قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
مشخصات بلاگ
قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (30 فرقان )
و پیامبر گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند

در تاریخ 93/09/27 تصمیم گرفتیم با گروهی از دوستان روزانه یه صفحه قرآن بخونیم
و هر کس توی هر صفحه ای نکته ای براش جالب بود ، یا چیزی در موردش می دونست ، یا تفسیری در مورد اون صفحه خونده بود رو با یقیه به اشتراک بذاره
اینجا رو هم بنا کردیم برای اینکه اگه خواستیم یه روزی مروری به مطالب بکنیم برامون ساده تر باشه
و یا اگه دوستی وسطای راه بهمون پیوست بتونه مطالب قبلی رو مرور کنه
شایدم یه زمانی بچه هامون خواستن بدونن فهم مادراشون از قرآن چه جوری بوده
هر چند امیدواریم که به زودی حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنن و ما و بچه هامون قرآن رو همونجور بفهمیم که باید
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

آخرین مطالب
جمعه, ۱۲ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۵۶ ب.ظ

17 . صفحه 17


دواز دهم دی :

طیبه :

بلی من اسلم وجهه لله و هو محسن فله اجره عند ربه ولا خوف علیهم و لا هم یحزنون ):(آری ،هر کس تسلیم کرد رویش را برای خدا، در عین حال نیکو کار باشد پس پاداش او در نزد پروردگارش می باشد و نه ترسی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند)،یعنی هر کس در عقیده و عمل تسلیم اوامر الهی باشد در حالی که در عمل و عقیده نیکوئی نماید و هم نیک بیاندیشد و هم نیک عمل کند،(سعادت به حقیقت ایمان و عبودیت است و دائر مدار اسم نمی باشد،یعنی نام یهودی یا مسیحی یا مسلمان باعث سعادت نمی شود)پس آنگاه خداوند تمامی اعمال و عقاید او را استیفاء می کند و بهتر ازآنچه کردند ومزید بر آن هم از فضل خود به آنان می بخشد و خدا همه وسائل امنیت وشادمانی را برای آنان فراهم می سازد و لذا خوف و حزنی نخواهندداشت .


شأن نزول و ارتباطها :

این آیه پاسخی به ادعاهای نابجا گروهی از یهودیان و مسیحیان است که در آیه قبل به آن اشاره شده و آن این بود که تنها یهود و نصاری وارد بهشت می‌شوند. اما این آیه در یک قاعده کلی علت ورود به بهشت را تسلیم فرمان خدا بودن معرفی می‌کند.


آرامش تنها در سایه ایمان و عمل صالح است (لاخوف علیهم)

 

وحیده :

 ایه 106:این ایه پاسخ به سوالى است یهودى ها داشتند:چرا یک سرى از احکام تغییر مى کنند,مثلا عوض شدن قبله.
نسخ و تغییر قانون بر پایه مصلحت و اقتضاى زمان ممکن است تغییر کند..ماننده نسخه یک بیمار که پزشک مى تواند نسخه بعدى را طور دیگرى بنویسد.


ایه 108؛ سوال کردن چیز خوبى است ,اما خود سوال هم فرهنگى دارد,کاهى به خاطر فهمیدن سوال مى پرسیم ,اما گاهى از روى بهانه یا شیطنت  سوالى مطرح مى کنیم .گاهى اوقات در جواب یک سوال فتنه اى وجود دارد.
ىهودى ها از پیامبر خواستند مرده هایشان را زنده کند..


ایه 109:خودمان که در حقى وارد نمى شویم به خاطر حسد مانع دىگران هم مى شوىم ,,تحمل رشد دیگران را نداریم.


 آن کس که حسد می ورزد و زایل شدن نعمت غیر را آرزو کند و کینه صاحب نعمت را در دل دارد،بداند که ایمان ندارد که حق تعالی از روی صلاح تام این نعمت را نصیب او کرده و دست فهم ما از آن کوتاه است و بداند که ایمان ندارد به عدل خدای تعالی و قسمت را عادلانه نمی داند. تو در اصول عقاید می گویی خدای تعادل عادل است،این جز لفظ چیز دیگر نیست. ایمان به عدل با حسد منافی است.

 

نفیسه :


بسم رب نور.خداوند بسیار تواناست.اوشمارابادانش خود تدبیر میکند وعهده دار مصالح ومنافع شماست چون تنهاخداوندعزوجل است که دانا به مصالح می باشد نه کس دیگر.اگر خداونداراده کند که امرمکروه وناپسندی رابرشمانازل کند ویا کیفر وعذابی رابرشما فرودبیاورد هیچ یاوری برایتان نیست تا در برابرآن شما رایاری کند.امام محمد باقر (ع)فرمودند:چه بسا خداوند نسخ وتنزیل رابه دلیل مصالح ومنافعتان مقدر ساخته تا به آن ایمان بیاورید وبا تصدیق وباوربه ان ثواب برایتان مهیا وفراوان شود.پس اوهمان چیزی رااراده میکند که صلاحتان در آن است وبرای شمابهترین چیزاست هیچ کس نمیتواند آن چه که او مقدم ساخته موخر وآن چه که او موخر ساخته مقدم  کند اگرپروردگارتان شما رابرای آن مصالح ارشاد وهدایت کند کسی نیست شما رابدون خداوند یاری کند وشما رااز عذاب او رهایی بخشد.


باید به همان نشانه هایی که خداوند عرضه داشته وآیات بیینه ای که آشکار ساخته بسنده کرد اگر با عناد ورزیدن وعدم پایبندی به حجت  ودلیل فرودامده کفر رابه جای ایمان بپذیرد از راهی که به بهشت منتهی میشود منحرف ودرمسیری که پایان آن جهنم است قدم میگذارد.


ازآنجا که خداوند بر همه چیز قادر وتواناست برایتان مقدر ساخته که با روش پسندیده تربا مخالفان خود مقابله کنید که این شیوه به عبادت وپرستش خدا نزدیکتر است و بیشتر به صلاح شما می باشد.


با کامل کردن وضو، تکبیرات،قیام،قراءت،رکوع وسجود و حد ومرز آن نماز بخوانید ومقداری از مال خود را انفاق کنید .اگر اموالی نداشتید از آبرو ونیکنامی خود به نفع برادران مومنتان استفاده کنید تا آنان رابه منافعی برسانید وضرر وزیان را از آنان بازدارید وخداوند متعال به وسیله آبرو و مقام محمد (ص)و علی (ع) وخاندان مطهر آن دو در روز قیامت به شما سود میرساند وبه وسیله ی آن ،اعمال بد شما را کاهش داده  واعمال نیک شما چند برابر میکند ودرجات شما رابالا میبرد .او داناست و به عمق مطالب وآن چه در دلها پنهان شده  آگاه است( ظاهر مسایل درونی وباطن مسایل ظاهری) وبرطبق اعتقادات نیت هایتان به شما جزا میدهد.


اعظم : 


تو ایات این صفحه بیشتر ایه 106 توجهم رو جلب کرد . جریان نسخ آیات
چند تا شبهه تو ذهنم بود که حل شد ....نمی دونستن ایاتی که نسخ شدن چه ویژگیهایی داشتن
فهمیدم که معمولا از شکل و شمایل ایه معلومه
و مشخصه که حکم شرعی ایه منوط به زمان خاشی هستش مثل ایه 109 همین صفحه "واعفوا واصفحوا..." حتی .... یعنی تا زمانی که حکم دیگه ای بیاد
معمولا به خاطر شرایط زماتی و اماده نبودن شرایط اجتماعی برای کامل امدن حکم ، حکم موقت میومده مثل حکم زن زناکار که تا زمانی زندانی شدن در خانه بود و بعدحکمش عوض شد

در مورد ایات دیگه توضیحات دوستان کافی بود


و ایه 112 ، باز هم تاکید روی تسلیم بودن در مقابل خداوند و نیکوکاری است
این تسلیم بودنه خیلی مهمه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی