21. صفحه 21
نفیسه :
135.در شان نزول این ایه ودو ایه بعد ابن عباس نقل میکند چند نفر از علمای یهود و مسیحیان نجرانی با مسلمانان بحث وگفت وگو میکردند وهر یک پیامبر وایین خود را اولی وسزاوار میدانستند ودیگری رانفی میکردند و پیروان این دو مذهب را به مذهب خود دعوت مینمودند.)تنها ما بر حقیم! خود پرستی وخود محوری معمولا باعث میشود که انسان حق را درانحصار خود بداند.همه راباطل بشمرد وسعی کند دیگران رابه رنگ خود در اورد.در واقع ایینهای تحریف یافته هرگز نمیتوانند موجب هدایت بشر گردد.
136.این
ایه به مسلمانان دستور میدهدکه به مخالفان خود بگوییدبه خدا وانچه به
پیامبرانش نازل شده ایمان داریم وبین انها فرقی نمیگذاریم هدف همه انها یک
چیز بیشتر نبود وان هدایت بشر در پرتو توحید خالص وحق وعدالت بود،هر چند
که هر یک از انها در مقطعهای خاص زمانی وظایف وویژگیهایی داشتند .
137.در پایان این ایه خداوند به مسلمانان دلگرمی میدهد که از توطئه های دشمنان نهراسند زیرا که خداوند شر انها را از سرشما کم میکند.
138.رنگهای غیر خدایی رابشویید! به دنبال دعوتی که در ایات سابق از عموم
پیروان ادیان مبنی بر تبعیت از برنامه های تمام انبیا شده بود ،دراین ایه
به همه انهافرمان میدهد که تنهارنگ خدایی را بپذیرید که همان رنگ ایمان
وتوحید خالص است وبه این ترتیب قران فرمان میدهد همه رنگهای نژادی وقبیلگی
وسایر رنگهای تفرقه انداز رااز میان برداریدوهمگی به رنگ الهی در ایید.چه
رنگی بهتر از رنگ خدا؟
139.از
انجا که یهود و غیر انها گاه بامسلمانان به مجادله بر میخواستندکه تمام
پیامبران از میان جمعیت مابرخاسته اند ودین ماقدیمی ترین ادیان وکتاب ما
کهنترین کتاب اسمانی است اگر محمد نیز پیامبر می بود میبایست از میان ما
مبعوث میشد .قران خط بطلان بر روی تمام این پندارها کشیده وبه پیامبر
میگوید بگو پروردگار ما وشما خداوند است ما در گرو اعمال خویش وشما در گرو
اعمال خود وهیچ امتیازی برای هیچ کس جز در پرتو اعمالش وجود ندارد بااین
تفاوت که ما خالصانه او رامیپرستیم اما بسیاری از شما توحید رابه شرک الوده
اید.
140.قران
در پاسخ به ادعاهای انها مبنی بر اینکه پیامبران پیشین همگی یا یهودی
بودند ویا نصرانی ،میگوید خدا بهتر از هر کس میداند که انها نه یهودی بودند
ونه نصرانی .اینکار شما تهمت است وگناه وکتمان حقیقت.
141.در این ایه به گونه ای دیگر پاسخ میدهد میفرماید به فرض اینکه همه ای
این ادعاها درست باشد انها گروهی بودند که درگذشتند وپرونده اعمالشان بسته
شده ودورانشان سپری شده واعمالشان متعلق به خودشان است وشما مسئول اعمال
خودید وهیچ مسئولیتی دربرابر اعمال انها ندارید.
اىه 135:باز هم انحصار طلبى و امتیاز طلبى بى مورد و بى منطق یهود .این نوع انحصار طلبى ممنوع است.
دین
اسلام با انحصار شروع مى شود ,لا االه الا الله ( هیچ معبودى نیست جز خدا
) این انحصار طلبى خاص خداست. چون خداست که منحصرا حق است و باقى چیزها
باطل است
خود محورى هاى نا به جا و ادعاهاى پوچ ما مهم نیست بلکه اعمال ما ست که مهم است.
ایه
137: اگر حرف حقى زدیم و کار خدا پسندانه اى انجام دادیم ,وچون مورد علاقه
عده اى نبود وما را ترک کردند (( فى شقاق)) غصه نخوریم خدا مارا یارى
خواهد کرد همانطور که به حضرت محمد ( ص) وعده ى کفایت و یارى داد
((فسیکفیکهم الله))
ایه 138؛ اگر مى خواهیم رنگ خدایی بگیریم باید دستور العمل هامون را از خدا بگیریم .
ایه
139: دست از ادعا هاى بى پایه و اساسمان برداریم و با خدا بحث نکنیم ,چانه
نزنیم,صاحب اختیار همه ما خداست ,مى تواند هر که را بخواهد مورد رحمت و
بخشایش خود قرار دهد.
ادعا و شعار کارساز نیست ,ملاک قرب به خدا ، اخلاص در عمل است و سعادتما ن در گروى اعمال ماست,
دعاى امام سجاد علیه السلام؛
خدایا
ایمانم را کامل ترین ایمان بگردان,و یقینم را برترین یقین قرار ده و نیتم
را نیکو ترین نیت ها به پایان رسان و عملم را خوب ترین عمل قرار ده .
بار
الها در وجود من ، هیچ خصلت معیوبى مگذار مگر آنکه آنرا اصلا کنى,رهایم
مکن با هیچ عیبى که به آن سرزنشم کنند مگر اینکه آن را به خوبى تبدیل کنى و
هیچ کرامتى را ناقص مگذار مگر آنکه کامل و تمامش نمایی.
امین یا ارحم الراحمین...
اعظم :
در این آیات در ادامه ایات این سوره باز هم خداوند تاکید کرده است ذین و رسم آیینی که دارین مهم نیست
مهم همون بندگی و تسلیم بودن در برابر خداوند است
همان یکتا پرستی واقعی که ابراهیم سلام الله علیهاداشت و در این یکتا پرستی همه پیامبران خداوند یکسانند
و هیچ فرقی بینشون نیست
اما صبغة الله
این کلمه ببشترین توجه من رو تو این صفحه جلب خودش کرد ... چه خوبه که به کارهامون رنگ خدایی بزنیم
یعنی چی مثلا
تو هر دو راهی و چندراهی ساده ای که توزندگیمون پیش بیاد ببینیم خداوند چی فرموده
همون کار رو کنیم
یا مثلا همه کارهایی که می کنیم رو برای خدا بکنیم
مثلا همسرداریمون حتی
بچه داریمون
احترام به والدینمون
درس خوندمون
.....
اول نیتمون رو خدایی بکنیم
خدایا چون تو دوست داری
چون تو فرمودی
چون امر تو هستش
چو میدونم تو این کار رو دوست داری
برکت عظیمی تو این کار هست
مگه نه اینکه موثر واقعی در جهان خداست
لا موثر فی الوجود الا الله
خداوند تاثیر و برکت کارمون رو هم بهتر و مبارکتر میکنه
حتی
غدامون رو هم خوشمزه تر میکنه و تاثیر جسمی و روحیش رو بر خورندگان بیشتر
میکنه وان شاءالله توانی که به خورندگانش میده صرف طاعت الهی میشه
زندگی اگه رنگ خداوند بگیره
میشه مفهوم جاری بودن خداوند در زندگی
یعنی کوتاه شدن دست شیطان از دخل و تصرف در نیاتمون
اون وقت همه کارهای ساده و روزمره زندگی میشه طاعت
حتی لبختد ساده ای که بر لبمون میاد تا دل یکی رو شاد کنه
حتی سلاممون
همه میشه عبادت
خلا این صبغة الله رو جدی بگیریم
گاهی
بین ما با والدینمون ، همسرامون ، بچه هامون .... ناراحتی پیش میاداگه صبر
میکنیم تو دلمون بگیم خدایا چون تو این صبر رو دوست داشتی صبر کردم
این میشه صبر از موضع قدرت نه از موضع ضعف چون به عالیترین و قدرتمندترین منبع وصله
و سه آیه آخر باز هم تاکید و تاکید که مواظب اعمال خودمون باشیم که در گرو اعمال خودمونیم
به لطف خداوند یک جزء رو تموم کردیم
ان شاءالله نکته هایی که یاد گرفتیم در جان و دلمون نفوذ کرده باشه و در زندگیمون به کارشون ببندیم
بچه ها باید بدونیم این قرآن رو خداوند برامون فرستاده که باهاش زندگی کنیم نه اینکه بخونیمش تا ثواب خوندنش آخرتمون رو آباد کنه