پرداختند که اگر قبله اول صحیح بود این تغییر قبله چه معنی دارد ؟ واگر دومی صحیح است چرا سیزده سال وچند ماه رو به سوی بیت المقدس نماز خواندید؟خداوند به پیغمبر خود دستور میدهدبه انها بگو شرق وغرب عالم از ان خداست هر کس را بخواهد به راه راست هدایت میکند.بیت المقدس وکعبه وهر جا ملک خداست اصلا خدا خانه و مکانی ندارد مهم ان است که تسلیم فرمان او باشید وتغییر قبله در حقیقت مراحل مختلف ازمایش وتکامل است وهر یک مصداقی از هدایت الهی .


143.دراین ایه به فلسفه واسرار تغییر قبله اشاره شده است .قبله مسلمانان قبله میانه است مسحیان به سمت شرق (محل تولد حضرت مسیح)ویهودیان به سمت غرب (بیت المقدس)می‌ ایستادند ومسلمانان مدینه به سمت کعبه ،میان شرق وغرب می ایستادند.این تغییرقبله سبب شد که علم هیءت و جغرافیا در اغاز اسلام در میان مسلمانان به شدت رشد کند زیرا محاسبه سمت قبله در نقاط مختلف روی زمین بدون اشنایی بااین علوم امکان نداشت .خداوند میفرماید شما با داشتن این عقاید وتعلیمات امتی نمونه هستید همانطور که پیامبر بین شما یک فرد نمونه است .یکی دیگر از اسرار تغییر قبله برای این بود که افرادی که از رسول خدا پیروی میکنند از کسانی که به جاهلیت باز میگردند ،تمییز داده شوند.تا هدایت الهی نباشد ان روح تسلیم مطلق در برابرفرمان او فراهم نمیشود دشمنان وسوسه گر فکر میکردند با تغییر قبله ممکن است اعمال وعبادات سابق باطل باشد واجر ما برباد رود که خداوند این مورد رارد میکند .دستورهای او همچون نسخه های طبیب است یک روز این نسخه نجات بخش وروز دیگر نسخه دیگر. هر کدام در جای خود نیکو است وضامن سعادت وتکامل .

144.همه جا رو به سوی کعبه کنید ! در این ایه فرمان تغییر قبله صادر گردید .این تغییر قبله یکی ازنشانه های پیامبر اسلام (ص)در کتب پیشین بوده است .اهل کتاب به جای انکه این تغییر قبله را به عنوان یک نشانه صدق او که در کتب پیش امده معرفی کنند کتمان کرده وبه عکس برای ان جنجال به راه انداختند خدا هم از اعمالشان اگاه است وهم از نیاتشان .


144.همه جا رو به سوی کعبه کنید ! در این ایه فرمان تغییر قبله صادر گردید .این تغییر قبله یکی ازنشانه های پیامبر اسلام (ص)در کتب پیشین بوده است .اهل کتاب به جای انکه این تغییر قبله را به عنوان یک نشانه صدق او که در کتب پیش امده معرفی کنند کتمان کرده وبه عکس برای ان جنجال به راه انداختند خدا هم از اعمالشان اگاه است وهم از نیاتشان .


145.انها به هیچ قیمتی راضی نمیشوند! اهل کتاب میدانستند تغییر قبله نه تنها ایرادی بر پیامبر اعظم نیست بلکه ار جمله نشانه های جقانیت اوست ولی تعصبهانگذاشت انها حق را بپذیرند .خداوند میفرماید اگر انها تصور میکنند با این قال و غوغاها بار دیگر قبله مسلمانان تغییر خواهد کرد کور خوانده اند این قبله همیشگی ونهایی مسلمانان است.

وحیده :

 ایه 142:پیامبر 15 سال رو به بیت المقدس نماز خواند ,چرا که اطراف قبله بت بود و پیامبر نمى خواست همراه با بت پرستها رو به بتها بایستد,طورى مى ایستاد که نه رو به بتها باشد نه پشت به کعبه کند ,رو به بیت امقدس نماز نى خواند ,,اما این عمل باعث مى شد که ىهودى ها با نیش و کنایه بگویند شما دنباله روى ما هستید .پیامبر ناچار شده ,,رو به اسمان کرد...و از خداوند چاره اى خواست....
نکته های  ایه 142:
**((سیقول)) یعنى خواهند گفت ,خداوند قبل از انکه آنها بگویند به پیامبر مى گوید که به انها چه جوابى بدهد,,
,مسلمانان باید قبل از تهاجم فرهنگى جواب اماده را داشته باشند.
** افرادى که با بهانه جویی هاى خود نمى خواهند زیر بار حق بروند  بى خردو سبک مغز هستند. سوال کردن خوب است اما اینها سوال هایشان از روى نیشو کنایه است قصد رسوا کردن پیامبر را دارند.
 دست خداوند در تغییر احکام باز است,  اعتراض به حکم خداوند نشانه سفاهت ماست.
** گاهى اوقات به خاطر تغییر شرایط احکام عوض مى شود    .,گاهى اوقات یک آزمایش است تا مشخص شود چه کسى تسلیم فرمان خداست و چه کسى زیر بار حق نمى رود. و در کل اینها همه از حکمت خداست.


ایه 143؛
((امه وسطا))  امت وسط که شاهد بر مردم هستند چه کسانى هستند؟! کسى که  مى تواند بر همه مردم شاهد و گواه باشد باید عالم و عادل باشد .
کیست از امت محمد که اعمال ما را مى داند و عادل است ؟!این ایه نظر دارد بر اهل بیت ..
امامان هستند که شاهد بر اعمال ما هستند و رسول الله (ص) هم شاهد بر اعمال انها .
در ایه 105 سوره توبه: بگو عمل کنید که به زودى  خدا و رسول خدا و مومنان عمل شما را خواهند دید .,در اینجا هم منظور از مومنان امامان معصوم هستند.


در روایات امده که اعمال ما در هر صبح و شام بر رسول الله عرضه مى شود و یا در روایات دیگرى امده در هر دوشنبه و پنجشنبه اعمال ما بر امامان معصوم عرضه  مىشود ,اگر خوب باشد خدا را سپاس گفته وافزون ترش مى کنند و اگر بد باشد استغفار مى طلبند.
ما باید شرم داشته باشىم که اعمال زشتمان بر این بزرگان عرضه شود . خدایا پناه مى بریم به تو...


نکته دیگر ایه 143: قبله (کعبه ) وسط است ,نسبت به بیت المقدس و زادگاه حضرت عیسى .یک سرى افراد وقتى به کارى خو گرفته اند ,برایشان تغییرات سنگین است .حاضر هستیم گناه بکنیم ولى از فلان کار دست نکشیم  .مىتونه دوست باشه ,شغل ,حجاب   یا یک رفتار یا عادت بد باشد.
تسلیم بودن محض خیلى سخته....


(لیضیع ایمانکم) نماز هایتان ضایع نمى شود .
 ,به جاى نمازهایتان گفته ایمانهایتان  ...یعنى نماز تابلو و سیماى ایمان است ..


ایه 144: زمانى که پیامبر رو کرد به آسمان,خدا گفت ما قبله اى به تو مى دهیم که تو راضى باشى..
**مناجات با خدا واقعا مشکل گشاست.
**پیغمبر ما انقدر عزیز است که خدا به خاطر گل روى  پیغمبر خیلى کارا انجام مى ده ...

اعظم :

تو ایه 142 خداوند می فرماید که سفیهان به تغییر قبله گیر می دن ... تو ایه 130 گفته بود سفیه کسی هستش که پیرو ایین ابراهیم (س) که یکتاپرسنی و تسلیم محض در مقابل خداوند هست نباشه
من از این ایه یه بار دیگه دستگیرم شد که هر کس در مقابل اوامر خداوند تسلیم نباشه سفیه هستش و نادان
مثال بارزش در اون زمان یهودیانی بودن که تغییر قبله اونا رو بر مسلمونا دلیر کرد و زبان خرده گیریشون رو باز کرد


 ایه 143 مفهوم امت وسط برام جالب بود که مفسران توش بحث زیاد داشتن .... چند موردش رو دوستان نوشتن
یکی دیگه ش هم این بود که امت متعادل هستن یعنی در ابعاد روحی و جسمانی
البنه نباید وهم برمون داره ما چون اسممون مسلمونه پس دیگه آخر تعادل و کمالیم
چندین بار در آیات صفحات پیش اعلام شد که اسیر نامها نشین که ملاک درجه تسلیم پذیری ، ایمان و عمل صالحتونه


تو همین آیه 143 یه بار دیگه خداوند میگه ما این کار رو(تغییر قبله) برای نشون دادن درجه تسلیم پذیری شما انجام دادیم (این برای مسلمونا)
قبلا هم در مورد بنی اسراییل با صاعقه و گاو زرد و ... این کار رو کرده بود
پس از این امتحانا برای همه قومی من حمله خود ما پیش میاد که سنجیده میشیم که چقدر حاضریم تسلیم باشیم


 آیه 145 میگه آدمی که نخواد مقابل حق تسلیم بسه هر دلیلی که براش بیاری بازم حرف خودشو میزنه
یه قولی برای کسی که میخواد بفهمه هیچ دلیلی لازم نیست و برای کسی که نخواد بفهمه هزار دلیل هم کمه


در آخر آیه 145 باز هم تاوید رو اینه که وقتی علم اوردی به چیزی اگه از هوی و هوس دیگران پیروی کنی ظالمی(یکی از مصادیق ظلم در قران )

 

هانیه :

 

 اما چیزی که من از ایم صفحه تلاش کردم یاد بگیرم این بود

 همیشه ترس این وجود دارد که بعد از هدایت به جاهلیت برگردم. اول اینکه هدایت شدن مانند آگاهی است و عدم معرفت و جاهلیت عین گمراهی است پس اولین چیز اینکه  باید راه و روشم  را با آگاهی انتخاب کنم و اگر جاهل باشم ممکنه سر یک چیز کوچیک (که در اینجا تغییر قبله بوده و این جزیی بودن را در آیه قبل اشاره می کنه که مشرق و مغرب از آن خداست و یا  جایی میگه به هر سو رو کنید رو سوی خدا کرده اید (این آیه را پیدا کن.)) شکست بخورم و برگردم


 البته این ترس کم می شه وقتی ادامه ایه را می خوانی که مگر  خدا آن ها را هدایت کرده باشه پس چه دعایی بهتر از اینکه خدایا خودت هدایتمون کن (اللهم اهدنا الصراط المستقیم)

مابقی را پسپارم دست خودش چرا که او خدایی بسیار مهربان(مهربانی خاص خداوند بجای کلمه رحمن که مهربانی عام خداوند است) و بسیار رئوف(به معنای مهربانی شدید که نسبت به یک فرد مبتلی و گرفتار به کار می رود ) است

راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست

 

اعظم :


ربنا لا تذغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا ... هیچ وقت نباید به اون اطمینان برسیم که دیگه گمراه نمی شیم

 یه کم از متن قبل جا موند!
 و در ادامه بیشتر امیدواری می ده که خدا ایمان شما را تضییع نمی کنه. پس شاید کافی است که  ایمان بیارم و باور کنم و  مابقی را پسپارم دست خودش چرا که او خدایی بسیار مهربان(مهربانی خاص خداوند بجای کلمه رحمن که مهربانی عام خداوند است) و بسیار رئوف(به معنای مهربانی شدید که نسبت به یک فرد مبتلی و گرفتار به کار می رود ) است

راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست

 اتمام این آیه منو به توجه ویژه ای از خداوند امیدوار می کنه که اگر ایمان بیاریم و به خودش بسپاریم که هدایتمون کنه مورد عنایت ویژه ی حق تعالی قرار می گیریم.

در ادامه دوباره منو به دعا کردن و  به برآورده شدن دعاها امیدوار می کنه که خدا نگاه منتظرانه ما را پاسخ می دهد . و البته برخی باز دوباره کارشکنی می کنند. گاهی این کارشکنی ها ذهنی است. (در واقع همه قرآن خطاب به منه و قرار نیست داستانی بگه از کارشکنی دیگران. فرعون و بنی اسرائیل و کافران بخشی از وجود منه که باید از بین بره.)
اما خودش حواسش هست به کارهایی که انجام می دهیم پس این کافران و کارشکنی ها عملی است.  دوباره اینجا تاکید به عمل شده!!‌واقعا این عمل ما خیلی مهمه باید دست کم نگیریمش . حرف زدن آسونه و نامحدود

که وعظ بی عملان واجبست نشنیدن عنان به میکده خواهیم تافت زین مجلس


دقیقا خیلی خوشحالم که خدا بهمون یاد می ده چه جوری دعا کنیم

اعظم :


فکر کنم اینجور شنیدم که پیامبر در قنوتهای نماز آخر عمرشون دعا می کردن که خداوندا مرا لحظه ای به خودم واگذار نکن ... دیگه ما چی بگیم

هانیه :
انشاله
من که هر لحظه حس می کنم رو پوست خربزه ام و دقیقا دیدم که جاهایی که اصلا فکرشو نمی کردم بلغزم لغزیدم
 موقع کپی کردن شعر ها جابجا شد اجازه بدین دوباره بذارم لطف خاصی داره
 تکیه بر تقواو دانش در طریقت کافریست  

   راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش


عنان به میکده خواهیم تافت زین مجلس
که وعظ بی عملان واجبست نشنیدن

وحیده : 

محمد بن على بن الحسین  (شیخ صدوق) گوید:
 رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: زندگانى من براى شما خوب است و مرگ من براى شما خوب است، تا اینکه فرمود : اما دورى و مرگ من براى شما خوب است براى اینکه اعمال شما هر روز بر من عرضه مى شود،پس آنچه خوب باشد  ،براى شما از خدا درخواست افزونتر  کنم، وآنچه زشت باشد براى شما از خدا استغفار مى کنم.
اللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم..

اعظم :

البته هانیه جان شعر این شعرا هم خیلی قابل اعتماد نیست ها ... اونها هم افتان و خیزان میرفتن و همیشه به بالایی کانکت نبودن ...از همین شاعران هست که .                                       

مرد باید که گیرد اندر گوش

ور نوشته است پند بر دیوار
این قرانیه اصل تر و محکم تره

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

هانیه :


 با کلیت موضوع کاملا باهاتون موافقم اما یک جایی یاد گرفتم که در کل باید حواسمون باشه از چی تقلید می کنیم و حواسمون باشه چیو تقلید می کنیم
 شعر برای من بیشتر حس لطیف بیان احساسات است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی