قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
مشخصات بلاگ
قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (30 فرقان )
و پیامبر گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند

در تاریخ 93/09/27 تصمیم گرفتیم با گروهی از دوستان روزانه یه صفحه قرآن بخونیم
و هر کس توی هر صفحه ای نکته ای براش جالب بود ، یا چیزی در موردش می دونست ، یا تفسیری در مورد اون صفحه خونده بود رو با یقیه به اشتراک بذاره
اینجا رو هم بنا کردیم برای اینکه اگه خواستیم یه روزی مروری به مطالب بکنیم برامون ساده تر باشه
و یا اگه دوستی وسطای راه بهمون پیوست بتونه مطالب قبلی رو مرور کنه
شایدم یه زمانی بچه هامون خواستن بدونن فهم مادراشون از قرآن چه جوری بوده
هر چند امیدواریم که به زودی حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنن و ما و بچه هامون قرآن رو همونجور بفهمیم که باید
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

آخرین مطالب
يكشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۰۵:۰۶ ق.ظ

54 . صفحه 54

نوزدهم بهمن :

وحیده :


ایه 30: در ایه قبل سخن از علم و قدرت خداوند بود و این ایه هم نمونه اى از علم و قدرت خداست.
در تفسیر برهان امده که امام سجاد در مسجد النبى در هر موعظه این ایه را براى مردم تلاوت مى کردند..

اعمال انسان محو نمی‌شود و در قیامت در برابر او حاضر می‌گردد. «محضرا» وهمین اعتقاد .مانع گناه مى شود.

** گنهکاران، در قیامت از اعمال خود شرمنده‌اند، اما چه سود؟ «تود لو ان بینها»در ان روز ارزوها هم نشدنى است.

**بسیاری از اعمالی که در دنیا مورد علاقه انسان است، در قیامت مورد تنفر او قرار خواهد گرفت. «تود لو ان بینها و بینه أمدا بعیدا»

**خدا پروایی، مانع گناه است. «یحذرکم الله»

**سرچشمه‌ی هشدارهای الهی، محبت و رأفت اوست. «یحذرکم الله نفسه والله رؤف بالعباد»

**بیم و امید در کنار هم نقش تربیتی دارند. امید، به تنهایی سبب غرور، وبیم از تنهایی، سبب یأس می‌شود. «یحذرکم الله نفسه... والله رؤف بالعباد...

ایه 31: این ایه جایگاه پیامبر و لزوم اطاعت از او را بیان مى کند.
**هر ادعایی با عمل ثابت می‌شود.«ان کنتم تحبون الله فاتبعونی»
**لازمه‌ی ایمان به خدا، پیروی از اولیای خداست. «فاتبعونی»

**هر کس در عمل سست است، در حقیقت پایه‌ی محبت او سست است. «تحبون... فاتبعونی»
 
** عمل، سخن و سکوت رسول خدا، حجت و قابل پیروی است. «فاتبعونی»

**اگر می‌خواهید خداوند شما را دوست بدارد، باید از سنت رسول الله پیروی کنید. «فاتبعونی یحببکم الله»

** انسان می‌تواند به جایی برسد که رضای او، رضای خدا و پیروی از او، پیروی از خدا باشد. «فاتبعونی یحببکم الله»

** بهترین پاداش‌ها، پاداش معنوی است. محبوبیت نزد خدا ودریافت مغفرت، بهترین پاداش برای مؤمنان است. «یحببکم الله»

** نشانه‌ی دوستی، سرپوش گذاردن روی بدی‌ها و برخورد با عفو و رحمت است ایه 32: این ایه جایگاه پیامبر و لزوم اطاعت از او را بیان مى کند.
**هر ادعایی با عمل ثابت می‌شود.«ان کنتم تحبون الله فاتبعونی»
**لازمه‌ی ایمان به خدا، پیروی از اولیای خداست. «فاتبعونی»

**هر کس در عمل سست است، در حقیقت پایه‌ی محبت او سست است. «تحبون... فاتبعونی»
 
** عمل، سخن و سکوت رسول خدا، حجت و قابل پیروی است. «فاتبعونی»

**اگر می‌خواهید خداوند شما را دوست بدارد، باید از سنت رسول الله پیروی کنید. «فاتبعونی یحببکم الله»

** انسان می‌تواند به جایی برسد که رضای او، رضای خدا و پیروی از او، پیروی از خدا باشد. «فاتبعونی یحببکم الله»

** بهترین پاداش‌ها، پاداش معنوی است. محبوبیت نزد خدا ودریافت مغفرت، بهترین پاداش برای مؤمنان است. «یحببکم الله»

** نشانه‌ی دوستی، سرپوش گذاردن روی بدی‌ها و برخورد با عفو و رحمت است. «یحببکم... یغفر لکم»
** کارهای نیک، مایه‌ی آمرزش گناهان است. «فاتبعونی... یغفرلکم ذنوبکم» واطاعت وپیروی از پیامبر، موجب دریافت عفو الهی است.
 «یحببکم... یغفر لکم»
** کارهای نیک، مایه‌ی آمرزش گناهان است. «فاتبعونی... یغفرلکم ذنوبکم» واطاعت وپیروی از پیامبر، موجب دریافت عفو الهی است.

ایه 32: رفتار و گفتار و کردار پیامبر حجت است، زیرا اطاعت از پیامبر در کنار اطاعت خداست. «اطیعوا الله و الرسول»

**محبوب شدن یا منفور شدن در نزد پروردگار، به دست خود ماست. «فان تولوا فان الله لا یحب الکافرین»

** سرپیچی از فرمان پیامبر، برابر با کفر است. «ان الله لایحب الکافرین»

ایه 33؛
**انسان‌ها همه در یک سطح نیستند و خدای حکیم، بعضی را برگزیده است تا مسئولیت سنگین رسالت را بر دوش آنان بگذارد. «ان الله اصطفی»

** اولین انسان، پیامبر خدا بوده تا بشر هیچ‌گاه بدون هدایت نماند. «اصطفی آدم»

** جریان بعثت، در طول تاریخ بشر استمرار داشته است. «اصطفی آدم و نوحاو...»

ایه 34؛
**در طول تاریخ، دودمان نبوت از نسل پاکان بوده است. «اصطفی... علی العالمین ذریة...»

** بعضی از ویژگی‌ها وکمالات از طریق وراثت منتقل می‌شود. «بعضها من بعض»

** خداوند حتی بر گفتار ورفتار برگزیدگان خود نظارت دارد. «اصطفی... سمیع علیم»

ایه 35: رشد معنوی زن تا آنجا بالا می‌رود که بعد از سالها انتظار، فرزند خود را نذر خدمت خانه خدا می‌کند. «امرأت عمران رب انی نذرت لک»
** افراد دوراندیش، قبل از تولد فرزند به فکر مسیر خدمات او نیز هستند. «نذرت لک ما فی بطنی محررا»
** از خود بگذریم و تنها در راه خدا صرف کنیم. «نذرت لک»

**موضوع نذر، تاریخی بس طولانی در ادیان الهی دارد. «رب انی نذرت»

**کسانی در خدمات دینی موفق‌ترند که تمام وجود خود را صرف خدمت نمایند، نه بخشی از وقت را. «محررا»
**خدمت فرزند به مادر، حق طبیعی مادر و قابل گذشت است. «محررا»
** اگر عزیزترین ومحبوب‌ترین چیزها را می‌دهید، به فکر قبولی آن نیز باشید. «فتقبل»


ایه 36: مادر انتظار داشت فرزندش پسر باشد، تا بتواند خدمتکار بیت‌المقدس شود، لذا چون نوزاد دختر به دنیا آمد، با حسرت گفت: پروردگارا! فرزند دختری زاده‌ام حال چگونه به نذرم عمل کنم؟ اما خداوند برای تسلی خاطر این مادر می‌فرماید: آن پسری که انتظارش را داشتی به خوبی این دختر نیست، زیرا این دختر دارای کمالاتی است و مادر پسری می‌شود که او نیز مایه‌ی برکت خواهد بود، پس بهره‌ی تو از نسل مبارک چندین برابر خواهد شد.
«مریم» به معنای «عابده» و«خادمه» است و این نام 34 مرتبه در قرآن آمده است...

**تمایلات انسان مهم نیست، مصلحت و خواست خداوند مهم است. «والله اعلم بما وضعت»

** گاهی دختر در پاکی و پاکدامنی، به جایی می‌رسد که هرگز پسر به آن نمی‌رسد. «لیس الذکر کالانثی»
** حضرت مریم مقام والایی دارد. «لیس الذکر کالانثی» مراد از «الانثی» زن خاصی است.

** برای فرزندان خود، نام نیکو انتخاب نمایید. «انی سمیتها مریم»

**قبل از هر چیز، به فکر سلامتی فرزند از شر شیطان باشید. «اعیذها»

**برای تأمین سعادت فرزند، تنها به تربیت خود متکی نباشیم، او را به خدا بسپاریم که توانایی‌های ما محدود وعوامل انحراف زیاد است. «اعیذها بک..

ایه 37؛ کسی که در راه خدا گام بر دارد، دنیای او نیز تأمین می‌شود. مادر مریم فرزندش را برای خدا نذر کرد، خداوند در این آیه می‌فرماید: هم جسم او را رشد دادیم و هم سرپرستی مانند زکریا برای او قرار دادیم و هم مائده آسمانی بر او نازل کردیم.
رزق بی‌حساب، به معنای نداشتن حساب نیست، بلکه به معنای خارج بودن از محاسبات عمومی است. «یرزق من یشاء بغیر حساب»
حضرت مریم از نظر ظاهری وجسمی، رشد کامل وخوبی داشت. «فانبتها نباتا حسنا»
مادری همانند مریم، محل تربیتی مثل مسجد و سرپرستی همچون زکریای پیامبر وبا تغذیه‌ای بهشتی، محصولش فرزندی چون عیسی می‌شود. عوامل مؤثر در تربیت عبارتند از:
روح پاک مادر. «تقبلها ربها بقبول حسن»
جسم سالم. «نباتا حسنا»
تعلیم و تربیت الهی. «کفلها زکریا»
تغذیه پاک. «وجد عندها رزقا»

 

نفیسه :


30.این ایه تکمیلی است بر انچه که در ایه قبل امد واز حضور اعمال نیک وبد در قیامت پرده بر میدارد .در واقع این جمله معجونی است از بیم وامید ،از یک سو اعلام خطر میکندو هشدار میدهد از سوی دیگر بندگان رابه لطفش امیدوار میسازد تا تعادلی میان خوف ورجا که عامل مهم تربیتی انسان است برقرار شود.

31.جمعی در حضور پیامبر ادعای محبت به پروردگار کردند در حالیکه عملشان اینگونه نبود .این ایه وایه بعد نازل شد.این ایه مفهوم دوستی واقعی راتبیین میکند.محبت یک علاقه قلبی ضعیف وخالی از هرگونه اثر نیست بلکه باید اثار ان در عمل انسان منعکس باشد.این ایه نه تنها به مدعیان محبت پروردگار در عصر حضرت محمد(ص)پاسخ میدهدبلکه یک اصل کلی در منطق اسلام برای همه اعصار وقرون است انها که شب وروز دم از عشق پروردگار یا عشق ومحبت پیشوایان اسلام ومجاهدان راه خدا وصالحان ونیکان میزنند اما در عمل کمترین شباهتی به انها ندارند مدعیان دروغینی بیش نیستند.

32.چون شما مدعی محبت خدایید بایدبا اطاعت از فرمان او و پیامبرش این محبت را عملا اثبات کنید .سرپیچی از اینکار نشان میدهد که محبت خدا وجود ندارد بنابراین از جانب خدا هم دوستی ای وجود نخواهد داشت. زیرا محبت یک طرفه بی معنی است.

33.این ایه سراغازی است برای بیان سرگذشت مریم واشاره ای به مقامات اجداد او که نمونه بارزی است از محبت واقعی به پروردگار وظهور اثار این محبت در عمل که در ایات گذشته به ان اشاره شده .خداوند افرینش این افراد را ازاغاز افرینشی ممتاز قرار داد هر چند با داشتن افرینش ممتاز بااراده واختیار خود راه حق راپیمودند سپس به خاطر اطاعت فرمان خدا وکوشش در راه هدایت انسانها ،امتیازهای جدیدی کسب کردند که با امتیاز ذاتی انها امیخته شد.

34.این برگزیدگان الهی از نظر اسلام و پاکی وتقوا ومجاهده برای راهنمایی بشر همانند یکدیگر بودند .خداوند مراقب کوششها وتلاشهای انها بوده وسخنانشان را شنیده است و از اعمالشان اگاه است .در ایات فوق علاوه بر ادم به تمام پیامبران اولوالعزم اشاره دارد وپیامبر ما راهم شامل میشود.

35.در برخی روایات امده که خداوند به عمران وحی فرستاد که پسری به او عطا خواهد کرد که به عنوان پیامبر به سوی بنی اسراییل فرستاده میشود .اواین جریان رابا همسرش در میان گذاشت لذا همسر او هنگامیکه باردار شدتصور کرد فرزند مذکور همان است که در رحم دارد وبی خبر از اینکه کسی که رحم اوست مادر ان فرزند است به همین دلیل نذر کرد تا فرزند را خدمتگذار خانه خدا کند.

36.چون دختر نمیتواند همیشه در مسجد بماند ونیروی جسمی کمتری نسبت به پسر داشته ونیز مسایل حجاب و بارداری و وضع حمل ،ادامه این خدمت را برای او مشکل میسازد،برای همین همیشه پسران را نذر میکردند.مریم در لغت به معنای زن عبادتکار وخدمتگزار است واز انجا که این نامگذاری به وسیله مادرش بعد وضع حمل صورت گرفت ،نهایت عشق وعلاقه این مادر با ایمان را برای وقف فرزندش در مسیر بندگی وعبادت خدا نشان میدهد.

37.کار خداوند رویاندن است یعنی همانگونه که در درون بذر گلهاوگیاهان استعدادهایی نهفته است ،در درون وجود ادمی واعماق روح وفطرت او نیز همه گونه استعدادهای عالی نهفته شده است که اگر انسان خود را تحت تربیت مربیان الهی که باغبانهای باغستان جهان انسانیتند قرار دهد به سرعت پرورش می یابد و ان استعدادهای خداداد اشکار میشود .هرچه بر سن مریم افزوده میشد ،اثار عظمت وجلال در وی نمایانتر میگشت. به جایی رسید که زکریا که سرپرستش بود در پیش مریم غذاهای خاصی میافت و وقتی میپرسید این غذاها را از کجا اوردی ؟مریم در جواب میگفت:اینها از طرف خداست و خدا به هرکس که بخواهد بی حساب روزی میدهد.

 

اعظم :

از دوست خوبم مریم روستا در وبلاگ برای خاطر آیه ها :


❤️وقتی خدا کسی را قبول کند❤️


بچه‌ی توی شکمش را برای خدا نذر کرده بود. گفته بود: انّی نذرتُ لک ما فی بطنی محرّراً. گفته بود من برای تو آزادش می‌کنم، برای بندگی تو. که فقط خدمتِ تو را بکند. همیشه وقتی از کنارِ این آیه می‌گذرم صلابت و صداقت کلمات مادرِ مریم (س) لبریزم می‌کند. از خدا خواسته بود نذرش را قبول کند. خدا امّا نذر مادر را نه، خودِ مریم را قبول کرده بود؛ آن هم به بهترین وجه؛ بقبولٍ حَسَن. و پرورش او را خودش به عهده گرفته بود؛ اَنبَتَها نَباتاً حَسناً...

بله، این‌جوری‌هاست؛ وقتی خدا کسی را قبول کند، خودش عهده‌دارِ تربیتِ او می‌شود. وقتی یک نذر، صادقانه باشد؛ به صداقتِ کلامِ مادری که تنها کودکش را - هنوز نیامده – نذر خدا می‌کند.


اسمش حنّه بود. همسر عمران. مادر مریم(س)


جالب توجه ترین نکته این صفحه برای من ایه 31 سوره است که خداوند می فرمایند که ادعای دوستی خداوند با پیروی کردن از پیامبر اثبات میشود
این روزها دیده میشه که خیلیهامون مدعییم که خیلی با خداوند رفیقیم و اینا ولی هیچ اثری از تبعیت از پیامبر در هیچ کجای زندگیمون نیست
پیامبری که طبق همین قرآن قول و فعلش هرگز خارج از مدار حق نیست
...

 آیه 37 : وقتی نذر مادر حضرت مریم رو پذیرفته بود عبارت بسیار زیبایی رو به کار بده بود که با دل من زیاد بازی می کنه "انبتها نباتا حسنا "خداوند حضرت مریم رو مانند یه گیاه رویش و پرورش داد ، نزد خودش

خیلی عبارت لطیفیه کاملا مشخصه اونی که اینجوری پرورش پیدا میکنه یک "زن هستش" ، یک "بانو "

هانیه :


و چه جالب بود برام این ایه ٣١ که می گه حواست باشه پاتو جا پای کی بذاری. !!! تا خدا دوست داشته باشه.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی