قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
مشخصات بلاگ
قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (30 فرقان )
و پیامبر گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند

در تاریخ 93/09/27 تصمیم گرفتیم با گروهی از دوستان روزانه یه صفحه قرآن بخونیم
و هر کس توی هر صفحه ای نکته ای براش جالب بود ، یا چیزی در موردش می دونست ، یا تفسیری در مورد اون صفحه خونده بود رو با یقیه به اشتراک بذاره
اینجا رو هم بنا کردیم برای اینکه اگه خواستیم یه روزی مروری به مطالب بکنیم برامون ساده تر باشه
و یا اگه دوستی وسطای راه بهمون پیوست بتونه مطالب قبلی رو مرور کنه
شایدم یه زمانی بچه هامون خواستن بدونن فهم مادراشون از قرآن چه جوری بوده
هر چند امیدواریم که به زودی حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنن و ما و بچه هامون قرآن رو همونجور بفهمیم که باید
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

آخرین مطالب
چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۰۹ ب.ظ

64 . صفحه 64

بیست و نهم بهمن : 

 

هانیه :


یه ۱۰۹ این ایه منو یاد یک حرف زیبا روی دیوار خیابان انداخت :‌اگر پاداش با خداست سستی چرا؟... و این محرکی بود برای تلاش بیشتر بدون توجه به قضاوت مردم

۱۱۰ بهترین کار تشویق به امر نیک و باز داشتن از امر بد است اما مومن بودن به خدا هم ردیف این دو معروف است. گاهی از این نظر دیگران را تشویق یا تنبیه می کنیم که می خوایم برتری خودمونو اثبات کنیم و این هیچ ربطی به مومن بودن به خدا نداره یا اینو بگم و اون کارو بکنم که دیگه این رفتارشو تکرار نکنه ….
و ادامه اش اهل کتاب ایما ن دارند اما نافرمانند یعنی اهل عمل نیستند!!‌مثلا منم اهل کتابم همین قران اما چقدر فرمانبردار بودم تو عمل !!! اینجا یاد می گیرم عمل عمل عمل

یه ۱۱۲ خواری ناشی از این نافرمانی همیشه همراهت هست. خیلی اوقات برا من مثل یک احساس نارضایتی عمیقه که مدام
 ذهنمو درگیر می کنه

از ایه ۱۱۳ تا اخر ص چقدر امیدوار کننده و ارامش بخشه:‌و اهل تقوی را چه خوب توصیف می کنند : انها که در تاریکی شب سر به سجده و بندگی خدا می سپارند ..به خدا و روز قیامت ایمان دارند … در روز برای کارهای نیک شتاب می کنند … با فرمانبرداری شون دیگران را به کارهای پسندیده تشویق م یکنند و … و از حالشون خدا آگاهه


خدایا ما رو از همین کسانی قرار بده که خودت معرفی شون کردین …

حال ما در فرقت جانان و ابرام رقیب جمله می داند خدای حال گردان غم مخور


یک ترس و ناامیدی ایجاد می شه که چقدر با اهل تقویی که خدا در کلام مقدسش توصیف می کنه فاصله زیادی داریم اما هدایت از طرف خودشه امیدوارم بی حساب بهمون عطا کنه

 

نفیسه :


109.این ایه علت عدم صدور ظلم وستم از ناحیه خداوند را ذکر میکند.چگونه ممکن خداوند ستم کند درحالیکه انچه دراسمانها وزمین است از ان اوست وهمه کارها به سوی او برمیگردد.


110.دلیل بهترین امت بودن مسلمانان"امر به معروف ونهی از منکرکردن،وایمان به خدا داشتن"ذکر گردیده واین را میرساندکه اصلاح جامعه بشری بدون ایمان ودعوت به حق ومبارزه با فساد ممکن نیست.بعلاوه انجام این دو فریضه ضامن گسترش ایمان واجرای همه قوانین فردی واجتماعی میباشد ضامن اجرا عملا بر خودقانون مقدم است. مذهبی به این روشنی وقوانینی با این عظمت منافعش برای هیچ کس قابل انکار نیست .بنابراین اگر اهل کتاب ایمان بیاورندبه سود خودشان است هرچند که اقلیتی از انها پشت پا به تعصبهای جاهلانه زدند واسلام رابا اغوش باز پذیرفتند واکثریت انها نیز از تحت فرمان خدا خارج شده اند.

111.هنگامی که بعضی از بزرگان روشن ضمیر یهود به ایین اسلام گرویدند ،جمعی از روسای یهودنزد انها امده وانها را مورد سرزنش وحتی تهدید قرار دادند.ایه به عنوان دلداری وبشارت به انها وسایر مسلمانان نازل گردید.این ایه وایه بعد در حقیقت متضمن چند پیشگویی وبشارت مهم به مسلمانان است که همه انها در زمان پیامبر(ص)عملی گردید:1.اهل کتاب هیچ ضرر مهمی نمیتوانندبه شما برسانند 2.هرگاه در جنگ با شما روبرو شوند سرانجام شکست خواهند خورد وکسی از انها حمایت نخواهد کرد.

3.112.هیچگاه روی پای خود نمی ایستند وهمیشه ذلیل و بیچاره خواهند بود.مگراینکه تجدید نظر کنندوراه خدا پیش گیرند یا به دیگران متوسل شده وموقتا از نیروی انها استفاده کنند.اگر یهودبه چنین سرنوشتی دچار شدند نه به خاطر نژاد ویا خصوصیات دیگر انهاست بلکه به خاطر اعمالی است که مرتکب شده اند چرا که انها به خداوند کفر ورزیدند واصرار درکشتن رهبران الهی وپیشوایان خلق ونجات دهندگان بشر یعنی انبیای پروردگار داشتند ودیگر اینکه الوده به انواع گناهان مخصوصا ظلم وستم وتعدی به حقوق دیگران وتجاوز به منافع سایر مردم بوده اند.مسلما هر قوم وملتی که دارای چنین اعمالی باشد سرنوشتی مشابه انها خواهد داشت.

113.وقتی بزرگان روشن ضمیر یهود اسلام اوردند،یهودیان از این عمل انها بسیار ناراحت شدند ودر صدد برامدند انها را متهم به شرارت کنند.علمای یهود این اشعار را دربینشان پخش کردند که تنها جمعی از اشرار ما به اسلام گرویده اند.اگر انها افراد درستی بودند ایین نیاکان خود را ترک نمیگفتند وبه ملت یهود خیانت نمیکردند .ایه نازل شد و از این دسته دفاع کرد.قران در این ایه برای رعایت عدالت واحترام به حقوق افراد شایسته واعلام این حقیقت که همه را نمیتوان با یک چشم نگاه کرد میگوید:"اهل کتاب همه یکسان نیستند ودر برابر افراد تبهکار،کسانی دران میان یافت میشوند که در اطاعت خداوندوقیام بر ایمان ثابت قدمند."صفت دیگر انها این است که "پیوسته در دل شب ایات خدا راتلاوت میکنند" ودر پایان از خضوع انها یاد مینماید"ودربرابرعظمت خداوند به سجده می افتند".

114.این ایه اضافه میکند"به خدا وروز رستاخیزایمان دارندوبه وظیفه امر به معروف ونهی از منکر قیام میکنندودر کارهای نیک بریکدیگر سبقت میگیرند.انهااز افرادصالح وبا ایمان هستند"

115.این ایه در واقع مکمل ایات قبلی است و به عاقبت افراد صالح وبا ایمان اشاره میکند.هر چند این افراد در گذشته مرتکب خلافهایی شده اند اما اکنون که در روش خود تجدید نظربه عمل اورده و در صف متقین وپرهیزگاران قرار گرفته اند نتیجه اعمال خود را خواهند دیدو هرگز ازخدا ناسپاسی نمیبینند وخداوند از همه چیز اگاهی داردواعمالشان کم باشد یا زیاد به هیچ عنوان ضایع نمیشود.

مریم :


ایه ی اخر خیلی جالبه
خدا از کسانی از اهل کتاب که ایمان اوردن تشکر میکنه و میگه من قدرکاری که کردید رو میدونم
ناسپاسی نمی بینید
به نظرم این جمله خیلی احساسی هست,این رو خدایی میگه که همه باید سپاسگزار وشاکرش باشن,اما اینجا خدا از بنده اش تشکرمیکنه وسپاسگزاره...
من همچین آیاتی رو تماما عشق میبینم,انگارنه انگار که طرف حساب ما خداییه که قدرت و اقتدارش اندازه نداره

نمیتونم حد زیبایی این جمله رو تصور کنم...

 

وحیده :


ایه 110: بهترین امت بودن با شعار نیست، با ایمان و امر به معروف و نهی از منکر است. «کنتم خیر امة... تأمرون...»
** در امت ساکت و ترسو خیری نیست. «خیر امة... تأمرون... تنهون»
** امر به معروف و نهی از منکر به قدری مهم است که انجام آن معیار امتیاز امت‌هاست. «کنتم خیر امة»
** مسلمانان مسئول اصلاح تمام جوامع بشری هستند. «اخرجت للناس»
** سفارش به خوبی‌ها بدون مبارزه با فساد، کم نتیجه است. «تأمرون بالمعروف و تنهون عن‌المنکر»

** در امر به معروف، سن، منطقه، نژاد، سواد و موقعیت اقتصادی و اجتماعی نقشی ندارد. «خیر امة... تأمرون... تنهون

** امر به معروف، مقدم بر نهی از منکر است. «تأمرون... تنهون»

**امر ونهیی می‌تواند مؤثر باشد که از ایمان مایه گرفته باشد. «تأمرون، تنهون، تؤمنون

**انسان، در انتخاب راه آزاد است. «منهم المؤمنون و اکثرهم الفاسقون»

ایه 111: این آیه، بشارت و تسلی برای مسلمانان است که شما در سایه‌ی ایمان، وحدت و امر به معروف بیمه می‌شوید. از تهدیدات دشمن نترسید که پیروزی با شماست و دشمن خوار و زبون است.

**مسلمانان، در سایه‌ی ایمان بیمه هستند. «لن یضروکم»

**مخالفین شما برای نابودی شما تلاش می‌کنند، لکن تنها به گوشه‌ای از اهداف ایذائی خود می‌رسند. «الا اذی»

**کسی که ایمان ندارد، روحیه‌ی مقاومت ندارد. «یولوکم الادبار»..



ایه 112:چنانکه در روایات آمده، این آیه در مورد قوم یهود است که به جهت نافرمانی حکم خدا و پیامبران، دچار غضب الهی گردیده و مهر ذلت و مسکنت بر آنان زده شد. از جمله گناهان آنان کشتن پیامبران بوده است که طبق روایات، مراد از آن، کشتن با شمشیر نیست، بلکه افشای اخبار و اسرار آنان بوده که موجب سلطه‌ی قدرت‌های ستمگر و قتل آنان می‌گردیده است.

**نتیجه‌ی کفر و پیامبرکشی، ذلت و مسکنت است. «ضربت علیهم الذلة»

** یهود همیشه ذلیل است. گرچه گاهی سرنخ تبلیغات و اقتصاد و سیاست را به دست می‌گیرد، اما از نظر کرامت و عزت و محبوبیت و امنیت، بدترین جایگاه را دارد. (مثل افراد دزد وچاقوکشی که ایجاد دلهره کرده ودرآمدهای کلانی به دست می‌آورند، ولی هرگز از جایگاه والایی برخوردار نیستند.) «ضربت علیهم الذلة»

**روحیه‌ی مؤمنان را با بیان وضع نکبت‌بار مخالفان تقویت کنید. «ضربت علیهم الذلة»

**رمز عزت دو چیز است: ایمانی از درون به قدرت الهی، ارتباطات حسنه‌ای از بیرون با امت‌ها و ملت‌ها. «حبل من الله و حبل من الناس»

**راه نجات یهود، یا ایمان آوردن به اسلام است؛ «حبل من الله» یا عقد قرارداد با مسلمانان. «حبل من الناس»

**گناه و تجاوز، زمینه‌ساز گناهان بزرگ‌تری همچون کفر و پیامبرکشی می‌گردد. «ذلک بما عصوا...»

ایه 113: این آیه وآیه بعد، صفات خوب گروهی از اهل کتاب را بیان می‌دارد که عبارت است از قیام به اطاعت خدا، تلاوت کتاب آسمانی، سجده، امر به معروف و نهی از منکر و سرعت در کارهای خیر. شاید همین اعمال، بیانگر «حبل الله» در آیه قبل باشد.

همانگونه که تلاوت قرآن برای مسلمین به همراه اقامه نماز مورد ستایش الهی است،تلاوت کتب آسمانی، همراه با عبادت و سجده برای اهل کتاب نیزمورد ستایش است. «یتلون... یسجدون»

خداوند در این آیه به ارزش علم، عمل، تداوم، نشاط و عشق و جهت داشتن اشاره کرده است. با کلمه «یتلون» به علم، با کلمه «یسجدون» به عمل، با عبارت «اناءاللیل» به تداوم و با کلمه «قائمة» به عشق و نشاط و با عبارت «آیات الله» به جهت اشاره کرده است.


**خوبی وکمال را از هر گروه و طایفه‌ای که باشد، بپذیریم و بدان اقرار کنیم. در کنار انتقاد از دیگران، از خوبی‌های آنان غافل نشویم. «من اهل‌الکتاب امة قائمة»
**یکی از راههای جذب و دعوت دیگران، اقرار و اعتراف به کمالات آنان است. «من اهل‌الکتاب امة قائمة»

** شب و بالاخص سحر، بهترین وقت برای مناجات است. «آناء اللیل»

**عالی‌ترین حالات عبادت، سجده است. «وهم یسجدون»
--
ایه 114 و 115: همان گونه که در سوره‌ی بقره آیه 3، در کنار ایمان، نماز مطرح شده است، «الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة» در این آیه نیز در کنار ایمان، امر به معروف و نهی از منکر آمده است. «یؤمنون... یأمرون»
شیوه‌ی قرآن آن است که امر به معروف را قبل از نهی از منکر می‌آورد. آری، اگر درهای معروف باز شود، راه منکر بسته می‌شود. ازدواج آسان، جلو فحشا را می‌گیرد. نماز، انسان را از فحشا ومنکر باز می‌دارد. اشتغال صحیح می‌تواند مانع فسادهای اجتماعی گردد. شخصیت دادن به افراد، آنان را از سقوط به ابتذال باز می‌دارد.
صالحان کسانی‌اند که همگان آرزوی ملحق شدن به آنان را دارند: «الحقنی بالصالحین»و هر مسلمانی در هر روز، چندین مرتبه به آنان سلام می‌کند. «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین»
در بینش الهی، هیچ عمل صالحی ضایع نمی‌شود. «فلن یکفروه» البته چنانکه در قرآن می‌خوانیم: «انما یتقبل الله من المتقین» شرط قبولی، ایمان و تقواست، لذا در اینجا می‌فرماید: ما خود می‌شناسیم که متقین چه کسانیند که باید عملشان مورد قبول واقع شود.

**سرعت در کار خیر، ارزش آن را بیشتر می‌کند. «یسارعون فی الخیرات»

**افراد صالح، کسانی هستند که با نشاط وشتاب، به سراغ هر کار خیری می‌روند، نه فقط بعضی از کارها. «الخیرات»

** ایمان، عبادت، تلاوت، امر به معروف و نهی از منکر و سرعت در کار خیر انسان را در زمره صالحان می‌برد. «اولئک من الصالحین»
---

                  ...........................................................................................................................

مباحثه آیات سوال برانگیز :

 

اعظم :

راستش یه سوالی برای من پیش اومد که نه از تفسیر المیزان فهمیدم نه از تفسیر دوستان

اونم ایات آخر هستش که خداوند اوصاف گروهی از اهل کتاب رو میگه
نفهمیدم اینا مسلمون شده بودن یا در دین خودشون خوب بودن اونم در مقامی که خداوند عنوان صالحین رو بهشون میده که خیلی مقام بالاییه

 

مرجان :

این از کتاب تفسیر نوره



نفیسه : 
برداشت من از ایات اخر این بود که این ایات در مورد همان بزرگان یهود بود که از دین خود دست برداشته بودند وبه اسلام روی اوردند چون در تفسیری که دیدم اومده بود:


مرجان :


نفیسه :

این دسته از افراد هر چند در گذشته مرتکب خلافهایى شده باشند اکنون که در روش خود تجدید نظر به عمل آورده‏اند و در صف متقین و پرهیزکاران قرار گرفته‏اند، نتیجه اعمال نیک خود را خواهند دید و هرگز از خدا، ناسپاسى نمى‏بینند! این تفسیر درمورد خلافهای گذشته انها صحبت میکنه واز تغییر رویه شون که احتمالا همون مسلمون شدنشونه. مضافا بر اینکه این ایات در ادامه ایاتی است که درمورد اوصاف این افراد اومده


مرجان :


ولی بر داشت من این بود که اهل کتاب هستند چون اگر نبودند نمیگفت در ایه من اهل کتاب و اگر مسلمون شده بودند میگفت

مرجان :


تفسیر نور هم همین رو میگه به نظرم

نفیسه :


در تفسیر نمونه در مورد شان نزول سه 114،113و115سوره ال عمران اومده که این هر سه ایه در مورد دفاع از یهودیان تازه مسلمانی است که مورد اتهام سران یهود قرار گرفتند.تصور من اینه که دو ایه 113و114به شایستگی انها قبل از اسلام اوردن وایه 115به عاقبت اونها بعد مسلمون شدن اشاره داره.ایه 113میفرماید:اهل کتاب همه یکسان نیستند که این بدنبال مذمتهایی است که قران از یهود در ایات قبل داشته وحالا برای رعایت احترام وعدالت این جمله رو ذکر میکنه که منظور از اهل کتاب همون یهوده.وبه خصوصیات افراد شایسته ای از اونها میپردازه وبه روح حق جویی اسلام در اونها اشاره میکنه که زمینه ساز مسلمون شدنشون شد.امیدوارم برداشتم درست باشه

 

هانیه :

راستش در مورد اون سوالی که اعظم جان پرسیدن. من برمیگردم به ایات قبلی که از ابتدای قرتن داشتیم. که مسلمون بودن را نه با برجسب اسلام بلکه بعنوان تسلیم بودن در برابر حق و اظهار بندکی و ایمان به معاد و داشتن تقوی می دونست.
بنظرم میرسه خیلی فرقی نداره جه برجسب مذهبی ای بهمون بخوره. یهود مسیح اسلام. مهم اون عمل و قلب است که خدا خودش آگاهه. و اینکه در اخر همین ایه اومده خدا خودش به احوال متقین آگاه است بنظرم اشاره به همین داره.
برجسب های مذهبی انگار اصلا مهم نیست.


راستش من هم با نظرات هانیه جان موافق بودم قبلا چون در سوره بقره هم اشاره داشت به اینکه ملمونی به برچسبی که به آدم میخوره ربطی نداره . متاسفانه من آیات رو پیدا نکردم

ولی مثلا در آیه 62 بقره اومده :

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ ﴿۶۲﴾

در حقیقت کسانى که [به اسلام] ایمان آورده و کسانى که یهودى شده‏اند و ترسایان و صابئان هر کس به خدا و روز بازپسین ایمان داشت و کار شایسته کرد پس اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهناک خواهند شد (۶۲)


ولی با آیات این وره مثلا آیه 81 که گفته بود از هر پیامبری برای یاری پیامبر دیگه پیمان گرفته شده و هر پیامبری به آمدن پیامبر بعدی مژده دادن و به خصوص پیامبر اسلام که آخرین پیامبره و در همه دینها به اومدنش مژده داده شده بوده و بارها در این سوره و سوره بقره خوندیم که یهود و حتی مسیح در کتاباشون وعده اومدن پیامبر رو خونده بودن و پیامبر رو با نشانه هاش مانند پسرانشون میشناختن ولی به خاطر کفر و لجبازی و برتری طلبی رسالت پیامبر رو نپذیرفتن و بارها خداوند اشاره کرد بابت این عملشون جزای سختی دارن ... نتیجه من این بود که اصولا نباید هیچ غیر مسلمانی در دنیا وجود داشت اگر واقعا پیامبر خودش ون و کتاب خودشون رو قبول داشتن (منظورم اینجا از اسلام ، همون مسلمون اسمی هستش یعنی کسی که اسما قرآن و پیامبر رو قبول داره )

اما این آیات رو نفهمیدم که منظور همونایی بودن که به اسلام گرویدن یا همون بعضی از اهل کتاب بودن که به این صفات خوب آراسته بودن ....

شاید هم اونایی که اسلام به گوششون نرسیده بود

در کل فکر می کنم برداشت نفیسه جان درست بوده ... اشاره به یهودیان تازه مسلمان باشه و روحیه حق پذیریشون که باعث شده پیامبر رو بپذیرن


والله اعلم بالصواب

اهدنا الصراط المستقیم

ربنا الحقنا با الصالحین

همونایی که خودت وصفشون در آیاتت ذکر کردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی