18 . صفحه 18
سیزدهم دی :
وحیده :
ایه 113؛ خود برتربینى ,تعصب,خودخواهى ,انحصار طلبى ,نادیده گرفتن دیگران ,, از رذایل اخلاقى است.
گاهى اوقات فقط راه خود را درست مى بینیم وحرف حق دیگران را گوش نمى دهیم
تواضع این است که حرف حق را بپذیریم..
ایه 114:اظلم یعنى ظالمترین
خداوند مى گوید ظالمترین کسى است که مانع مسجد شود
ظلم فرهنگى برزگترین ظلم هاست,,خرابى مسجد فقط با بیل و گلنگ نیست ,هر کارى که باعث شود مساجد خلوت شود همین حکم را دارد.
مواظب باشیم برنامه ها و سرگرمى هاى مختلف ما مساجد را خلوت نکند.
مسجد یعنى جایی که راه خدا, یاد خدا ,احکام خدا در ان مطرح باشد.
این حکم شامل خراب کردن و بد نام کردن هر کسى که انسان را به خدا نزدیک تر مى کند را هم شامل مى شود.
ایه
117 ؛ همین که خداوند اراده کند کار انجام مى شود ..نیازى به لفظ و فکر
وهمت و غیره ندارد هم مى تواند بگوید"" باش"" هم ""نباش ""
خدایى که با یک اراده هستى رو هست ونیست مى کنه چرا اینقدر در زندگى ما حضورش کم رنگ شده ....
نفیسه :
113.به
نقل از امام حسن (ع)این آیه تنها به این دلیل نازل شد که گروهی از یهودیان
ومسیحیان نزد پیامبر(ص) رفتند وگفتند بین ما قضاوت کن وهردو یکدیگر
راتکفیر کردند پیامبر فرمود همه شما باطل ودر اشتباه ومنحرف از دین خدا
وامر او هستید ولی آنها گفتند چگونه کافریم درحالی که ما اهل کتابیم وآن
راقراءت میکنیم؟ رسول خدا (ص) فرمود شما نا آگاهانه با دین خدا مخالفت
ورزیدیدچرا که اگر به آن دو کتاب عمل میکردید بدون دلیل وبرهان یکدیگر را
تکفیر نمیکردید زیرا خداوند کتابهایش را به منظور شفا دادن از کوری وجهالت
،ومعیاری برای سنجش هدایت از ضلالت وگمراهی نازل کرده وکسانی که به آنها
عمل میکنند به راه مستقیم هدایت میشوند اگر شما به کتاب خدا عمل نکرده
باشید وبال گردن شما خواهد شد واگر به دلیل وبرهان خداوند سر تسلیم فرود
نیاورید در برابر خداوند نافرمان تلقی شده ودرمعرض خشم اوخواهید بود.
115.امام محمد باقر(ع)فرمود:خداوند این آیه راتنها برای نمازهای مستحبی نازل کرده است ورسول اکرم(ص) هنگام رفتن به خیبر برروی شتر خود به صورت اشاره وبه هر سو که شترش اورا میبرد نماز گزارد وهمچنین به هنگام بازگشت از مکه که کعبه در پشت سرش قرار میگرفت اینگونه نماز رابه جای آورد.
117.امام
هادی (ع)فرمودند:اراده کردن مخلوق عبارت از فکری است که در ذهن صورت
میگیرد وعملی است که پس از آن از او ظاهر میشود ولی اراده خداوند به انجام
چیزی ایجاد کردن ونه چیز دیگر است چرا که اونیاز به اندیشیدن ندارد وبررسی
وتفکر نمیکند واو از این صفات منزه است چرا که آنها از صفات مخلوقات میباشد
پس اراده خداوند همان فعل او ونه چیز دیگر است وبه آن چیز میگوید باش پس
میشود بدون آنکه کلمه ای بگوید یاسخنی را به زبان آورد ویا بررسی وتفکر کند
وچنان که خداوند قابل توصیف نیست فعل اونیز قابل توصیف نمیباشد.
.دراین
آیه سخن از گروهی از بهانه جویان است که ظاهرا همان مشرکان عرب بودند این
افراد بی اطلاع گفتند چرا خدا باما سخن نمیگوید چرا نشانه ای بر خود ما
نازل نمیشود پیشینیان آنها نیز همین گونه سخنان را داشتند ولی آیات ونشانه
ها برای آنهایی که حقیقت جو واهل یقینند روشن است لزومی ندارد که بر هر یک
یک از افراد مستقیما و مستقلا آیاتی نازل شود.
اعظم :
خب ایه 113 که برای چندمین بار میگه صرف یه اسم نباید برتری طلبی کنیم که نسبت به دیگران که مثلا ما مسلمونیم ،اونا فلان
ملاک تمایز بین ادمها عمل اوناست
ایه 117 هم که در مورد نحوه افرینش خداوند هستش که از نوع کن فیکونی است
از
این منظر برای من جالبه که وقتی از خداوند کمک میخوایم و کارامون گره
افتاده فکر می کنیم خداوند هم مثل ما باید مشکلات رو حل کنه ولی برای
خداوند قضیه اصلا پیچیده نیست همه چیز کن فیکونی هستش براش
ایه 118 هم میگه شاید ادمها در همه قرون برای نپذیرفتن دین حق بهانه جویی می کردن با زبانهاو ادبیات مختلف
ولی نفس کار یکی بوده
نادانی
و اینکه ته قلباشون نیتش شبیه هم هستش
مهم اینه که نمیخواستن ایمان بیارن و تسلیم باشن
بقیه ایات رو هم که دوستان نوشتن