قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
مشخصات بلاگ
قرآن; کتاب زندگی...کتابی برای هدایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (30 فرقان )
و پیامبر گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند

در تاریخ 93/09/27 تصمیم گرفتیم با گروهی از دوستان روزانه یه صفحه قرآن بخونیم
و هر کس توی هر صفحه ای نکته ای براش جالب بود ، یا چیزی در موردش می دونست ، یا تفسیری در مورد اون صفحه خونده بود رو با یقیه به اشتراک بذاره
اینجا رو هم بنا کردیم برای اینکه اگه خواستیم یه روزی مروری به مطالب بکنیم برامون ساده تر باشه
و یا اگه دوستی وسطای راه بهمون پیوست بتونه مطالب قبلی رو مرور کنه
شایدم یه زمانی بچه هامون خواستن بدونن فهم مادراشون از قرآن چه جوری بوده
هر چند امیدواریم که به زودی حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنن و ما و بچه هامون قرآن رو همونجور بفهمیم که باید
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

آخرین مطالب
جمعه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۵۲ ق.ظ

45 . صفحه 45

 

دهم بهمن :

 

وحیده :

 

ایه 265: در ایه قبل انقاق ریا کاران را تشبیه کرد به کشاورزى روى سنگى سفتى که باران در ان نفوذ نمى کند ...ودر قلب ریاکار ,کار خیر اثرى ندارد...
**در این ایه  انفاق مخلصین را بیان مى کند,کسانى که براى رضاى خدا و خودسازى خود انفاق مى کند
** بخل یک مرض روحى است ,اگر هدف تحصیل رضاى خدا و رشد و کمال  روحى باشد مثله باغى است روى بلندى که باران درشت و ریز  میوه هایش را دو چندان مى کند...
** اگر از روزیى که خدا به ما داده در راه او با نیت خالص انفاق کنیم ,خدا ان را دو چندان مى کند،مثله مادرى است که اگر به بچه اش شیر بدهد ,همینطور شیرش زیاد تر مى شود ,اما اگر شیر ندهد,به زودى شیرش خشک خواهد شد..


اخلاص کار سختى است ,مخلصین نزد خدا محبوبتر هستند ,چون عزت و ذلت دست خداوند است.
مهمتر از امکانات ,بهره گىرى از امکانات است ,مهم نیست باران درشت باشد یا ریز ,مهم این است که زمین ان را جذب کند...


ایه 266: مثالى دیگر براى انفاق کننزگان ریاکار.
منت و ازار  بعد از انفاق همچون باد سوزانى است بر باغى سر سبز...
** اگرمقدارى از  مالمان را در راه خدا خرج نکنیم  ,یا با براى خدا نباشد و به منظور خودنمایى باشد ,روز قیامت بهت زده مى شویم از اینکه دستمان خالى است,که دیگر قابل جبران نیست...
** گاهى اوقات براى تصمیم گیرى بهتر  ویا قضاوت کردن دیگران و یا براى درک بهتر شرایطشان ,خوب است خودمان را جاى انها بگذاریم و شرایط انها را براى خود مجسم کنیم...( ایود احدکم)

ایه 267:موضوع این ایه این است که از چه اموالى باید انفاق کرد؟؟!
انفاق اشیاء نامطلوب و بى ارزش ممنوع,در این مورد هم خودمان را جاى انها بگزاریم که اگر چنین اموالى را دریافت کنیم ,چه احساسى خواهیم داشت..جز دلسردى چه عایدمان مى شود....

ایه 268: در هنگام انفاق ,شیطان وعده ى فقر مى دهد ,مى گه این کار را نکن,براى خودت نگه دار,براى روز مبادا,یه روز به دردت مى خوره,پیرى دارى,مریضى دارى,اسرافه......و کلى پیام هاى اینگونه که از شیطان دریافت مى کنیم.....
اما در عوض خدا وعده مغفرت و امرزش مى دهد  و مى گوید غصه این رو نخور ,خودم جبران مى کنم ,بهتر از این را جایگزینش مى کنم ....
اما چه سخت و مشکل است تسخیص این دو پیام از هم ... .؟؟؟!!!کدام  شیطانیست ,,کدام الهیست......

ایه 269:یک بینش و دیدى لازم است که بفهمیم این الهام از طرف خدا است یا شیطان....
شناخت راه حق از باطل و تشخیص الهام هاى درونى خیر وشر ,,را حکمت مى گویند...
**گاهى با کلى تحصیل علم و مدارک زیاد ،قدرت تشخیص نداریم و نمى توانیم حکیم باشیم  **و گاهى اوقات فردى عوام و بى سواد به خاطر بینش و حکمتى که دارد,,حق را به راحتى ازباطل سوا مى کند...
در قران مال را خیر نامیده ,اگر از مالى که داریم خیرات کنیم ,عوض ان حکمت دریافت مى کنیم ..
"""حضرت خدیجه از مال زیادش گذشت تا به کوثر رسید"""
اگر بدهیم جایش به زودى با بهترینى پر مى شود....
والبته فقط عاقلان هستند قدر و ارزش حکمت را مى دانند...و در راه به دست اوردنش گام بر مى دارند..

 

اعظم :

چقدر خداوند این مساله انفاق رو شرح و بسط داده و مساله بد انواع مثالها برای ذهن قابل فهم کرده

 موضوع خیلی مهمیه ... تجربه های کار با ادمای مختلف به من ثابت کرده که موضوع" مال " برای ادما بسیار حیاتیه .... حتی مورد خوبی هستش برای امتحان خلوص ادما در رفاقت


 انگار ادمها تاثیرات کاهش و افزایش پول رو خیلی زود میفهمنت حتی بیشتر از سلامتی .... سلامتی نسیه است و مال نقد .... پول بعضیهامون به جونمون بستگی داره واسه همین هم خداوند بد


خداوند به این موضوع مالی زیاد پرداخته


ایه 265: در این ایه اول منظور از انفاق رو نزد مومنین واقعی بیان کرده
ابتغاء مرضات الله :کسب رضایت خداوند
تثبیتا من انفسهم : در دست داشتن زمام نفس که هم ریا توش نداشته باشه و هم با منت و اذیت صدقه اش رو باطل نکنه
تو هر کار خوبی این قسمت دوم خیلی سخته
نفس تو نیتهای ادم خیلی دخالت میکنه و بعد هم که با ازار زبانی و جسمی کار خوب ادم خراب میشه خلاصه این تثبیت نفس مهمه


 قسمتهای بعدی این ایه هم که ثمره انفاق خوبه که وحیده جان به خوبی توضیح دادن

ایه 266: تو این ایه باز نثال زده برای کسی که دو شرط ایه قبل رو عمل نکنه
و انفاق کنه
که چه جور انفاقش هدر میره و بیسود هستش و حتی زیان بار

مثال رو تا حد امکان سخت کرده
ادم پیری که بچه های کوچیک و ضعیف داره و دردامدش از یع باغ پر میوه است که باغش میسوزه

شخص پیره یعنی دیگه دوباره نمی تونه از نو شروع کنه
بچه هاش کوچیکن نمیتونن زیر بالش رو بگیرن و دست کمکش باشن تازه خودشون نیازمند هم هستند
تنها داراییشون هم بر باد رفته

برای بیان سختی شرایط


 ایه 267 : حالا از چی ها انفاق کنیم ... توضیحات وحیده جان جامع و کامل بود


ایه 268: اون خطاها که خطا در نیت و بعد عمل بود بیشتر کار نفس بود که انفاق میکردی و خرابش میکرد

ولی شیطان کلا نمی ذاره ادم بره انفاق کنه و یا از مال خوب انفاق کنه میگه فقیر میشی ...

میدونین ادم فکر میکنه با داشتن مال و دارایی خوشبخته .... واسهدهمین بخشیدن براش سخته ....

در صورتی که گاهی خداوند در عین نداری رضایت درونییی بهت میده که هیچ ثروتندی اندازه تو احساس خوشبختی نمی کنه
یعنی لازم نیست نتیجه انفاقت حتما با پول و مال بهت برگرده گاهی خداوند از فضلش بی نیازت میکنه و غنی ...
که میلیاردها مال و ثروت اون حس غنا رو به ادم نمیده
خداوند خودش بلده چه کنه

 ایه 269 :از جمله نعمتهای خداوند و پاداشهایی که میشه در قبال انفاق دریافت کرد
حکمته
و چقدر حکمت نعمت خوبی هستش
اینکه ادم به یه فهم عالی از پیرامونش برسه
در حل مشکلات خودس و دیگران
درک کردن روزیهای معنوی
و همه اینها
که قابل فهم بدای خردمندانه
اولوالالباب
جالبه که ما واژه عقل و عاقل رو در قرآن نداریم و عقل فقط به صورت فعل در قران اومده

خردمندان و عاقلان که نقام بالایی ازفهم و درک و حکمت دارن با کلمه "اولوالالباب " در قران یاد شدن

 خوشا به حال اولوالالباب
امیدوارم خداوند این جور فهم و حکمت رو قسمت و روزی طالبان معرفت قرار بده
که :
من یوت الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی