181 . صفحه 181
بیست و پنجم خرداد :
نفیسه :

«ولى غالب آنها از این واقعیت بىخبرند» (وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُون). گرچه این حکم درباره مسجد الحرام گفته شده است، ولى در واقع شامل همه کانونهاى دینى و مساجد و مراکز مذهبى مىشود که «متولیان» و «متصدیان» آنها باید از پاکترین و پرهیزکارترین و فعالترین مردم باشند که این کانونها را پاک و زنده و مرکز تعلیم و تربیت و بیدارى و آگاهى قرار دهند.
(آیه 35)- عجیبتر این که آنها مدعى بودند که نماز و عبادتى دارند و
به کارهاى احمقانه خود، نعره زدنها و کف زدنها در اطراف خانه خدا، نام نماز مىگذاشتند،
لذا قرآن اضافه مىکند:«نماز آنها در کنار خانه خدا (کعبه) چیزى جز سوت کشیدن و کف
زدن نبود» (وَ ما کانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إِلَّا مُکاءً وَ تَصْدِیَةً).در
تاریخ مىخوانیم که گروهى از اعراب در زمان جاهلیت به هنگام طواف خانه کعبه لخت مادرزاد
مىشدند، و سوت مىکشیدند و کف مىزدند و نام آن را عبادت مىگذاشتند.در تعقیب این
جمله مىگوید اکنون که همه کارهاى شما حتى نماز و عبادتتان این چنین ابلهانه و زشت
و شرمآور است مستحق مجازاتید «پس بچشید عذاب الهى را به خاطر این کفرتان»(فَذُوقُوا
الْعَذابَ بِما کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ).
(آیه 36)-این آیه و آیه بعد در مورد جنگ بدر و کمکهاى مالى مردم مکّه
نازل شده است، زیرا هنگامى که مشرکان مکّه به وسیله قاصد ابو سفیان از جریان آگاه شدند
اموال فراوانى جمع و جور کردند تا به جنگجویان خود کمک کنند، اما سر انجام شکست خوردند
و کشته شدند و به سوى آتش دوزخ شتافتند و آنچه را در این راه مصرف کرده بودند مایه
حسرت و اندوهشان شد.مفهوم آیه یک مفهوم جامع است که تمام کمکهاى مالى دشمنان حق و عدالت
را براى پیشرفت مقاصد شومشان در همه زمانها در بر مىگیرد.نخست مىگوید:«کافران و دشمنان
حق اموالشان را انفاق مىکنند تا مردم را از راه خدا باز دارند» (إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا
یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ).اما این صرف اموال هیچ
گاه پیروزى براى آنها نمىآفریند «به زودى این اموال را انفاق مىکنند اما سر انجام
مایه حسرت و اندوهشان خواهد بود»(فَسَیُنْفِقُونَها ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً).«سپس
مغلوب (طرفداران حق) مىشوند» (ثُمَّ یُغْلَبُونَ).
نه تنها در زندگى این جهان گرفتار حسرت و شکست مىشوند بلکه در سراى دیگر نیز این «کافران دسته جمعى به سوى دوزخ مىروند» (وَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ).
(آیه 37)- پس از آن که در آیه قبل سه نتیجه شوم انفاقهاى مالى دشمنان
حق بازگو شد، در این آیه مىفرماید:این حسرت و شکست و بدبختى «براى آن است که خداوند
مىخواهد ناپاک را از پاک (در این جهان و جهان دیگر) جدا سازد» (لِیَمِیزَ اللَّهُ
الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ).این یک سنت الهى است که براى همیشه «پاک» و «ناپاک» «مخلص»
و «ریاکار» «مجاهد راستین» و «دروغین» «کارهاى الهى» و «شیطانى» «برنامههاى انسانى»
و «ضد انسانى» ناشناخته نمىمانند، بلکه سر انجام صفوف از یکدیگر مشخص مىگردد، و حق
جلوه خود را نشان خواهد داد.سپس اضافه مىکند: «تا خداوند ناپاکها را به یکدیگر ضمیمه
کند و همه را متراکم سازد، و در یک جا در جهنم قرار دهد» (وَ یَجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ
عَلى بَعْضٍ فَیَرْکُمَهُ جَمِیعاً فَیَجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ).خبیث و ناپاک از هر
گروه و در هر شکل و لباس سر انجام شکل واحدى خواهند داشت، و پایان کار همه آنها زیان
و خسران خواهد چنانکه قرآن مىگوید:«آنها زیانکارانند» (أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ).
(آیه 38)- مىدانیم روش قرآن این است که بشارت و انذار را با هم توأم
مىکند یعنى همان گونه که دشمنان حق را تهدید به مجازاتهاى سخت و دردناک مىنماید،
راه بازگشت را نیز به روى آنها باز مىگذارد.این آیه همین روش را تعقیب مىکند، و به
پیامبر دستور مىدهد:«به افرادى که کافر شدهاند بگو: اگر (از مخالفت و لجاجت و طغیان
و سرکشى) باز ایستند و به سوى آیین حق باز گردند گذشته آنها بخشوده خواهد شد»(قُلْ
لِلَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ یَنْتَهُوا یُغْفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ).از این آیه استفاده
مىشود که با قبول اسلام، گذشته هر چه باشد مورد عفو قرار مىگیرد.سپس اضافه مىکند:
اما «اگر (از روش نادرست خود باز نایستند) و به اعمال سابق بازگردند سنت خداوند در
مورد پیشینیان در باره آنها نیز انجام مىشود» (وَ إِنْ یَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ
الْأَوَّلِینَ).منظور از این سنّت همان سرنوشتى است که دشمنان حق در برابر انبیاء،
و حتى خود مشرکان مکّه در برابر پیامبر در جنگ بدر به آن گرفتار شدند.
(آیه 39)- از آنجا که در آیه قبل دشمنان را براى بازگشت به سوى حق دعوت
کرده بود، و این دعوت ممکن بود این فکر را براى مسلمانان ایجاد کند که دیگر دوران جهاد
پایان یافته و هیچ راهى جز انعطاف و نرمش در پیش نیست، براى رفع این اشتباه اضافه مىکند:«با
این دشمنان سرسخت مبارزه کنید و پیکار را همچنان ادامه دهید تا فتنه برچیده شود و دین
یکپارچه براى خدا باشد» (وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ
کُلُّهُ لِلَّهِ).در ذیل آیه بار دیگر در برابر شدت عمل دست دوستى و محبت را به سوى
آنها دراز مىکند و مىگوید: «اگر از راه و روش خود دست بردارند خداوند به آنچه عمل
مىکنند آگاه است» و با لطف و مرحمت خاصّ خویش با آنان رفتار خواهد کرد (فَإِنِ انْتَهَوْا
فَإِنَّ اللَّهَ بِما یَعْمَلُونَ بَصِیرٌ).در تفسیرهاى اهل سنت و تفاسیر مختلف شیعه
از امام صادق علیه السّلام چنین نقل شده که فرمود: «تأویل و تفسیر نهایى این آیه هنوز
فرا نرسیده است، و هنگامى که قائم ما قیام کند کسانى که زمان او را درک کنند تأویل
این آیه را خواهند دید، به خدا سوگند که در آن موقع دین محمد صلّى اللّه علیه و آله
به تمام نقاطى که شب پوشش آرام بخش خود را بر آن مىافکند خواهد رسید تا در سراسر روى
زمین مشرک و بت پرستى باقى نماند».
(آیه 40)- «اما اگر باز به سرپیچى خود ادامه دهند و در برابر دعوت حق
تسلیم نشوند بدانید پیروزى براى شما و شکست در انتظار آنهاست، زیرا خداوند مولى و سرپرست
شماست» (وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَوْلاکُمْ).«او بهترین مولى
و رهبر و بهترین یار و یاور است» (نِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصِیرُ).