قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
مشخصات بلاگ
قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (30 فرقان )
و پیامبر گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند

در تاریخ 93/09/27 تصمیم گرفتیم با گروهی از دوستان روزانه یه صفحه قرآن بخونیم
و هر کس توی هر صفحه ای نکته ای براش جالب بود ، یا چیزی در موردش می دونست ، یا تفسیری در مورد اون صفحه خونده بود رو با یقیه به اشتراک بذاره
اینجا رو هم بنا کردیم برای اینکه اگه خواستیم یه روزی مروری به مطالب بکنیم برامون ساده تر باشه
و یا اگه دوستی وسطای راه بهمون پیوست بتونه مطالب قبلی رو مرور کنه
شایدم یه زمانی بچه هامون خواستن بدونن فهم مادراشون از قرآن چه جوری بوده
هر چند امیدواریم که به زودی حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنن و ما و بچه هامون قرآن رو همونجور بفهمیم که باید
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

آخرین مطالب
چهارشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۳، ۰۴:۰۵ ب.ظ

15 . صفحه 15


دهم دی :


وحیده :

 ایه 94:
قُلْ به آنها بگو: اگر راست می‌گویید و ادعایتان صحیح است وبهشت نزد خدا مخصوص شما است، ِ و دیگر مردمان آن‌گونه که گمان می‌برید وارد آن نخواهند شد، و فقط یهودی و نصرانی از آن بهره‌مند می‌گردد، و اگر آتش جهنم به جز چند روز اندکی به شما نمی‌رسد، پس آرزوی مرگ کنید. و این نوعی مباهله بین آنها و پیامبر( ص) فقط دو راه پیش رو داشتند: یا اینکه به خدا و پیامبرش ایمان بیاورند و یا اینکه مباهله کنند، و آن آرزوی مرگ است،
پس هریک از آنها به وضوح دریافت که در اوج مخالفت و کینه توزی با خدا و پیامبرش قرار دارد..

ایه 95:

وَلَن یَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ و آنها به سبب کفر و گناهانی که دارند، هرگز آرزوی مرگ نمی‌کنند، چون می‌دانند که مردن، راهی به‌سوی مجازاتشان است. پس مردن ناپسندترین چیز برای آنان است و آنها از تمام مردم بر زندگی حریص‌تر هستند، حتی از مشرکین، که به هیچ یک از پیامبران و به هیچ یک از کتاب‌ها ایمان ندارند.

 ایه 96؛

شدت دل بستگى انها به دنیا را بیان مى کند.
می‌فرماید: یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ هر یک از آنان دوست دارد که هزار سال عمر کند، و این نهایت حرص است، چرا که آنها چیزی را آرزو می‌کنند که ممکن نیست. از سویی، چنانچه آنان این مقدار عمر کنند کاری از پیش نمی‌برند و عذاب خدا را از خود دور نخواهند کرد. وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ و خداوند به آنچه می‌کنند بینا است. این بخش از آیه متضمن تهدید می‌باشد، مبنی بر این که به سبب کارهایشان مجازات خواهند شد...

 

 ایه 97:

قُلْ مَن کَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِیلَ یهودیان ادعا می‌کنند آنچه آنها را از ایمان آوردن به تو باز داشته دوستت جبرئیل است،  پس دشمنی با جبرئیل متضمن کفر ورزیدن به خدایی است که آن را نازل فرموده است، همچنانکه متضمن دشمنی با کسی است که آن را از جانب خدا آورده است. و همچنین متضمن دشمنی با کسی است که جبرئیل به‌سوی او فرستاده شده است. این است علت دشمنی آنها با جبرئیل.

 

در مورد ایه 97 :هنگامى که پیامبر (ص)به مدینه امد ,روزى یکى از علماى یهود( ابن صوریا )با جمعى از یهود نزد پیامبر (ص) امد :
و سؤالات گوناگونى از حضرتش کردند، و نشانه‏هایى را که گواه نبوّت و رسالت او بود جستجو نمودند، از جمله گفتند: اى محمد! خواب تو چگونه است؟ زیرا به ما اطلاعاتى در باره خواب پیامبر موعود داده شده است. فرمود: تنام عیناى و قلبى یقظان! «چشم من به خواب مى‏رود اما قلبم بیدار است» گفتند: راست گفتى اى محمد! و پس از سؤالات متعدد دیگر، ابن صوریا گفت: یک سؤال باقى مانده که اگر آن را صحیح جواب دهى به تو ایمان مى‏آوریم و از تو پیروى خواهیم کرد، نام آن فرشته‏اى که بر تو نازل مى‏شود چیست؟ فرمود: جبرئیل است.

«ابن صوریا» گفت: او دشمن ما است، دستورهاى مشکل در باره جهاد و جنگ مى‏آورد، اما میکائیل همیشه دستورهاى ساده و راحت آورده، اگر فرشته وحى تو میکائیل بود به تو ایمان مى‏آوردیم!

(آیه 98):

این آیه موضوع فوق را با تأکید بیشتر توأم با تهدید بیان مى‏کند و مى‏گوید: «هر کس دشمن خدا و فرشتگان و فرستادگان او و جبرئیل و میکائیل باشد خداوند دشمن اوست، خدا دشمن کافران است.
اشاره به این که اینها قابل تفکیک نیستند: اللّه، فرشتگان او، فرستادگان او، جبرئیل، میکائیل و هر فرشته دیگر، و در حقیقت دشمنى با یکى دشمنى با بقیه است.

 

 اعظم :

ببخشین این توضیحاتی که در مورد صفحه 15(میدم یه مقداریش برای دوستانی که تو جلسه معرفت حضور داشتن تکراریه من باب اینکه میخوام مکتوبشون کنم می فرستم


یهودیها می گفتن عذاب آخرت برای ما جز چند روزی نیست و میگفتن آخرت از آن ماست تو آیه 94 میگه اگه راست می گن پس آرزوی مرگ کنن


آیه 95 میگه هرگز رزوی مرگ نمی کنن به خاطر اعمالی که پیش فرستادن


 برای من عبارت "بما قدمت ایدیهم "جالب توجه بود ... این عبارت دقیقا به معنای اعمالی که پیش فرستادن هستش


 ممکنه ما هزار تا حرف شیک و معنوی هم بلد باشیم و هزار تا آرزوی معنوی حتی داشته باشیم یا مثلا اوراد و اذکاری رو هم بخونیم ولی اون چیزهایی سر نوشت ما رو در آخرت میسازن که عملا انجام داده باشیم


یعنی کل کارهایی که در شبانه روز انجام میدیم اینها نشون دهنده این هستن که ما چه کاره ایم


نه ادعاهای پوچمون


من سعی می کنم فعل آیات رو به خودمون برگردونم اینکه ما هم طالب عمر درازیم و آرزوی مرگ نمی کنیم چون به دلبستگیهای دنیا چسبیدیم


 هنوز دنیا برامون شیرینه و لذتهاش هنوز میخوایمش ، هنوز دنیا برامون زندان نشده ... هنوز دلمون از کوچکی دنیا تنگ نشده


یک کلام هنوز "مومن" نشدیم

 

هانیه :


مرسی من این تفسیرو از قران بیشتردوست دارم. اینکه خدا در قران یه داستان را صرفا روایت نمی کنه و برگردوندن افعال ایات بسمت خودمون بنظر  پسندیده تره.


 اینکه مخاطبش عینا خودمون هستیم.

 

اعظم :


می تونه هم غیر این باشه
به هر حال این کتاب هدایت برای انسانها و در طول سالیان مختلفه


اصلا برای من جالب بوده احساس میکنم قران لایه های مختلفی داره که در هر سطوحی از فهم هر کی که طالب هدایت باشه نکته برای بیان داشنه باشه


خلاصه آیات این صفحه برای من شخصا باداور مرگ و رفتن بود و اینکه مواظب اعمالم و نیاتم در همین روزمره های زندگی باشم

 

هانیه :

 اخه یه مدتی هست. حس می کردم داریم قوم یهود رو معرفی می کنیم که برا من خیلی قابل درک نبود. یعنی حس کردم باید این خووندن یه فایده درونی تر داشته باشه. برا همین ابن نوع تفسیرتون بدلم نشست


نه اتفاقا من از اول با همین نیت وارد خوندن شدم یعنی این دور جدید خوندنم بر ابن اساس بود که بنی اسراییلیهای وجود خودم رو ، فرعونهای وجودم رو اصلاح کنم
رو خصوصیات قوم یهود هم خیلی تاکید کردم از این لحاظ که اصولا تکیه بر دانش و منطق صرف خیلی باب شده

 ایول !!

اعظم :
اگه یه نگاهی به اونچه تا حالا نوشتم بکنیم رویکرد ایات نسبت به خودمون رو زیاد نوشتم

 

هانیه :
اره حواسم بود برا همین حسمو گفتم که خودمم تشویق کنم بع اون سمت برم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی